مدیر عامل هلدینگ پارس با اشاره به تب مدرک گرایی در کشور ما که تبدیل به فرهنگ بدی شده و مانع بسیاری از پیشرفت های مهارتی و کارآفرینی است، می گوید: متاسفانه در کشور ما یک فرد حتی برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک باید مدرک کارشناسی داشته باشد.

میثم شکری ساز با بیان معایب مدرک گرایی در کشور، افزود: در یک سازمان دولتی، مقام مدیریت باید حتما مدرک دکتری داشته باشد بدن آنکه به مهارت های او توجه شود.

وی گفت: دکتر فردی است که هدفش مطالعه علم و گسترش مرزهای علم در راستای تجاری سازی دانش، تولید دانش و قراردادن آن در اختیار صنعتگران و اقتصاددانان و ... است. وی افزود: کسی که می خواهد مدیر باشد، قبل از مدرک عالیه باید الفبای مدیریت را بداند، حالا می تواند لیسانسه یا کارشناسی ارشد باشد وقتی بتواند از پس مدیریت و حل مشکلات برآید، نقش مدیریتی خوبی را ایفا کرده که این صرفا بدلیل مدرک نیست.

شکری ساز با مقایسه بین تعداد دانشگاه های چین و ایران اظهار داشت: چین با جمعیت حدود دو میلیارد بیشتر از 2500 دانشگاه دارد و این در حالی است که کشور ایران با 90 میلیون جمعیت نیز 2500 دانشگاه دارد که واقعا چه نیازی به این همه دانشگاه در کشور وجود دارد؟

اجتناب از غوغاسالاری در مدرک گرایی

وی ادامه می دهد: این همه مدارک دکترا و مهندسی نیاز ما نیست بلکه ما باید برای فرهنگ دانش ورزی و مهارت آموزی گام برداریم و از این غوغا سالاری ها در حوزه مدرک اجتناب کنیم.

مدیرعامل هلدینگ پارس با تاکید بر اینکه مهمترین راهکار برای توسعه کشور روی آوردن به دانشگاه های کارآفرینی و مهارت آموزی است، عنوان کرد: به دانشگاهی که مدرک بدهد، نیاز نداریم، به دانشگاهی نیاز داریم که بتواند ثروت ایجاد کند.

شکری ساز افزود: دانشگاه های کارآفرین نسل 5 بیشترین تمرکزشان بر پارک های علم و فناوری آنکوباتورها و شرکت های دانش بنیان است. این دانشگاه ها به استارتاپ ها توجه می کنند و هدفشان ایجاد شغل است و دانشگاه هایی که تنها بر روی مدرک پایه گذاری شده باشد، منسوخ شده و اکنون در تمام دنیا در حال رفتن به سمت دانشگاه ثروت ساز هستیم .

این کارآفرین، مهمترین راهکار فاصله گیری از مدرک گرایی و نزدیک شدن به اقتصاد دانش بنیان را ایجاد شهرک های علمی تحقیقاتی دانست و گفت: اگر دانشگاه ها به این سمت نروند باید از گردونه خارج شوند. وی افزود: ازآنجایی که آرزوی بزرگ همه ایرانیها توجه به مقوله اقتصاد است، می توانیم با توسعه کارآفرینی از بسیاری از تخلفات مالی جلوگیری کنیم.

شکری ساز با اظهار تاسف از اینکه کشور ما ازجمله کشورهای کارآفرین ستیز است، بیان داشت : کشور ما رتبه پایینی در زمینه کارآفرینی دارد و در این زمینه بسیار ضعیف عمل نموده و به همین دلیل افرادی که می خواهند در کشور بمانند و به آرزوهایشان برسند، چون در زمینه کارآفرینی سالم و نظام مند به جایی نمی رسند، اقدام به تخلف می کنند.

حوزه آموزش متولیان متعددی دارد

مدیرعامل هلدینگ پارس با اشاره به سابقه 15 ساله خود در فعالیت های آموزشی، گفت: تنها عاملی که باعث بروز مشکلات عدیده در حوزه آموزش و مدرک گرایی است، وجود متولیان متعدد دراین حوزه است.

شکر ساز با صحبت از دادگاه جاعلان مدارک آموزشی، گفت: عدم تعهد و وفای به عهد کسانی که روحیه قانون شکنی و اخلال دارند، مزید بر علت شده است.

این فعال حوزه آموزش از امیررضا ثابت، سرکرده کلاهبردارانی که در فضای مجازی قصد اخاذی داشتند، نام برد که خود را امپراطور می نامید و علیرغم تعهدات متعدد، با اخلالگری و قانون شکنی و اهانت به نمایندگان وزارت علوم، مبادرت به تهیه مدارک جعلی تحصیلی در داخل و خارج از کشور با هزینه های هنگفت می کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه خلأهای قانونی یا بسترهایی در فعالیت متخلفانی چون ثابت، ‌موثرند، گفت: چون این فرد دوستانی در دستگاه های نظارتی و امنیتی داشته و با این تصور که با اعمال نفوذ هر چیزی را می تواند حل کند، به تخلفاتش ادامه داده، در حالیکه این نگاه بسیار خطرناک است و این آفت بزرگی برای فرد خاطی و جامعه است.

شکری ساز پیرامون مشکلات مربوط به حوزه آموزش اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما متولی آموزش بیش از یک سازمان است و شامل فنی و حرفه ای، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و مراکز دیگری می شود که هر کدام با خط مشی های متفاوت کار می کنند و همین موضوع می تواند جای پای مناسبی برای خلافکاران و آسیب باشد.

وی افزود: در برخی مواقع حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تعدادی از دستگاه ها و نهادها وعامرین به معروف در حوزه آموزش ورود پیدا کرده اند و به هر حال زمانی که چندین آیین نامه موازی درحوزه ای مثل آموزش باشد، سبب می شود که قوانین متعارضی نوشته شود .به عنوان مثال امیررضا ثابت از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری یک سمینار مجوز می گیرد و پس از آن سر از مباحث حوزه آموزش عالی درمی آورد، در حالیکه اگر همه اینها متقن بود و از یک مرجع خاص مجوز دریافت می کرد، وقتی مجوزش ابطال می شد، نمی توانست با جاهای دیگری قرارداد ببندد. مدیرعامل هلدینگ پارس افزود: باید یک وزارت آموزش داشته باشیم و همه فعالیت ها تحت لوای این سازمان انجام شود.

شکری ساز ادامه داد: خلا دومی که وجود دارد این است که چون آموزش و پرورش نهاد مقدسی است و همیشه تعلیم و تربیت در کنارهم قرار می گیرند، لازم است اقتدار بیشتری وجود داشته باشد و این آفتی است که باید در دستگاه های آموزشی با قاطعیت بیشتری موردتوجه قرارگیرد.

تخلفات آموزشی و ضعف سیستم قضایی

وی بااظهار تاسف از فقدان نگاه جدی سیستم های قضایی در برخورد با تخلفات حوزه آموزش، گفت: اختلاس های متعدد و سلطان های طلا و ارز در سیستم قضایی مهم هستند که این نیز نتیجه آسیب های تعلیم و تربیت نادرست و اشتباهی بزرگ است. وی زیربنای اقتصاد یک کشور را مباحث آموزشی آن کشور دانست و افزود: آلمان و ژاپن در جنگ به کل نابود شدند و آنچه که این کشورها را به کشورهای جهانی تبدیل کرد، توجه به مقوله آموزش است، یعنی این دو کشور با بها دادن به آموزش به توسعه و درخشش در عرصه جهانی دست یافتند.

وی اضافه کرد: در تاریخ جمهوری اسلامی ایران این اولین دادگاه علنی با این حجم گسترده بود که در حوزه تخلفات آموزشی برگزار شد و به نظر من نگاه حاکمیتی به حوزه آموزش عالی باید نگاه بسیار بزرگ، موشکافانه، دقیق و مطالبه گری باشد تا اگر خدا بخواهد دیگر از این پدیده ها نببینیم.