به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در نشست اعضای هیات مدیره کانون کارآفرینی استان اصفهان با رسانه ها که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد، اهمیت بخش خصوصی درعرصه کارآفرینی، لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی با کاهش سیطره خود در اقتصاد و گشایش این میدان برای ورود کارآفرینان مطرح شد.

مهدی شیخ سجادیه رئیس کانون کارآفرینی استان اصفهان از برگزاری برنامه های هفته جهانی کارآفرینی از 17آبان تاهفته آینده خبرداد و گفت: دولت جدید اهداف خود را حمایت از بخش خصوصی و عرصه کارآفرینی اعلام کرده و امیدواریم این موضوع هرچه زودتر تحقق یابد.

وی با اشاره به اینکه اهداف اصلی هیات مدیره جدید کانون، فراخواندن جامعه به سمت کارآفرینی نوین است، از برنامه ریزی هایی در ابعاد ساختاری، توسعه ای، مالی، مطالعاتی و درگاه های اطلاع رسانی، مشاوره و آموزشی سخن راند و افزود: فصل نوینی در عرصه کارآفرینی رقم خورده و در کشورهای توسعه یافته این تمایز بخوبی مشهود است که بخش خصوصی جایگاه موفقی در این زمینه دارد و براین اساس، کانون در تلاش است تا پنجره واحدی بین کارآفرینان استان و مسئولان دولتی ایجاد نماید.

شیخ سجادیه با ابراز تاسف از موازی کاری های نهادهای دولتی و اینکه هرسازمان دولتی و نیمه دولتی برای خود حوزه کارآفرینی راه اندازی نموده، نتیجه آن را اسراف و از بین بردن منابع عنوان کرد و گفت: سیستم دولتی فاقد توانایی لازم در ایده پردازی و کارآفرینی است و باید با اعمال نقش نظارتی خود از محصول، ایده ها و دستاوردهای بخش خصوصی حمایت کند.

وی با اذعان به اینکه بسیاری از ساختارهای اجتماعی موجود، ساختار کانون کارآفرینی را نمی شناسند، از تبیین مکانیزمی برای شناسایی و انتخاب کارآفرینان در سطح استان بواسطه تشکیل کمیته های تخصصی خبرداد و افزود: چون برخی از صاحبان شرکت ها با فارغ التحصیلان و. کارمندانی مواجه هستند که چندان اطلاعات کارآفرینی ندارند، ما بر اهداف اصلی کانون کارآفرینی استان در ایجاد تفکر کارآفرینی در بین دانش آموزان، تعامل با مراکز دانشگاهی، راه اندازی دفاتر نمایندگی کانون در چندشهرستان استان و توسعه فرهنگ کارآفرینی متمرکز شده ایم.

رئیس کانون کارآفرینی استان اصفهان با انتقاد قوانین دست و پاگیر و فرایندهای پیچیده که ورود به عرصه کارآفرینی را دشوار می سازد، ایجاد امید و حفظ سرزندگی برای کارآفرینان، تعامل با استانداری و ارتباط با شورای گفتگو و اتاق بازرگانی با هدف ایجاد تسهیل گری برای حمایت از ایده ها ومشوق های کارآفرینی را از دیگر اقدامات کانون کارآفرینی استان برشمرد.

در ادامه، فرهاد رحیمی، دبیر کانون کارآفرینی استان اصفهان در بیان تاثیر تفکر، ایده و فعالیت کارآفرینان، دستاوردهای حاصل از کارآفرینی در کمک به بشریت وتغییرات عمده در اقتصاد بویژه در کشورهای توسعه یافته را ارزشمند خواند و گفت: در دهه های اخیر بدلیل فرصت سوزی بسیار، بی توجهی در حوزه کارآفرینی و حاکمیت اقتصاد دولتی، خلاقیت افراد و کارآفرینان تضعیف شده و شرکت ها نیز نتوانسته اند درنوآوری، ارتقای کیفیت تولید و تنوع محصولات خود موفق باشند. وی با تاکید براینکه نجات اقتصاد منوط به واگذاری آن به بخش خصوصی است، هفته جهانی کارآفرینی را فرصتی برای بازاریابی و برگزاری رویدادهای مختلف، نیازسنجی و برنامه ریزی حول محور فعالیت شرکت های کوچک و متوسط عنوان کرد.

رحیمی از برگزاری وبینارافتتاحیه هفته کارآفرینی و برنامه های متنوع با حضور وزیر کار ازجمله کارآفرینی و مدل های تامین مالی، کارآفرینی-دوران پساکرونا و تحول دیجیتال بعنوان مهمترین دغدغه کسب و کارها، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی و دیدار با خیرین، مجمع جوانان و سمن ها، کارآفرینی-شهرهوشمند و کارآفرین، کارآفرینی بانوان و آیین اختتامیه کارآفرینان شهراصفهان دراین ایام خبرداد و افزود: بمناسبت 25 آبان و روز کتاب، گفتگو با ناشران و برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع کارآفرینی نیز برگزار می گردد.

خانم علیزاده، عضوهیات مدیره کانون کارآفرینی استان با اشاره به مشکلات فرهنگی در کارآفرینی، گفت: سعی ما براین است تا فرهنگ کارآفرینی را درجامعه توسعه دهیم. وی با انتقاد از فرهنگ حاکمیت اقتصاد دلالی و سودگرایی، موانع دولتی و سیاسی، خاطرنشان کرد: برای ایجاد فرهنگ کارآفرینی باید از مهدکودک و تعامل با آموزش و پرورش باتوجه به سرعت فناوری در جهان به نوآوری و خلاقیت بپردازیم و بسترهای آموزشی مناسب را برای کودکان و نوجوانان کارآفرین و خلاق فراهم نماییم.

فرزانه افسرطه