به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرده تا محدودیت تعداد صندوق‌های با درآمد ثابت برای هر مدیر صندوق حذف شود. این در حالی است که پیش از این هر مدیر صندوق مجاز بود فقط مدیریت یک صندوق را برعهده داشته باشد که با لغو مصوبه قبلی، یک مدیر می‌تواند در چندین صندوق با درآمدثابت حضور داشته باشد. ابراهیمی سروعلیا همچنین خبر داده که مجوز صدور و ابطال الکترونیکی صندوق‌ها در اپلیکیشن‌های متناسب با مجوز سازمان صادر شده است. در همین حال بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، ممنوعیت صدور و ابطال در شعب بانک‌ها لغو شد. همچنین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق‌ها به عنوان فرآیندی زمانبر حذف شده است. وی با اشاره به اینکه امکان ابطال در یک صندوق و صدور در صندوق دیگر به طور همزمان برای صندوق‌های یک مدیر صندوق تصویب شد، تاکید کرده که مدیر در این صندوق‌ها باید یک نفر باشد. این عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از موارد را اصلاح کامل ساختار صندوق در صندوق بیان کرد و گفت: برخی از نصاب‌های آن با تصویب هیات مدیره سازمان حذف شد. به گزارش سنا، وی با بیان اینکه نصاب اوراق تبعی نیز اصلاح شد، ابراز داشت: به این ترتیب یک صندوق می‌تواند هر اوراق تبعی را تا ۵۰ درصد آن اوراق و تا سقف پنج درصد حجم صندوق خریداری کند. ابراهیمی بیان کرده است: مجوز فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت بزرگ بانکی که تحت مدیریت کارگزاری‌های بانکی که شرکت همگروه سبدگردانی یا تامین سرمایه ندارند به مدت دو سال تمدید شد. وی با اشاره به قانون پیشین مبنی بر اینکه هر نهاد مالی با حجم سرمایه ثبت‌شده می‌توانست حجمی از صندوق را داشته باشد، تصریح کرد: تناسب سرمایه ثبت‌شده با دارایی تحت مدیریت به تناسب حقوق صاحبان سهام با دارایی تحت مدیریت اصلاح شد. بر این اساس، به جای سرمایه ثبت‌شده، حقوق صاحبان سهام لحاظ شد تا سود انباشته هم در آن لحاظ شود. این عضو هیات مدیره سازمان بورس اصلاح محاسبه خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌ها در بخش اوراق اختیار فروش تبعی برای کنترل NAV را از دیگر مصوبات هیات مدیره برشمرد و ادامه داد: امکان سرمایه‌گذاری هیات مدیره و پرسنل کارگزاری‌ها در بازار سرمایه بدون هیچ‌گونه محدودیت هم از مصوبات بود. به گفته ابراهیمی سروعلیا پیرو درخواست معاونت حقوقی دادگستری استان تهران، ساماندهی و مشارکتی کانال‌های تلگرامی، استرداد و رضایت از پرونده‌ها، سازمان بورس به منظور حمایت از اصحاب قلم، نامه درخواست عودت پرونده‌ها را در دستورکار قرار داد.
لزوم تسهیل ورود منابع بانکی
به بورس
مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» مصوبات تازه هیات مدیره سازمان بورس را در شرایط کنونی بازار چندان مهم و اثرگذار ارزیابی نمی‌کند. وی تصریح می‌کند: «صندوق‌ها پیش از این با محدودیت منابع مواجه بودند؛ از همین رو منابع لازم برای تشکیل این صندوق‌ها از ۱۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و در حال حاضر صندوق با مبالغ بالایی ایجاد می‌شود. این اصلاحات جدید هم تا حدی روند کار صندوق‌ها را تسهیل کرده است. اما اینکه فکر کنیم این اقدامات در روند کنونی بازار سرمایه راهگشاست؛ خیر!» صفاری تاکید می‌کند: «سمت تقاضا در بازار فعلا بسیار ضعیف و راکد است. برای درمان این مشکل باید وام‌دهی بانک‌ها به بازار سرمایه را تسهیل کنند. در واقع نیاز کنونی بازار سرمایه تزریق منابع از بیرون است نه اینکه بگویند پرسنل کارگزاری‌ها سهم بخرند یا نه! قبلا هم خریدهایی می‌شد و به بورس اعلام می‌کردند و تا مدتی هم فروش نداشتند. اما به نظر من اکنون این اقدامات چاره مشکل بازار نیست.» این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: «کمبود نقدینگی بزرگ‌ترین مشکل بازار سرمایه است. از سوی دیگر صندوق‌های با درآمد ثابت در واقع پول افرادی را جذب می‌کنند که نمی‌خواهند با خرید سهم ریسک کنند. اینکه آنها را هم وادار کنند سهم بخرند با منطق صندوق‌های با درآمد ثابت منطبق نیست. حالا که بازار با خروج پول مواجه شده است باید روند ورود پول از منابع بانکی را به سمت بازار سرمایه تسهیل کنند.»
مقررات تبعیض‌آمیز
این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رفع ممنوعیت و محدودیت خرید سهام برای هیات مدیره و کارکنان کارگزاری‌ها به ایجاد رانت منجر خواهد شد یا خیر می‌گوید: «واقعیت این است که تضاد منافع میان مشتریان و پرسنل کارگزاری‌ها همواره وجود داشته است. از همین رو هم بود که این محدودیت‌ها را برقرار کرده بودند تا از همین مشکل جلوگیری شود.» صفاری تاکید می‌کند: «با حذف محدودیت اکنون این امکان وجود دارد که پرسنل یا اعضای هیات مدیره کارگزاری‌ها ابتدا سفارش‌های خرید یا فروش خود را ثبت کنند و سپس سفارش مشتریان را ثبت کنند. در حال حاضر که بازار منفی است، این رفع محدودیت خود را نشان نمی‌دهد اما در بازار مثبت مشکل ایجاد خواهد کرد.» او با اشاره به اظهارات معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس که مصوبات جدید را در راستای حذف موانع توسعه بازار خوانده بود، تصریح می‌کند: «این مواردی که در اصلاحات جدید به آنها پرداخته شده موانع بازار نیست بلکه مانع بازار کمبود نقدینگی است که باید آن را مورد توجه قرار دهند تا اینکه بگویند شما سهم بخرید یا نخرید! این موارد راهکارهای اساسی برای روند بازار نیستند.» صفاری همچنین با اشاره به تزریق نقدینگی ۲۴ هزار میلیارد تومانی به وسیله عرضه اوراق هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیان می‌کند: «این اقدام نیز به معنای جمع کردن پول از بازار و سپس خرج کردن در همان بازار است و پول جدیدی را وارد نمی‌کند. شرکت‌ها می‌خواهند اوراق را در فرابورس بفروشند و پول آن را به بورس بیاورند.
از همین رو به عنوان منبع جدید مالی برای بازار ارزیابی نمی‌شود.» این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: «چون بازار اوراق ریسک کمتری دارد ممکن است مردم به سمت آن گرایش بیشتری داشته باشند و از همین رو قرار است شرکت‌ها و هلدینگ‌ها اوراق را با سود ثابت در بازار بدهی بفروشند و پول آن را به بورس بیاورند اما نمی‌توان گفت به معنای ورود منابع جدید به بازار سرمایه است.» صفاری با تاکید بر اینکه این اقدام روندساز نیست، بیان می‌کند: «از آنجا که دارایی هلدینگ‌های بزرگ غالبا سهام است و اکنون نقدشوندگی ندارند، ابزار اوراق را به مثابه تقویت‌کننده سهام خود به کار می‌گیرند و باز هم بازار نامتقارن می‌شود. به عنوان مثال شستا و دیگر شرکت‌های بزرگ فقط سهام خود را تقویت می‌کنند و شرکت‌های کوچک‌تر همین‌طور راکد باقی می‌مانند.»