پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 8554
منتشر شده در سه شنبه, 15 مرداد 1398 00:23
تعداد دیدگاه: 0
مسیر تبدیل پایتخت به هاب گردشگری معرفی شد

نمایندگان بخش خصوصی فعال در پایتخت برای تبدیل تهران به «هاب گردشگری» پروژه تغییر شکل استفاده توریست‌های خارجی از این کلان‌شهر را کلید زدند.  

 
تدارک اتاق تهران برای توریست‌های خارجی

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تعریف یک طرح تحت عنوان «برند تهران» قصد دارد تغییر و تحولاتی در وضعیت موجود گردشگری تهران ایجاد کند تا بر اساس آن پایتخت به مقصد اول گردشگران خارجی تبدیل ‌شود. تهران در حال حاضر بیشتر «محل گذر» گردشگران خارجی است، به این معنی که با توجه به برتری زیرساخت‌های حمل و نقل تهران در مقایسه با شهرهای جذاب برای گردشگران خارجی، عمده این گردشگران برای ورود به ایران ابتدا تهران را به‌عنوان نقطه ورود انتخاب می‌کنند؛ اما ماندگاری آنها در مقایسه با سایر مقاصد گردشگری کم است. کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با آسیب شناسی این وضعیت به تدوین «طرح برند تهران» پرداخته که بر اساس آن قرار است از دو مسیر، پایتخت به هاب گردشگری تبدیل شود. مسیر اول به ماموریت تورگردان‌ها وابسته است تا آنها با مهارت‌های جدید بتوانند ظرفیت‌های با‌لقوه تهران همانند طبیعت‌گردی‌ها، روستاها، ابنیه‌های تاریخی و بازارگردی را معرفی کنند و علاوه بر آن می‌توانند برای اینکه چهره آشفته و پر ترافیک شهر را از دید گردشگران خارجی دور کنند با زمان‌بندی مناسب، رفت و آمد آنها را در ساعاتی قرار دهند که تا حد امکان ترافیک کمتری را تجربه کنند یا حتی شب‌گردی کنند و از نورپردازی‌های مناسب موجود در شهر نیز بهره‌مند شوند.

مسیر دوم براساس یک مدل اقتصادی شکل می‌گیرد که با سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، پایتخت بتواند قابلیت تبدیل شدن به مرکز شهرهای جذب گردشگر-هاب- را پیدا کند. براین اساس یک مدل آن است که گردشگران خارجی در مسیر تهران، کاشان، اصفهان و یزد ایرانگردی کنند؛ به‌گونه‌ای‌ که تهران فقط محل گذر آنها نباشد، بلکه در تهران اقامت کنند. در همین راستا مشاور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: یکی از وظایف جامعه تورگردان‌ها معرفی جاذبه‌های تهران به گردشگران خارجی و مقصد کردن تهران است. علاوه بر آن این تورلیدرها باید جاذبه‌های فصول مختلف تهران را به خوبی معرفی کنند تا به‌صورت میانگین و دائمی مسافرانخارجی را در تهران داشته باشیم.

مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: با توجه به جاذبه‌های گردشگری که در تهران وجود دارد در حال حاضر یکی از طرح‌های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران برای رونق گردشگری در پایتخت، «برند تهران» است؛ زیرا با معرفی مناسب پایتخت هم گردشگران خارجی و داخلی و هم تهرانی‌های ساکن در شهر می‌توانند از تهرانگردی استقبال کنند و با افزایش زمان ماندگاری توریست‌ها در تهران به علت افزایش هزینه کرد آنها ما شاهد افزایش درآمد نیز خواهیم بود. وی عنوان کرد: با توجه به کارهای مطالعاتی و عملی که پیش‌تر در این حوزه و در شهر اصفهان انجام و به نتیجه رسیده، اتاق بازرگانی تهران نیز مشورت‌هایی را با فعالانصنعت گردشگری اصفهان انجام داده است. تاکنون نیز اتاق بازرگانی تهران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی با شهرداری و سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری همکاری و مشارکت‌هایی داشته است. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: برای اجرایی کردن پروژه تبدیل تهران به هاب گردشگری به سرمایه‌گذاری چند میلیاردی نیاز داریم، علاوه بر آن باید از هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز مصوبه دریافت کنیم که دو هفته تا یک ماه زمان می‌برد و پس از آن برای فاز اجرا اقدام کنیم تا هویت جدید گردشگری تهران شکل بگیرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید