نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: متاسفانه با افزایش تعرفه واردات ابریشم از ۱۵ به ۲۶ درصد، تولیدکنندگان این صنعت با چالش بزرگی مواجه شده‌اند. سعید عصاچی با بیان اینکه در پیش نویس اصلاحیه لایحه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان امور مالیاتی که مهر ماه ۹۸ به مجلس ارسال شده، ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستمر حذف شده است، اظهار کرد: اگر این ماده قانونی حذف شود تولیدکنندگان فرش دستباف دچار چالش بسیار خواهند شد. وی همچنین به مشکلات تولیدکنندگان فرش دستباف در تامین مواد اولیه اشاره کرد و افزود: مواد اولیه فرش دستباف ابریشم، پشم و کُرک است در ماه اخیر خیلی گران شده اند. متاسفانه تعرفه واردات ابریشم نیز از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافته است به نحوی که با این تعرفه هزینه یک متر فرش اصفهان با واردات ابریشم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است. ادامه این روند، تولید فرش را به محصولی گران و دشوار برای تولیدکنندگان تبدیل کرده و باعث شده تا در ماه های اخیر چندین کارگاه فرش بافی به تعطیلی و یا توقف کار کشیده شوند.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه ابریشم چین، گران است، اظهار کرد: اخیرا تولیدکنندگان فرش دستباف، ابریشم با کیفیت پایین را خریداری می کنند که موجب می شود در آینده فرش با کیفیت پایین تولید و وارد بازار خواهد شد. عصاچی با اشاره به اینکه میزان تولید ابریشم ایران نیاز داخل را تامین نمی کند، اظهار کرد: از سوی دیگر کیفیت ابریشم ایران پایین است و امکان استفاده از آن در فرش دستباف وجود ندارد، بنابراین ناچار به واردات ابریشم از چین هستیم.

عصاچی به مشکلات تولید فرش دستباف اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر مشکلات فرش بیش از سایر کالاهای اساسی است. باید در نظر گرفت فرش ایرانی کالاهای اساسی و هنر دست هنرمندان ایران است که در تمام دنیا شناخته شده است از اهمیت خاصی برخوردار است. تاجایی که وقتی برجام امضاء شد یک بند جدا در حمایت از این کالا نوشته شد و وقتی لغو شد در بندی جدا این کالا در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل وجود بحث تحریم‌ها، صادرات این کالا با رکود روبه‌رو شده است. ازسوی دیگر به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه از جمله زمان‌گذاری برای برگشت ارز نیما که جدای کالاهای دیگر روی این کالا گذاشتند بسیاری از صادرکنندگان نتوانستند فرش‌هایشان را صادرکنند به مشکل برخورد کردند. در داخل نیز با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مانند ابریشم، قیمت تمام شده فرش بالا نیز رفت با توجه به شرایط اقتصادی از میزان مشتریان آن کاسته و بازار این کالا با رکود روبه‌رو شد.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان ادامه داد: متاسفانه در این شرایط هرروز شاهد یک قانونگذاری تازه نیز هستیم. از جمله در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات قرار شده است که هنرمندان و کارگاه‌های فرش نیز مشمول پرداخت مالیات شوند و اگر این اتفاق رخ دهد بازار فرش با رکود عجیبی رو‌به‌رو خواهد شد. عصاچی به نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت فرش پرداحت و تاکید کرد: درکل بازار فرش باید در دست بخش خصوصی باشد. چون بخش خصوصی است، بهتر سلیقه مشتریان را می‌داند و می‌تواند با توجه به نیاز مشتریان بازاریابی کند. در مقابل دولت در سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گداری‌هایش باید از بخش خصوصی کمک بگیرد. درحالی که اکنون دولت با اعمال سیاست‌های اشتباه نه تنها از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند که بازار را خراب‌تر هم می‌کند.

وی از شرایط بازار گلایه کرد و گفت: وقتی فرش دستباف از ایران صادر می شد؛ در سامانه نیما پول آن به کشور برمی گشت؛ فرش کالایی نیست که وقتی به بازارهای خارجی رسید طی دو، سه ماه به فروش برسد و گاهی روند فروش آن تا دو سال طول می کشد. بر این اساس، تاجر ناچار است فرش را بخرد و در حالی که هنوز آن را در بازار خارجی نفروخته است. وقتی بازاری از دست رفت، دیگر به دست آوردنش مشکل می شود. هرچند خوشبختانه این طرح شامل اصلاحاتی شد، اما درحال حاضر بسیاری از تاجران دیگر حوصله طی کردن این مراحل پر پیچ و خم خرید فرش از ایران را ندارند و ترجیح می دهند از کشور پاکستان خرید خود را انجام بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش نمایشگاه در توسعه صنعت فرش اشاره کرد و گفت: نمایشگاه اصفهان بی شک بعد از نمایشگاه تهران بهترین نمایشگاه صنعت فرش کشور است. اما باید به چند دید نگاه کرد. اول عرضه تولیدات جدید برای برندسازی و نظرسنجی از مردم یا همان ذائقه‌شناسی مشتریان که نقش اساسی در تولید آینده محصول دارد و دومین آیتم، ایجاد بستری مناسب برای آشنایی و تعامل تجار و خریداران جدید است.