کیفیت آموزش پزشکی را فدای کمیت نمی کنیم

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در آئین گرامیداشت روز پزشک در اصفهان گفت: استواری هر جامعه ای بر اساس دو ستون سلامت و امنیت قرار دارد. به گفته محمدرضا ظفرقندی بهداشت و سلامت جامعه به عهده پزشکان است و این موضوع اهمیت و ضرورت این حرفه را به نمایش می گذارد. او با بیان اینکه یک پزشک در شرایط حساس باید برای حفظ جان یک فرد تصمیم گیری کند، اظهار کرد: بدون شک کمتر رشته ای با چنین حجم حساسیت وجود دارد از سوی دیگر، شرایط کاری سخت و طولانی می تواند بر کیفیت عملکرد آنها اثرگذار باشد. ظفرقندی تاکید کرد: در روز پزشک باید چاش ها و مشکلات این حرفه بیشتر مورد ارزیابی و کنکاش قرار گیرد و در راستای بهبود اوضاع اقدامات لازم صورت گیرد. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با انتقاد از بحث افزایش دوبرابری پذیرش دانشگاه علوم پزشکی، گفت: باید بپذیریم که پزشکی جدای از سایر رشته ها است. زیرا با سلامتی افراد جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد و زمینه آزمون و خطا نیست. او تصریح کرد: هیچگاه اجازه نخواهیم داد که کیفیت در این حوزه فدای کمیت شود. ظفرقندی خاطرنشان کرد: برخی مواقع شاهد تصمیمات و برنامه ریزی های عجولانه هستیم که این موضوع آسیب های زیادی را به دنیال دارد و صدمات آن را جامعه خواهد دید.

 او با ابراز گلایه از اتهاماتی که به سمت جامعه پپزشکی در زمینه پرداخت مالیات روانه بوده، گفت: این مباحث هیچ مبنا و ریشه علمی و آماری ندارد. ظفرقندی توضیح داد: باید در درون جامعه پزشکی پالایش صورت گیرد و خود پزشکان با تخلفات برخورد کنند تا دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم. 80 درصد خدمات پزشکی در بخش دولتی و مابقی در بخش خصوصی ارائه می گردد و این در حالی است که طبق اظهار ماموران مالیات در بخش خصوصی بیش از 90 درصد پرونده مالیاتی شفاف دارند. او تاکید کرد: بزرگترین آفت امروز در جامعه پزشکی تهدید سرمایه اجتماعی این قشر است و اساس کار سلامت اعتماد بین پزشک و مردم است که باید حفظ شود.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه علوم پزشکی، تهدیدی برای سلامتی آینده جامعه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بالاترین دارایی مردم سلامت و زندگی است که ارتباط تنگاتنگی با جامعه پزشکی دارد، گفت: با استناد به این دلیل می توان ادعا کرد که پزشکان یکی از بالاترین جایگاه ها را در جامعه دارا هستند. طاهره چنگیز اذعان کرد: تامین علم و مهارت در نظام پزشکی نیازمند حداقل هایی از دانش اساتید، فضای آموزشی، آزمایشگاه و امکانات به روز است و در این شرایط اضافه کردن ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی بدون زیرساخت های لازم، آسیبی در فرآیند یادگیری است که موجب افت کیفیت آموزش و تهدیدی برای سلامتی آینده جامعه است. او در  مقایسه، افزایش پذیرش در سال 67 با امسال را امری غیر کارشناسانه دانست. چنگیز، ورود پزشکان در شرایط سخت اقتصادی امروز به بیمارستان های دولتی را یک وظیفه اعلام کرد و افزود:پسندیده نیست که اورژانس های بیمارستان ها بدون پزشک باشند، درحالیکه پزشکان زیادی صرفا در مطب ها هستند. چنگیز توصیه کرد: پزشکان عمومی حداقل مسئولیتی را در تامین نیروی بیمارستان های دولتی شهرستان ها تقبل کنند تا بیماری به دلیل نبود پزشک، شکایت نکند و بتوانیم از نمایندگان مجلس بخوهیم با تصمیم ناآگاهانه و نسنجیده اندک رمق باقیمانده دانشگاه تهدید نشود و آسیبی به مهارت و توانمندی دانش اموختگان وارد نشود.

پرداخت بدهی قبل توجه سازمان های بیمه گر به مراکز درمانی

استاندار اصفهان در گرامیداشت روز پزشک به پرچمداران سلامتی در جامعه، قداست شغلی پزشکان را بویژه در شرایط بحرانی امروز بیان کرد و گفت: در شرایط فعلی تحریم  پزشکان و مراکز درمانی با مشکلات زیادی روبرو هستند و در این وضعیت باید تلاش مجاهدانه پزشکان را ارج نهاد. عباس رضایی با بیان اینکه پزشکان در تمام عرصه ها و بحران هایی مثل سیل و زلزله حضور فعال و مستمر داشته اند و علیرغم تاخیرهایی که در سازمانهای بیمه گر بوده، صادقانه پیگیر اقدامات درمانی مردم بوده اند، از تعاملاتی با سازمان های بیمه گر خبر داد و تاکید کرد: با پیگیری هایی که با سازمان های بیمه گر صورت گرفته مبلغ قابل توجهی به حساب دانشگاه های علوم پزشکی کشور واریز شد و تلاش خواهیم کرد تا مسائل مالی به صورت کامل حل شود.