مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بابیان اینکه محیط‌زیست در استان اصفهان از صنعت عقب مانده است، گفت: با اعتبارات و منابع انسانی موجود و بدون بهره‌مندی از منابع مالی مناسب، رسیدن به یک فضای مطلوب زیست‌محیطی در استان دشوار است.

به گزارش اقتصاد بازار به نقل از ایسنا، ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تصویب و ابلاغ برنامه آمایش سرزمین استان اصفهان در سال گذشته، اظهار کرد: بر اساس این برنامه در هر نقطه‌ای نمی‌توان صنعت ایجاد کرد و اجرای پروژه‌های مشمول ذوب و ریخته‌گری در استان ممنوع شده است. این مصوبه می‌تواند بخشی از مشکلات در سال‌های آتی را حل کند و حداقل شاخصی است که در هر نقطه‌ای نتوان صنعتی راه‌اندازی کرد.

وی افزود: نکته قابل‌تأمل این است که ظرفیت هوای اصفهان پرشده است و دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد، حتی اگر قانون هوای پاک صد در صد اجرا شود چندین اقدام دیگر در حوزه‌های مختلف باید انجام شود تا وضعیت هوای اصفهان بهبود یابد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه محیط‌زیست در استان اصفهان ‌همپای صنعت توسعه‌ نیافته و کارهایی که باید خیلی پیش‌ازاین انجام می شد، انجام‌ نشده، اظهار کرد: به همین دلیل رسیدن به یک فضای مطلوب زیست‌محیطی دشوار است و بدون اختصاص کمک‌های ملی و اعتباراتی (که به‌نوعی از محل درآمدهای استان است) به محیط‌زیست و دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک، رسیدن به شاخص‌های مطلوب محیط‌زیستی بسیار سخت خواهد بود.

ایجاد ستاد ملی احیای تالاب گاوخونی در دولت

حشمتی با بیان اینکه دولت جدید باید برای استان اصفهان برنامه مدون داشته باشد، خواستار ایجاد ستادی شبیه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تالاب بین‌المللی گاوخونی در سطح ملی و زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور شد و افزود: حقابه تالاب گاوخونی به منفعت چندین استان گره‌خورده و همه باید بپذیریم گاوخونی حق حیات دارد. این تالاب تنها متعلق به استان اصفهان نیست و متعلق به کشور است و در صورت احیا می‌تواند علاوه بر کارکردهای ارزشمند بوم‌شناختی، منافع اقتصادی اجتماعی و بهداشتی داشته باشد و الگویی از هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و حقابه داران و تمام ذینفعان در حوضه زاینده‌رود باشد.

وی بابیان اینکه چهار شهرک صنعتی در استان مراکز دفن پسماندهای صنعتی دارند، اظهار کرد: ۸ تا ۹ سایت دفن پسماند صنعتی را احصا کرده و مجوزهایی به شرکت شهرک‌های صنعتی استان داده‌ایم اما به دلیل مشکلات اجتماعی نمی‌توانند زمین تملک کنند، از طرف دیگر با گستردگی شهرک‌های صنعتی در اطراف استان اصفهان برای این شهرک‌ها صرفه اقتصادی ندارد که پسماند صنعتی در شرق را به جنوب بفرستند و طبیعتاً تخلفاتی انجام می‌دهند. گزارش‌هایی که از پراکنش لجن‌های اسیدی ناشی از تصفیه دوم روغن در اراضی حاشیه‌ای اطراف اصفهان منتشر می‌شود نیز حاکی از همین تخلفات است.

افت شدید کیفیت و کمیت و عمیق‌تر شدن آب چاه‌های کشاورزی

حشمتی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌های عمیق یک خطر بسیار جدی است. از طرفی عدم استمرار و پایداری آب در بستر زاینده‌رود، موجب عدم تغذیه و به‌تبع آن عمیق‌تر شدن سطح آب چاه‌های کشاورزی مجاز و بیشتر شدن چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه و جبران‌ناپذیر از اعماق می‌شود، گفت: این وضعیت باعث می‌شود اندک شیره جان آب‌های ناحیه عمیق کشیده شود. در این شرایط فرونشست زمین اتفاق می‌افتد که در دشت مهیار به‌وضوح می‌بینیم و یکی از اتفاقاتی است که در آینده آسیب‌های جدی به وجود می‌آورد.

حشمتی با بیان اینکه سیاست‌گذاری فعالیت صنایع بزرگ‌مقیاس و استراتژیک وابسته به نظر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاست، تصریح کرد: بخش از این صنایع تاکنون نتوانسته‌اند خود را به‌روز کنند، درعین‌حال به دلیل اینکه در زمان احداث در جای نامناسبی مستقرشده‌اند، شرایط اقلیمی باعث شده اقدامات زیست‌محیطی آن‌ها نیز اثربخشی لازم را نداشته باشد.

چالش سهم صنعت و حمل‌ونقل در آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه سهم آلایندگی دو بخش صنعت و حمل در آلودگی کلان‌شهر اصفهان مورد بحث است، توضیح داد: بخش عمده‌ای از تردد و حمل‌ونقل به خاطر استقرار صنعت است و ما نمی‌توانیم دوگانه صنعت و حمل‌ونقل را به چالش بکشیم و اعلام کنیم بخش حمل‌ونقل جدا از صنعت است. بنابراین اگر در فصول سرد سال اجازه عبور کامیون‌هایی که فاقد برگ معاینه فنی خودرو هستند را ندهیم، فعالیت صنایع نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، ضمن اینکه سازوکارهای مناسب بر کنترل و تعداد کامیون‌هایی که در حال تردد هستند را نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۶ قانون هوای پاک هر صنعت بالای ۵۰ نفر باید یک مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) داشته باشد، گفت: این درحالی‌که است که معمولاً صنایع به سمت بهداشت و ایمنی می‌روند تا از اتفاقات زیان بار این بخش جلوگیری کنند، اما از محیط‌زیست غافل می‌شوند. شهرک‌های صنعتی هم مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فعالی ندارند که بتوانند وضعیت را رصد کنند.

وی افزود: ایجاد یک مرکز پایش هوشمند و برخط برای کنترل شبانه‌روزی صنایع بزرگ‌مقیاس در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ضروری است تا بتواند زمینه ارتقای پایش های لحظه‌ای صنایع فعال، بدون حضور فیزیکی کارشناسان را فراهم سازد.

حشمتی خواستار توجه سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی به مسئولیت اجتماعی و عمل به وظایف پایشی شد و گفت: این موضوع می‌تواند کمک زیادی به محیط‌زیست کند، اما بدون ایفای مسئولیت اجتماعی و همراهی همه بخش‌ها با محیط‌زیست نمی‌توانیم انتظار اتفاقات و شرایط خوبی را برای محیط‌زیست استان داشته باشیم.