به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در نشست رئیس خانه صنعت، معدن ایران و اصفهان با رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان، ضرورت ایجاد فرصت های ارتباطی با کشورهای پیشرفته و استفاده از نیروهای متخصص و حرفه ای در بخش صنایع به منظور ارتقای دانش و مهارت فعالان این عرصه در داخل کشور و سهولت دسترسی به تکنولوژی هایتک روز دنیا مطرح شد.

جشنواره سالیانه صنایع، فرصتی برای همکاری وزارت امور خارجه

سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و اصفهان با استقبال از حضور نماینده وزارت امور خارجه و مشاور اقتصادی در این جلسه اظهار کرد: خانه صمت استان اصفهان متشکل از 24 انجمن همگن ازجمله ماشین سازان، ریخته گران، قطعه سازان، برق، مصالح ساختمانی، شن و ماسه، معادن، سنگ، و... است که علاوه بر ایجاد یک بانک اطلاعاتی از صنایع مختلف، پیگیر حل و فصل مشکلات مختلف، صدور مجوزهای تاسیس و برنامه ریزی های آموزشی و بررسی وضعیت آنها در برهه های خاص هستیم. همچنین، مواردی مانند معرفی و تجلیل از واحدهای نمونه در دستور کار قرار داردو برگزاری جشنواره سالیانه که در چند روز آینده با حضور کارخانه های بزرگی برگزار می کنیم، فرصتی است که می تواند همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه در این زمینه را تسهیل بخشد.

راه اندازی دفاتر بازرگانی خانه صمت در خارج از کشور

وی با اشاره به اینکه بیش از هشت هزار واحد صنعتی در استان فعال هستند، گفت: تاکنون، آمار و اطلاعات دقیقی (تعداد کارکنان و کارگران، شیفت های کاری، دستمزدها و سایرعوامل تولید) از 6هزار واحد را تهیه کرده ایم و از یک بانک اطلاعاتی دقیق و منسجم برخوردار هستیم.

سهل آبادی با صحبت از گستره فعالیت خانه های صمت در سراسر کشور، از راه اندازی دفاتر بازرگانی خانه صنعت و معدن در خارج از کشور ازجمله در استانبول، آذربایجان، عراق و.... خبر داد و افزود: بلحاظ همکاری و تعاملی که با مرکز توسعه تجارت داریم، وزارت امور خارجه در این زمینه می تواند به ما کمک کند.

وی در ادامه از تعاملات خانه صنعت و معدن با شرکت های خارجی خبر داد و افزود: در سطح استان نیز فعالیت های خود را منسجم کرده ایم ولی بدلیل محدودیت هایی که در ارتباطات خارجی داریم، بلحاظ نتایج و خروجی مورد انتظار چندان راضی نیستیم.

کمبود نیروی فنی و ماهر در کارخانه ها

سهل آبادی با بیان آنکه بسیاری از کارهایی که برنامه ریزی برای آنها صورت گرفته، ناتمام مانده و مستلزم پیگیری هایی در سطح کلان است، اظهار کرد: مشکل عمده ای که امروز در بخش صنایع داریم ، مشکل کمبود نیروی فنی و تکنسین است و به نظر میرسد استفاده از نیروهای خارجی بازنشسته از کشورهای صنعتی مثل آلمان می تواند خلاء های حرفه ای و تخصصی در عرصه کاربرد تکنولوژی روز را برطرف سازد.

سهل آبادی به افزایش قیمت تجهیزات صنایع و ماشین آلات بعنوان عوامل مهم و اصلی تولید پرداخت و گفت: با توجه به قیمت هایی که برای تجهیزات مطرح می شود، خرید و به روزسازی تکنولوژی تولید با این نرخ دلار و ازطرفی شرایط تحریم امکان پذیر نیست. درخواست ما این است که نمایندگان مجلس و امور خارجه پیگیر این موضوع باشند.

سهل آبادی با بیان اقدام خود درخصوص خرید سهم 36درصدی شرکت نمایشگاههای اسنتان در زمان تصدی خود دراتاق بازرگانی اصفهان، استفاده از ظرفیت نمایشگاه برای ورود هیات های خارجی و صاحبان صنایع در نمایشگاه را فرصتی برای آشنایی صنعتگران داخل با تکنولوژی مدرن شرکت های خارجی و برقراری ارتباط و همکاری عنوان کرد.

محدودیت صنایع در استفاده از تکنولوژی روز

اقارب پرست، قائم مقام رئیس و دبیرکل خانه صمت استان اصفهان در این جلسه با اذعان به نقش وزارت امور خارجه در سهولت پذیرش و ورود افراد کاردان بازنشسته صنعتی خارجی به کشور برای ارائه آموزش های لازم، به فاصله صنایع و کارخانه ها در بعضی از رشته ها ی صنعتی و معدنی با تکنولوژی روز و صنایع هایتک کشورهای صنعتی دنیا اشاره کرد و گفت: برای رشد صنعت لازم است ماشین آلات به روز شوند. وی افزود: خانه صمت به نوبه خود تعاملاتی را با کشور آلمان و هلند برقرار کرده است و قرار براین شده تا به منظور استفاده از نیروی متخصص این کشورها در کارخانه های استان و دسترسی به تکنولوژی های جدید، تسهیل برای ورود آنها فراهم گردد.

اصفهان، قطب تولید و صادرات سنگ

علیرضا سالاریان، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با استقبال از درخواست هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با توجه به ظرفیت هایی که در استان اصفهان وجود دارد، گفت: سامانه وزارت امور خارجه برای دعوت از شرکت ها و افراد متخصص طراحی شده است که می توانید درخواست ویژه خود را وارد سامانه کنید و از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را دنبال کنید.

وی با صحبت از فعالیت های بخش معدن و اینکه اصفهان نیز بعنوان قطب تولید و صادرات سنگ به کشورهای خارجی بویژه چین مطرح بوده است، انتشار بولتن های خبری از سوی اتاق بازرگانی اصفهان و خانه صمت به زبان انگلیسی با هدف معرفی فعالیت صنایع و راهاندازی سایت های اطلاعاتی صنایع را ضروری عنوان کرد.

سالاریان با اشاره به جایگاه اصفهان در وزارت امور خارجه بلحاظ مباحث اقتصادی، صنعتی و گردشگری که متاسفانه بدلیل کرونا کم رنگ شده است، اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در نمایندگی امور خارجه در اصفهان در بخش های مختلف اقتصادی، کنسولی و مشاوره داریم که می تواند به برقراری ارتباطات کمک کند. وی افزود: ما می خواهیم برای اصفهان با توجه به فرصت های مطلوبی که در ابعاد مختلف شهری و شهرداری (خواهر خواندگی)، صنعت، تولید، اقتصاد و هنر، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و دیگر تشکل ها وجود دارد، کار کنیم.

ضرورت تهیه معرفی نامه و کلیپ از فعالیت صنایع به زبان های خارجی

وی از آمادگی معاون اقتصادی وزارت خارجه برای دیدار و نشست با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در اصفهان خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای برگزاری جلسه ای در این زمینه را دنبال می کنیم. همچنین، پیشنهاد میگردد رئوس فعالیت های خانه صنعت و معدن و تجارت و شرکت های بزرگی که ارتباطات خارجی دارند، بصورت معرفی نامه و تشریح فعالیت ها به چند زبان خارجی ازجمله زبان انگلیسی بصورت کلیپ های کوتاه و کاتالوگ تهیه گردد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان، لزوم تلاش و همراهی نمایندگان مجلس برای رفع تحریم ها با هدف گسترش ساز و کار اقتصادی برای موکلان خود و کمک به اقتصاد کشور را مطرح نمود و آمادگی وزارت امور خارجه بویژه دفتر نمایندگی اصفهان را اعلام کرد.