پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 8759
منتشر شده در یکشنبه, 03 شهریور 1398 08:32
تعداد دیدگاه: 0

حمید رفیعیان/ فعال استارت‌آپی

اندازه بازار سلامت دیجیتال در سال ۲۰۱۸، برابر با ۴/ ۸۶‌میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ این بازار با نرخ رشد مرکب سالانه ۶/ ۲۹درصد، بزرگ‌تر شود. پیشرفت سریع صنعت IT از نظر تکنولوژی مانند سیستم‌های حافظه ابری و افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند میان افراد جامعه و به خصوص توسط متخصصان حوزه سلامت برای رصد و کنترل سلامت و تاریخچه بیمار، فاکتورهای اصلی این رشد بوده است. بازار سلامتی دیجیتال براساس تکنولوژی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:  

 
گجت‌های پوشیدنی در صدر

• Telehealthcare

• mHealth

• Health Analytics

• Digital Health Systems

کسب‌وکارهای بخش Digital Health Systems در سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترین بخش از بازار سلامت دیجیتال بوده‌اند. برآورد می‌شود تا قبل از سال ۲۰۲۵ این بخش به ارزش ۹/  ۱۵۶ میلیارد دلار برسد. این رشد به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند Electronic Health Record (EHR) و Radiology Information System (RIS) در بیمارستان‌هاست که منجر به کاهش زمان مستندسازی درمانی می‌شود و به فرآیندهای تشخیص بیماری نیز کمک خواهد کرد. انگیزه‌های پشتیبان دولتی همراه با توسعه سریع زیرساخت‌های IT ، به رشد این بخش از بازار بسیار کمک می‌کند. پیش‌بینی می‌شود کسب‌وکارهای بخش mHealth نرخ رشد مرکب سالانه ۸/  ۳۸ درصد را تجربه کنند و بزرگ‌ترین بخش از میان چهار دسته فوق باشند. این رشد زیاد به دلیل افزایش استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته شامل گجت‌های پوشیدنی و اپلیکیشن‌ها برای مانیتور سلامت بیماران است. از محبوب‌ترین گجت‌های پوشیدنی می‌توان قدم‌شمار، کنترل ضربان قلب، مانیتورقند خون و مانیتور خواب را نام برد که همراه با اپلیکیشن‌هایی برای رصد، درمان و تشخیص بیماری، نقطه تشخیص مراقبت، جمع‌آوری اطلاعات از راه دور و مانیتور از راه دور هستند. علاوه بر این اپلیکیشن‌های گوناگونی نیز تا به امروز منتشر شده‌اند که در زمینه‌های مختلفی مانند کالری‌شماری برای رسیدن به وزن ایده‌آل، ترک سیگار، ارائه برنامه ورزشی و... فعالیت دارند.

برای برآورد اندازه بازار سلامت دیجیتال ایران به‌دلیل اینکه اطلاعات لازم وجود ندارد، با در نظر گرفتن چند نرخ تنظیم‌کننده سعی می‌کنیم از روی اندازه این بازار در آلمان تخمین بزنیم.  اندازه بازار سلامت دیجیتال آلمان در سال ۲۰۲۵ در حدود ۴۰‌میلیارد دلار برآورد شده است. جمعیت، سرانه تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) و نرخ نفوذ اینترنت را به‌عنوان نرخ‌های تنظیم‌کننده در نظر می‌گیریم که برآورد می‌شود در سال ۲۰۲۵ اندازه بازار سلامت دیجیتال ایران در حدود ۲/  ۹‌میلیارد دلار باشد. با توجه به اینکه علاوه‌بر فاکتورهای خارجی در ایران عوامل زیر نیز به رشد سریع این بازار کمک می‌کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که حتی اندازه بازار در ایران از عدد فوق نیز بیشتر باشد. این عوامل عبارتند از:

• هرم سنی ایران و جمعیت جوان آن

• وضعیت بد سلامتی در ایران

• افزایش آگاهی جامعه نسبت به سلامتی

• رشد استفاده از تلفن‌همراه هوشمند و تبلت

در سال‌های اخیر در کشورمان نیز استارت‌آپ‌هایی به این بازار وارد شده‌اند که اصلی‌ترین آنها در بخش mHealth و اپلیکیشن‌هایی بوده‌اند که به طور خاص در حوزه تناسب اندام فعالیت می‌کنند و امروزه در میان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان ردی از اپلیکیشن‌های این حوزه را یافت. یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم حضور پررنگ استارت‌آپ‌ها در ایران نسبت به خارج از ایران، فقدان قوانین مشخص، شفاف و کارآمد برای بهره‌برداری از این بازار در کشور است. در حالی که با توجه به شرایط کشورما تسهیل فعالیت استارت‌آپ‌ها در این حوزه می‌تواند به افزایش سطح سلامتی و کاهش هزینه‌های درمانی کمک بسیاری کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید