تبصره ۱- واردات موضوع اين ماده، نبايد هيچ تعهد ارزي جديدي براي كشور ايجاد كند، تبصره ۲- سقف تعداد خودروهاي مجاز وارداتي، هر 6 ماه يك‌بار توسط شوراي رقابت و براساس ميزان كمبود عرضه نسبت به تقاضاي موثر خودروي سواري طي يك سال گذشته تعيين مي‌شود، تبصره ۳- منحصر كردن داشتن نمايندگي يا ارايه خدمات پس از فروش، صرفا از خودروسازان خارجي ممنوع است و ساير مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين مي‌شود، تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع اين ماده، ممنوع و در حكم كالاي قاچاق است.

واردات خودرو با مدلي جديد از سرگرفته مي‌شود
مهدي دادفر، دبير انجمن واردكنندگان خودرو در اين باره معتقد است، مسلما زماني كه واردات خودرو ممنوع باشد قيمت خودرو صعودي مي‌شود و محدوديت‌ها افزايش پيدا مي‌كند ضمن آنكه در صورت عدم واردات خودرو رقيبي هم در بازار نخواهد بود.
دادفر در ادامه به «اعتماد» گفت: وزير صمت، مسووليت دستگاه اجرايي را برعهده دارد و سياست‌هاي اجرايي را پيگيري مي‌كند و با توجه به محدوديت‌هايي كه در بخش ارزي كشور وجود دارد ممكن است خواستار واردات كالاهاي ديگري غير از خودرو باشد اما مجلس قانونگذار است و مقررات براي واردات خودرو را اين‌گونه درنظر گرفته است و هر زمان اين قانون به دولت ابلاغ شد با اين مدل جديد واردات خودرو از سر گرفته مي‌شود. يعني اگر قرار است خودروي برقي يا هيبريدي با اين مقدار ارز وارد كشور شود با اين شكل جديد باشد.

برخي از بي‌نظمي بازار سود مي‌برند
دبير انجمن واردكنندگان خودرو افزود: تاكنون گروهي با ايجاد هجمه به‌شدت جلوي واردات خودرو را گرفته بودند و دليل آن هم اين بود كه از دلالي و واسطه‌گري سود خوبي نصيب‌شان مي‌شد. مسلما زماني كه واردات خودرو ممنوع باشد قيمت خودرو صعودي مي‌شود و محدوديت‌ها افزايش پيدا مي‌كند ضمن آنكه در صورت عدم واردات خودرو رقيبي هم در بازار نخواهد بود.
او تصريح كرد: با اين‌گونه شيوه خودروسازي، خودروساز مدعي است كه زيان مي‌كند و واسطه‌ها از فاصله قيمت ميان خودروسازي تا بازار آزاد سود مي‌كنند، همچنين همواره عده‌اي هستند كه از بي‌نظمي اين بازارها سود مي‌برند كه البته تا زماني كه دولت هوشيار نباشد نه تنها در بحث خودرو بلكه در ساير فعاليت‌ها نيز اين‌چنين هستند.

با ادامه ممنوعيت‌ها خودروي يك ميلياردي 3 ميليارد تومان شد
دبير انجمن واردكنندگان خودرو در واكنش به اين موضوع كه تنها دهك بالاي جامعه از واردات خودرو به اين شكل سود خواهند برد، تصريح كرد: به اعتقاد ما اين‌گونه سخنان تنها يك شعار است و بايد با عدد و رقم سخن گفت به عنوان مثال يك خودروي 30 هزار دلاري با ارز امروز 650 ميليون تومان مي‌شود و در صورتي كه صددرصد عوارض به آن تعلق گيرد رقم آن به يك ميليارد و 200 ميليون تومان خواهد رسيد. اين در حالي است كه همين خودرو 3 مدل پايين‌تر در حال حاضر 2 ميليارد تومان در ايران به فروش مي‌رسد.
اين فعال حوزه واردات خودرو افزود: صفر كيلومتر 3 مدل پايين‌تر اين خودرو به قيمت 3 ميليارد و 500 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده در حالي كه اين خودرو با واردات مجدد افت قيمت خواهد داشت.
او با بيان اينكه واردات باعث رونق بازار خودروهاي خارجي مي‌شود، ادامه داد: فردي كه در حال حاضر خودروي 2 تا 3 ميلياردي 3 مدل پايين‌تر را سوار مي‌شود با ازسرگيري واردات اين خودرو را با قيمت پايين‌تري مي‌فروشد و وارد بازار مي‌كند، چراكه همه مردم در ايران پژو 206 سوار نمي‌شوند.

قانونگذار برخي خودروهاي معمولي را لوكس كرد
دادفر با بيان اينكه مقررات اشتباه قانونگذار و دولت برخي خودروها را تبديل به خودروهاي لوكس كرده است، گفت: امروز سانتافه 2018 صفر كيلومتر را 3 ميليارد و 500 ميليون تومان قيمت‌گذاري كرده‌اند و آن را جزو خودروهاي لوكس مطرح مي‌كنند اين درحالي است صفر اين خودرو بايد در تهران يك ميليارد و 500 ميليون تومان باشد و بايد گفت اين خودرو اصلا لوكس نيست بلكه قانون لوكس‌ساز داريم. او ادامه داد: دهكي كه پول خودروي 2 ميليارد توماني را دارد هيچ‌وقت از اين خودروي 2 ميلياردي خودش پياده نمي‌شود كه اينها اغلب دهك نهم و دهم هستند و مابقي دهك‌ها قشر متوسط جامعه هستند يعني دهك هشتم، هفتم، ششم و پنجم هستند كه اغلب تلاش دارند تا خودروهاي دست دوم دهك نهم و دهم را خريداري و استفاده كنند.دبير انجمن واردكنندگان خودرو ادامه داد: البته برعكس اين موضوع هم صادق است زماني كه برخي شعار ادامه ممنوعيت واردات خودرو مي‌دهند مي‌توانند پرايد را 200 ميليون تومان بفروشند حال بايد ديد در اين بازي چه افرادي غالب هستند مسلما آنهايي كه پرايد 200 ميليون توماني به مردم مي‌دهند.
او افزود: سياستگذاري‌ها براي كاهش فاصله بين فقير و غني تا امروز به بن‌بست خورده و آن‌گونه كه شاهد هستيم اين فاصله روز هم روز بيشتر هم شده است زيرا راهكار مشخص نيست.
دادفر خاطرنشان كرد: اگر هيچ‌گونه وارداتي هم نشود باز هم خودروسازي داخلي ما به نفع قشر ضعيف جامعه نخواهد بود، زيرا اين افراد هم باتوجه به درآمد كمي كه دارند نخواهند توانست خودرويي تهيه كنند.
اين فعال حوزه واردات خودرو تصريح كرد: در اين طرح گفته شده كه خودروسازان در صورت صادرات مي‌توانند واردكننده باشند كه بايد گفت پيش از اين هم واردكننده بودند سيتروئن را سايپا وارد كرد، واردات خودرو متاسفانه ترسناك شده است اما بايد گفت واردات هيولا نيست زيرا اگر ازسرگرفته شود يك عده از منافع‌شان دور مي‌شوند.
دبير انجمن واردكنندگان خودرو با بيان اينكه بايد موضوع حمايت از توليد داخل را از بحث واردات خودرو جدا كرد، گفت: تنها راه حمايت از توليد جلوگيري از واردات خودرو نيست و هزار و يك راه براي حمايت از توليد وجود دارد كه يك راه آن تعرفه و واردات است ضمن آنكه نتيجه اين نوع از ممنوعيت‌ها همواره افزايش هزينه زندگي مردم بوده است.