به گزارش پایگاه خبری اقتصادبازار، براساس جدیدترین نتایج نظام رتبه بندی موسسه U-Multirank  از دانشگاه های جهان، دانشگاه‌های علامه طباطبایی، الزهرا (س)، صنعتی امیرکبیر، آزاد واحد علوم تحقیقات، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، آزاد واحد نجف آباد، کاشان، علوم پزشکی شهید بهشتی، موسسه تحقیقاتی شاخص پژوه، صنعتی شریف، شیراز، تبریز، تربیت مدرس، تهران، علوم پزشکی تهران، خواجه نصیرالدین طوسی و یزد در این فهرست قرار گرفته اند. نکته حائز اهمیت این است که موسسه پژوهشی شاخص پژوه بعنوان اولین پژوهشگاه خصوصی با حمایت و مجوز وزارت علوم که از سال ۱۳۹۱ آغاز به فعالیت نموده در بین دانشگاه های بزرگ کشور به رنکیگ جهانی وارد شده است. این پژوهشگاه با دارا بودن ۱۲۰ استاد و هیات علمی وابسته توانسته است بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و رساله پژوهشی را در کارنامه خود ثبت نماید.

خاطرنشان می شود، در اين نظام رتبه بندي چند بعدي، موسسات آموزش عالی بر مبناي فعالیت هاي اصلي آنها شامل تدریس و یادگیری، تحقیق و پژوهش، انتقال دانش، وجهه بین المللی و شاخص هاي منطقه اي دسته بندي مي شوند

شایان ذکر است،، موسسه U-Multirank به‌عنوان یک نظام رتبه‌بندی مستقل با کمک‌هزینه‌های برنامه تحصیلی اراسموس در اروپا پشتیبانی و تمامی فعالیت‌های این کنسرسیوم توسط کمیسیون مشورتی موردبررسی قرار می‌گیرد. برنامه اراسموس برنامه بورس آموزشی تحت حمایت اتحادیه اروپا است که باهدف سازمان‌دهی تبادل دانشجو بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اروپا و سایر نقاط جهان راه‌اندازی شده است. کنسرسیوم U-Multirank به مقایسه عملکردهای مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها در پنج حوزه از فعالیت‌های دانشگاهی شامل آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، جهت‌گیری بین‌المللی و موقعیت داخلی می‌پردازد. ابزار شبکه‌ای این نظام، دانشگاه‌ها را در سطوح دانشگاهی و برنامه‌های آموزشی ویژه مورد مقایسه و بررسی قرار می‌دهد. درواقع می‌توان گفت که با کمک داده‌های ارائه‌شده توسط این نظام رتبه‌بندی، کاربران می‌توانند بر اساس شاخص‌های موردنظر خود به مقایسه دانشگاه‌های مختلف بپردازند.

اولین رتبه‌بندی این نظام در سال 2014 با بررسی بیش از 850 دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی از 70 کشور دنیا صورت گرفت. این نظام رتبه‌بندی به ارائه رتبه‌بندی در سطوح کلی و زمینه‌های ویژه تحصیلی می‌پردازد. در رتبه‌بندی سال 2014 فقط بررسی دانشگاه‌ها در زمینه‌های تحصیلی مهندسی، مکانیک، فیزیک و کسب‌وکار تحت پوشش قرار گرفت. ازآن‌پس پوشش مؤسسات آموزش عالی و پهنه فعالیت هر سال وسیع و وسیع‌تر گردید.

جای بسی تعجب است که در بین دانشگاه های برتر کشور با قدمت و بودجه کلان ، یک نهاد خصوصی توانسته است اینگونه بدرخشد و سپس بدلیلی که به راحتی با تدبیر و درایت وزارت علوم در جهت حمایت از بخش خصوصی می توانست حل و فصل گردد امروز این نهاد علمی خوش نام دچار مشکل و تعطیلی شده است.