• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 7 فروردین 1402, 5 رمضان 1444, Monday 27 March 2023
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • استارتآپ
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
  • دکوراسیون داخلی

آخرین اخبار

مداخله در محصول خاکستری
مدیریت نوآوری
حمایت از صنایع نوزاد
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
چرا سنگ دهبید بخریم ؟
امدادونجات، اقدامات بشردوستانه، راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت، محور اقدامات نوروزی است
هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای مختلف در فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
پيامدهاي اجتماعي وقايع سال گذشته بررسی شد؛
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش گرانی کالاها؛
زندگی با طعم فقر
گراني خودرو رسمی شد
نرخ كارخانه‌اي خودروها افزايش مي‌يابد
گراني خودرو رسمی شد
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
بعد از عرضه خودرو نوبت به نفت و طلا رسید
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا

پیشنهاد سردبیر

حمایت از صنایع نوزاد
حمایت از صنایع نوزاد
فولادمبارکه
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
پيامدهاي اجتماعي وقايع سال گذشته بررسی شد؛
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش گرانی کالاها؛
زندگی با طعم فقر
گراني خودرو رسمی شد
نرخ كارخانه‌اي خودروها افزايش مي‌يابد
گراني خودرو رسمی شد
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
بعد از عرضه خودرو نوبت به نفت و طلا رسید
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا

اخبار ویژه

مشکل اصلی حوزه مسکن
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده  پیش روی بورس
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
عصر سبزها
سال دشوار آینده
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
زندگی با طعم فقر
دوگانه قیمت سیمان
دوگانه قیمت سیمان
گراني خودرو رسمی شد
گراني خودرو رسمی شد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
گرانی فزاینده قیمت شيريني
غلبه ناخدا بر دلار
غلبه ناخدا بر دلار
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
روزهای پرسر‌و‌صدای بورس کالا
رای به تغییر در اتاق اصفهان
رای به تغییر در اتاق اصفهان
ضربه کاری به دلار
ضربه کاری به دلار
ماشین لباسشویی انتخاب الکترونیک؛ برگزیده جشنواره ملی نوآوری ایرانی
ماشین لباسشویی انتخاب الکترونیک؛ برگزیده جشنواره ملی نوآوری ایرانی
محدودیت در گارانتی لوازم خانگی
محدودیت در گارانتی لوازم خانگی
تکلیف مالیات بر ماشین و خانه لوکس روشن شد؟
تکلیف مالیات بر ماشین و خانه لوکس روشن شد؟
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
هر مثقال طلای آب شده تقریبا 10 میلیون تومان
آشتی کنان چینی
آشتی کنان چینی
به روز‌رسانی سیستم کنترل سطح مذاب ماشین‌های ریخته‌گری
به روز‌رسانی سیستم کنترل سطح مذاب ماشین‌های ریخته‌گری
رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه شکسته شد
رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه شکسته شد
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت
تهدید آزادی اقتصاد جهان
تهدید آزادی اقتصاد جهان
از تعامل برای تحول، اتاق با اتفاقی تازه تا اتاقی برای آینده
از تعامل برای تحول، اتاق با اتفاقی تازه تا اتاقی برای آینده
اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم
اشتباه هواپيماي اوكرايني را تكرار نكنيم
اوج‌گيري تقاضاي كالاي سرمايه‌اي در پايان سال
اوج‌گيري تقاضاي كالاي سرمايه‌اي در پايان سال

اقتصاد کلان

بیشتر
سونامی مهاجرت
تبعات اقتصادی پدیده مهاجرت بررسی شد؛
سونامی مهاجرت

بنا بر گفته‌های بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران، بین سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ مهاجرت از...

دوئل ابرقدرت‏‏‌ها در خلیج‏‏‌فارس
رونمایی از استاندارد ملی برچسب انرژی کولرهای آبی لورچ
نخستين نشانه‌هاي بهبود صنعتي
آشتی کنان چینی
وارد دهان کوسه شدیم
تهدید آزادی اقتصاد جهان
پایان سانسور آماری
انتهاي راه كاهش ارزش پول ملي چيست؟
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
حمایت از صنایع نوزاد
سیاست‌ صنعتی کانادا چگونه باعث توسعه بخش تولید آن کشور شد؟
حمایت از صنایع نوزاد

صنایع نوزاد صنایعی هستند که مهم‌ترین ویژگی آن نگاه گلخانه‌ای دولت‌ها و عدم دخالت عنصر رقابت در آن است. کانادای قرن نوزدهم مثال خوبی از آن است که چگونه یک اقتصاد به شدت وابسته به کشاورزی و صادرات...

دومینوی مصالحه در منطقه
کسب و کارهای ۱۰ میلیاردر جهان
آغاز دومینوی سقوط؟
شی چالش گر
مرد شماره ۲ چین کیست؟
باج‏گیری بن‌سلمان از بایدن
شاید چین به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل نشود
سامسونگ‌سازان توپخانه می‌سازند
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
بازار در تسخير دستفروشان بازار در تسخير دستفروشان

در روزهاي پاياني سال در جست‌وجوي «حال خوب» به بازار تهران سري زديم. در اين گذر چند ساعتي با برخي بازاريان به گفت‌وگو نشستيم تا از فروش آنها باخبر شويم و بدانيم در اين روزها فروش چقدر با سال گذشته...

عیدی وزارت صمت به دلالان
آمارکُشی در بازار مسکن
مسیر بی‌بازگشت گرانی
فرش قرمز براي دلالان خودرو
تورم به نقطه جوش بازگشت
اجاره‌هاي كمرشكن
بازار پوشاك كوچك‌تر شد
فشار خريد قسطي لوازم خانگي بر خرده‌ فروشان
بیشتر

بازار

بیشتر
غلبه ناخدا بر دلار غلبه ناخدا بر دلار

بعد از طوفان افزایش قیمت‌ها در بازار ارز که منجر به رشد ۴۰ درصدی نرخ دلار ظرف چندهفته شد، اکنون این بازار روزهای آرامی را از سر می‌گذراند. اسکناس آمریکایی در معاملات چند روز گذشته بازار ارز عمدتا...

رد فرضیه تکرار ۲۰۰۸
ضربه کاری به دلار
آوار دلار بر سر بورس
خوش‌بینی در بازار ارز
نگاه دلار به ‌میهمان تهران
الگوی متفاوت قیمت دلار
اختیار ویژه تنظیم دلار
عقب‌نشینی دلار از اوج
بیشتر

گردشگری

بیشتر
۷ گام تا کمپینگ خانوادگی
طبیعت‏‏‌گردی در تعطیلات پیش‏‏‌رو چگونه انجام شود؟
۷ گام تا کمپینگ خانوادگی

با گرم شدن تقریبی هوا، تعطیلی مدارس و آغاز فصل طبیعت‌‌‌گردی و گشت و گذار در مناطق بکر، «کمپینگ خانوادگی» تبدیل به یکی از محبوب‌‌‌ترین سبک سفر می‌شود؛ چراکه کمپینگ خانوادگی می‌تواند یکی از غنی‌‌‌ترین...

بی تاب خشکی
نابودی شهر رویایی ایران
بازمانده بزرگ روستاهای توریستی جهان
مقاصد پرطرفدار توریسم ۲۰۲۳
قدرت‏‏‌نمایی دلار در گردشگری ۲۰۲۳
توسعه پایدار، نیازمند روایت پایدار
زنگ‌خطر برای اصفهان
آمار گردشگری کجاست؟
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
پیروز تجارت با اروپا
اتاق تهران مبادلات تجاری ۶ کشور با قاره‌سبز را بررسی کرد
پیروز تجارت با اروپا

تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در سال‌۲۰۲۲ هم در حوزه صادرات و هم واردات با افزایش ارزش همراه بوده است. این گزاره‌‌‌‌‌‌ای است که معاونت بررسی‌‌‌‌‌‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی بدان اشاره...

اتاق در نقش مطالبه‌گر
شوك قيمت موبايل
قحطی ارز «۲۸۵۰۰» برای واردات
سه سناریوی واردات خودرو
رشد ۲۲‌درصدی تجارت ایران و آفریقا
تشکیلات‌سازی اپیدمی تازه تجارت
بازی تجارت روی کاغذ
صادرات یک میلیارد دلاری کالا به آفریقا
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21548
منتشر شده در شنبه, 08 بهمن 1401 08:25
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
شهریار شفیعی، رئیس هیات علمی آکادمی برند ایران

پنج زیرساخت اساسی در باب فرانچایز

سعیده نبی‌زاده
توضیحات

اولین پرسش در ارتباط با نشان‌سپاری یک برند آن است که مشخص شود دریافت‌کننده این برند چه انگیزه‌ای دارد و قرار است با چه هدفی تحت این برند تجاری به یک فعالیت اقتصادی مبادرت کند؟ مشخصا زمانی که شخصی اقدام به فعالیت تحت برندی دیگر، غیر از برند شخصی خود می‌کند، شخصا کارآفرین نیست، بلکه قادر است با به کارگیری میزانی سرمایه و قدرت اجرایی مناسبی که در خود می‌بیند به منظور انجام یک فعالیت اقتصادی که با ریسک پایینی روبه‌رو است اقدام کند.

این افراد انتظار دارند جریان ورودی مشتری توسط برندی که با آن قرارداد بسته می‌شود تضمین شود؛ به عبارتی توان بازاریابی یا تبلیغ را ندارند و در تلاشند با استفاده از نام تجاری یک برند معروف عملیات جذب مشتری را به سرعت انجام دهند، بنابراین برند معتبر و توان بالای جذب مشتری دو مولفه مهم برای تمایل این افراد به برندهای تجاری مطرح هستند. در عین حال این افراد مجریان مناسبی هستند که لازم است توان اجرایی آنان تقویت شود و این امر با توانمندسازی فرآیندها و سازمان‌دهی مناسبی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد عملی است. اما این موضوع بدون تربیت پرسنل مناسب امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل لازم است صاحبان برند با آموزش پرسنل شرایط را برای فعالیت نیروی انسانی کارآزموده و قوی فراهم کنند.

در کنار سه شرط فرآیند‌سازی، سازمان‌دهی و آموزش پرسنل موضوع چهارم انتقال فرهنگ سازمانی و هویت برند است. به این معنا که مشتریان توان تشخیص و تفکیک اصل و کپی برند را از هم دارند و با توجه به شناختی که از فرهنگ و هویت برند اصلی در خاطر دارند با مراجعه به شعب تحت فرانچایز دچار دوگانگی در رفتار و گفتار خواهند شد. بر این اساس درک و دریافت بر اساس آموزش قابل انتقال نیست و باید فرهنگ سازمانی نیز انتقال یابد که این امر به سادگی ممکن نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است که البته نقطه ضعف مهم صنعت فرانچایز در ایران نیز همین نکته است.

 

فرانچایز صنعت جوانی است که دو طرف آن معمولا دارای اطلاعات کاملی از این ابزار نیستند؛ البته افرادی هم هستند که با هدف سوءاستفاده از این روش وارد صنعت شده و باعث بدنامی آن می‌شوند و اتفاقا بخشی از فرانچایز‌گیرنده را با روش‌ها و وعده‌های دروغین خود دچار نوعی بدبینی و تجربه‌های بد در صنعت می‌کنند و در نتیجه چنین افراد زخم‌خورده دچار نوعی سردرگمی در اهداف خود می‌شوند و این امر دعوا بر سر منافع را در قراردادهای فرانچایز افزایش می‌دهد. این در حالی است که پنجمین موضوع که نوعی خلأ در صنعت فرانچایز محسوب می‌شود نبود قوانین مشخص و قوی در ارتباط با به‌کارگیری ابزار فرانچایز است.


حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که طرفین از هم چه درخواستی دارند؟ باید گفت نمی‌توان حکم واحدی برای هر نوع کسب و کاری که به نشان‌سپاری روی می‌آورد صادر کرد، چراکه نوع فعالیت‌ها با هم متفاوت است، اما در مجموع اولا باید دو طرف انتظاری را که از هم دارند تصریح و مشخص کنند. برای این منظور شاخص‌های دیگری غیر از مسائل مالی باید مشخص شود؛ شاخص‌هایی که الزاما پول و منفعت نیست، اگرچه از نظر مالی به منافع دوطرف منجر می‌شود، اما میزان فعال بودن دو طرف را در قرارداد فرانچایز تایید می‌کند. فراموش نکنیم که آنچه فرانچایزگیرنده از صاحب برند دریافت می‌کند حق بهره‌برداری از دارایی‌های ناملموسی مانند برند، تبلیغات، سهم بازار، فناوری‌ها، جلب توجه مشتری و... است که نمی‌توان صرفا با ریال و فروش اندازه‌گیری کرد. بر این اساس باید شاخص‌های مشخصی تعریف شود که نشان دهند گیرنده فرانچایز از چه میزان توان اداره یک کسب‌وکار برخوردار است.

خلأهای قانونی صنعت فرانچایز

سال ۷۹ حوزه برند را در ایران شروع کردیم، در آن زمان قوانین حوزه برند بسیار نامشخص بودند و حق بهره‌برداری از دارایی‌های ناملموس شفاف نبود. در اواسط دهه ۸۰ تغییراتی در قانون ایجاد کردیم و سازمان ثبت علائم تجاری و سازمان ثبت شرکت‌ها از هم جدا شدند و سازمان‌دهی و استقلال این سازمان آغاز شد. این پوست‌اندازی تا همین حالا ادامه دارد و امروز باید به حوزه فرانچایز نیز انتقال یابد. صنعت فرانچایز نیزبه نوعی انتقال دارایی‌های ناملموس است و قوانینی که برای حراست از این مفاهیم وجود دارد بسیار ضعیف هستند و حتی آنچه در دهه ۸۰ در حوزه برند تدوین شده، به‌خصوص در قسمت آسیب‌ها، نیازمند بازنگری است. این موضوع در خصوص فرانچایز مهم‌تر است، چرا که بخش‌هایی در ارتباط با دارایی‌های ناملموس در این حوزه وجود دارد که در حوزه نشان تجاری وجود ندارد؛ مانند فرهنگ سازمانی یا سهم بازار که در قوانین گذشته نشان تجاری دیده نشده، ولی در فرانچایز این موضوعات از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این ارتباط یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد آن است که مبانی اولیه قوانین ما از بسترهای لازم برای استخراج چنین قوانینی که بتواند چنین مفاهیم جدید و توسعه‌یافته و پیچیده‌ای را در خود جای دهد برخوردار نیست و تفاوت‌های بسیاری وجود دارد و مشخص نیست چگونه و با چه ساختاری باید چنین قوانینی را تدوین کرد، چراکه قوانین دارای هم‌سرشتی کافی نیستند؛ مگر آنکه قوانین را از کشورهای دیگر وارد و آنها را بومی‌سازی کنیم.  در حال حاضر قانونی با عنوان بهره‌برداری از علامت تجاری وجود دارد که البته قانون نیست و بیشتر قراردادهای حوزه فرانچایز در این قانون آمده است، اما قوانین ناظر بر این قانون وجود ندارند و از ضعف‌های بسیاری رنج می‌برد. به عنوان مثال موضوعاتی مانند اعاده حیثیت برای برندها در هیچ قانونی دیده نشده و اگر یک فرانچایز‌دهنده به هر دلیلی به اعتبار و حیثیت برند لطمه وارد کند چه قانونی وجود دارد که آب رفته را به جوی بازگرداند؟

جای خالی برندهای صادراتی

صادرات فرانچایز در آمریکا یک عدد دو رقمی میلیاردی است؛ در حالی که هیچ کالایی صادر نشده و تنها اجازه استفاده از نام برند به کشورهای دیگر داده شده است. به این اضافه کنید مواد اولیه، آموزش و تجهیزاتی را که توسط برندهای آمریکایی به شعبه‌های خود در خارج از کشور صادر می‌شوند. در ایران از ابتدا هدف تقویت برندهای ملی و رساندن آنها به سطوح منطقه‌ای و جهانی بوده و هست، اما نگاه کوتاه‌مدت و سوءاستفاده‌ها از این موضوع به حدی زیاد است که اجازه نگاه بلندمدت را از فعالان اقتصادی گرفته است.

البته عوامل متعددی روی این موضوع اثر گذاشته‌اند که یکی از آنها مساله تحریم ایران است. تحریم‌ها اثرات زیادی روی ورود و خروج برندهای ایرانی بر جای گذاشته و اقتصاد ایران امروز در جایگاه بسیار نامناسب اقتصادی قرار گرفته است، اما فرصتی که در این شرایط ایجاد شده تلاش فعالان داخلی برای برندسازی ملی بوده است؛ هرچند که در این مسیر فرصت‌سوزی‌های بسیار زیادی نیز در جهت تقویت برند و صادر کردن آن وجود داشته و دارد و حتی چالش‌هایی ایجاد شده که خیلی از مشتریان یا فرانچایز‌گیرندگان اعتماد خود را به برندها از دست داده‌اند، اما باید گفت ایران یکی از بازیگران اصلی فرهنگی منطقه است و هویت تاریخی آن در جهان همواره این قدرت را حفظ خواهد کرد که بتوانیم فرانچایزهای خود را به جهان صادر کنیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

تجارت

بیشتر
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
 پول‌شویی با بیمه عمر؟
پول‌شویی با بیمه عمر؟
چهار تصویر ترسناک
چهار تصویر ترسناک
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

مداخله در محصول خاکستری
مداخله در محصول خاکستری
رهایی از تله رکود؟
رهایی از تله رکود؟
اثر کهربایی در بورس
اثر کهربایی در بورس

یادداشت

تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران
رمز و راز سفته‌بازی رمز و راز سفته‌بازی
جادوگرِ وسط بازِ برانداز جادوگرِ وسط بازِ برانداز
ایجاد بحران به بهانه مدیریت بحران ایجاد بحران به بهانه مدیریت بحران

گفتگو

مدیریت نوآوری
مدیریت نوآوری
وارد دهان کوسه شدیم
وارد دهان کوسه شدیم
مهره‌چيني دولت‌ها در اتاق
مهره‌چيني دولت‌ها در اتاق

اقتصاد فرهنگ

وداع با ابن‌سینای زمان
وداع با ابن‌سینای زمان
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
درگذشت فيلسوف ايرانشهر
امید « پيروز» نشد
امید « پيروز» نشد

گزارش خبری

 4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
دوگانه قیمت سیمان
دوگانه قیمت سیمان
گرانی فزاینده قیمت شيريني
گرانی فزاینده قیمت شيريني

رادیو نوسان

بیشتر
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
كارگر و كارفرما، ناراضي از افزايش دستمزد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
برندگان و بازندگان تغييرات ژئوپليتيك انرژي
خوش‌بینی در بازار ارز
اتمام۶۶ پروژه‌ عمرانی منطقه۸ اصفهان تا پایان سال‌ جاری
تله خودروهای وارداتی
سفره خانوار در 19 استان كوچك‌تر شد
اتاق در نقش مطالبه‌گر
سال آينده تورم بالايي خواهيم داشت
فرش قرمز براي دلالان خودرو
انتهاي راه كاهش ارزش پول ملي چيست؟
اصفهان با ظرفیت اسکان شبانه ۱۲۸هزار نفر مسافر در نوروز 1402
رقیب ایرانی‌تبار اردوغان
آشتی کنان چینی
بازمانده بزرگ روستاهای توریستی جهان
سردرگمی بازار و مردم بی‌پناه
جادوگرِ وسط بازِ برانداز
تجـربه‏‏‌هـای تلـخ بی‏‌اثـر
امید « پيروز» نشد

آخرین اخبار

مداخله در محصول خاکستری
مدیریت نوآوری
حمایت از صنایع نوزاد
مشکل اصلی حوزه مسکن
سالي پربازده پیش روی بورس
عصر سبزها
چرا سنگ دهبید بخریم ؟
امدادونجات، اقدامات بشردوستانه، راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت، محور اقدامات نوروزی است
هدیه ویژه شهرداری اصفهان برای کاربران اپلیکیشن «اصفهان من»
هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادهای مختلف در فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان
سونامی مهاجرت
4 ابهام درباره واردات موبايل با ارز رانتي
بازار در تسخير دستفروشان
تاملی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران
دومینوی مصالحه در منطقه
مشكل بانك‌ها چيست؟
سال دشوار آینده
زندگی با طعم فقر
توسعه و حفظ محیط زیست مورد مطالبه مردم و اعضای شورای شهر مبارکه است
اصفهان با ظرفیت اسکان شبانه ۱۲۸هزار نفر مسافر در نوروز 1402
دوگانه قیمت سیمان
کسب و کارهای ۱۰ میلیاردر جهان
عیدی وزارت صمت به دلالان
رهایی از تله رکود؟
گراني خودرو رسمی شد
گرانی فزاینده قیمت شيريني
آمارکُشی در بازار مسکن
غلبه ناخدا بر دلار
آغاز دومینوی سقوط؟

تحلیل

مداخله در محصول خاکستری
رهایی از تله رکود؟
اثر کهربایی در بورس
بازگشت به دوران کوپن
خودروسازان در اسارت
بيعانه 40 هزار ميليارد توماني خريد خودرو
پشت پرده كمبود پول در خودپردازها
نقره‌داغ تولیدکنندگان!
سفره خانوار در 19 استان كوچك‌تر شد
سردرگمی بازار و مردم بی‌پناه
خالی‌فروشی در واردات خودرو
بورس در چنگال صمت
تبعات مدرسه‌فروشی
کیش بورس به سرمایه‌گذاران خرد
عصر جدید دلار
تابلوی جدید بازیگران ارزی
در دامگه تورمی
بوی بهبود ز اوضاع بورس؟
تصوير ركود در استان‌ها
خودرو در پیچ سهم‌خواهی
باتلاق قیمت‌گذاری دستوری
چرا هیات هفت نفره مولدسازی مصونیت قضایی دارند؟
استعفاي معمار شبكه ملي اطلاعات
آثار تخريبي تورم
تاکتیک نرخ‌سازی
انقلاب تورم
بار گران اعتماد
پول سرگردان سوار بر تورم مسكن
سقوط شاخص تشكيل سرمايه
بازی تجارت روی کاغذ
در حال حذف شدن از زنجيره ارزش‌آفريني جهاني هستيم
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا