پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024

اخبار ویژه

اقتصاد کلان

ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي
بزرگ‌ترين قراردادهاي نفت ايران با ۱۳ ميليارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد 66 هزار اشتغال جدید در يك دهه اخير امضا شد
ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي

اقتصاد بین الملل

فرصت‌سازی ژئوپلیتیک فرصت‌سازی ژئوپلیتیک

اقتصاد شهری

جولان گوشت یخ‌زده
صف‌های طولانی خرید گوشت دولتی در بازار؛
جولان گوشت یخ‌زده

بازار

برنده مچ‌اندازی بازارها
کورس سود بانکی و دلار چگونه به پایان رسید؟؛
برنده مچ‌اندازی بازارها

گردشگری

بازرگانی

زنگ ورشکستگی بازرگانان
تشدید تراز منفی تجاری ایران با بخشنامه بانک مرکزی؛
زنگ ورشکستگی بازرگانان
کد خبر: 17418
منتشر شده در شنبه, 10 مهر 1400 08:56
تعداد دیدگاه: 0

نشست تجاری اتاق ایران و کنیا برگزار شد. محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست تاکید کرد: نظر به شرایط و ظرفیت‌های موجود کنیا در بخش‌های مختلفی نظیر کشت فراسرزمینی، صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی و همچنین حوزه دام و گوشت فرصت بسیار مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی ایران و کنیا فراهم است.  

کرباسی یادآوری کرد: در سال ۲۰۲۰ سقف همکاری‌های اقتصادی دو کشور بالغ‌بر ۶۰میلیون دلار بوده است که به‌نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت خوب کنیا و امکانات خوب ایران این امکان وجود دارد که در یک سال آینده این حجم را به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم. ایران در تامین بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز کنیا از جمله مشتقات نفت، قیر، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات موتوری، دارو و موادغذایی از مزیت خوبی برخوردار است و به‌طور متقابل کنیا هم با ظرفیت خوب خود بازار مطلوبی از کالاهای خود در ایران دارد؛ از جمله در زمینه کاکائو، قهوه، چای، میوه‌های قاره‌ای، غلات، محصولات غذایی کشاورزی و دامی که از اهمیت ویژه‌ای برای واردات ایران از کنیا برخوردار هستند.

او تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب همکاری میان ایران و کنیا، سقف ۶ میلیارد دلاری برای حجم روابط اقتصادی دو کشور پیش‌بینی می‌شود اما تحقق آن نیازمند نگاه بلندمدت مقامات دو کشور و بسترسازی لازم برای فعالان اقتصادی ایران و کنیا است. او با اشاره به‌وجود برخی موانع در زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های بانک‌های محلی به‌ویژه بانک‌های کوچک در مبادلات پولی دو کشور از اولویت‌هاست. به‌نظر می‌رسد اگر بانک‌های کوچک موجود در کنیا با بانک‌های ایرانی وارد نوعی توافق شوند امکان تسهیل مراودات فعالان اقتصادی هم فراهم خواهد شد. در کنار این موضوع تهاتر کالا با کالا یکی دیگر از شیوه‌های دور زدن مشکلات مالی میان دو کشور است. همچنین او، تولید انرژی‌های خورشیدی و سبز، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشت گلخانه‌ای و کشاورزی مدرن، صادرات تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت را به‌عنوان دیگر زمینه‌های مناسب همکاری اقتصادی دو کشور نام برد. کرباسی تاکید کرد: فعالان اقتصادی ایران نیازمند حمل‌ونقل منظم با قیمت رقابتی برای انتقال کالا و محموله‌های صادراتی خود و واردات کالاهای موردنیاز از کنیا هستند. به گفته او امکان توسعه گاز مایع یا ال‌پی‌جی در سراسر کنیا و با همکاری این کشور در کشورهای همجوار آن از دیگر زمینه‌های مناسب همکاری ایران و کنیاست.  ایران آمادگی دارد واردات محصولات قاره‌ای کنیا، کاکائو، قهوه و چای را برای مصرف داخلی و همین‌طور به‌عنوان هاب منطقه آسیای‌میانه برای صادرات به کشورهای پیرامونی خود دنبال کند. همین‌طور ظرفیت واردات انواع گوشت در ایران وجود دارد و ما می‌توانیم نیازهای پروتئینی خود را از این کشور تامین کنیم. در ادامه این نشست بارچوک هیلاری استاندار ایالت بومت کنیا و رئیس هیات‌تجاری این کشور  با بیان اینکه کنیا به‌دنبال ایجاد تسهیلات برای تجار ایرانی است، گفت: ما در این زمینه با چالش‌هایی مواجه هستیم‌ از جمله اینکه ایران با تحریم‌های شدیدی مواجه است‌ اما این محدودیت‌ها باعث نمی‌شود ما از تجارت خود دست بکشیم و باید هر طور شده حجم تجاری بین دو کشور را افزایش دهیم. او ابراز امیدواری کرد کنیا بتواند در ادامه این همکاری‌های مشترک با ایران در زمینه آموزش پزشکی، تجهیزات درمانی و دارو خدماتی را دریافت کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار

تحلیل