مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری در بیست و یکمین گپ و گفت با رسانه ها در تشریح اقدامات این معاونت، از تعامل با 13 نهاد در رسیدگی و ساماندهی موارد تکدی گری، معتادان متجاهر و کارتن خواب ها، کودکان کار و کنترل تخلفات ساختمانی، مشاغل مزاحم و دیگر آسیب های شهری سخن راند و گفت: پرتنش‌ترین معاونت شهرداری اصفهان، اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری اصفهان است و نیروهای ما باید بگونه‌ای عمل کنند که موجب نارضایتی مردم نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، روح الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از انبوه کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و متکدیان در مناطق حاشیه ای شهر مانند منطقه ۱۴ شهرداری خبر داد و گفت: روزانه نیز در مناطق ۲، ۳ و مرکز شهر شاهد تردد متکدیان و کودکان دوره گرد هستیم و برای جمع آوری آنها برنامه ریزی شده است. هرچند، عمده این افراد توسط لیدرها هدایت می‌شوند و در چند ماه اخیر لیدر و دسته متکدیان را با حکم قضایی دستگیر کردیم.

راه اندازی سامانه هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری

او با بیان اهمیت هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری شهرداری اصفهان، توضیح داد: این سامانه برای اولین‌بار در کشور در اصفهان راه اندازی شده و در یک سال گذشته به‌صورت آزمایشی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این سامانه به‌ تمام نرم‌افزارهای مرتبط در شهرداری اصفهان متصل است و رسیدگی به تخلفاتی مانند سد معبر را به‌صورت غیرحضوری انجام می‌دهد. کاهش تنش‌های موجود میان متخلفان و مأموران، مستندسازی و تغییر نوع برخورد با متخلفان از نتایج شاخص این هوشمندسازی است که در حال حاضر در سه منطقه اجرایی شده است. او افزود: اجرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، شامل دیوارکشی و مسدودکردن زمین‌های بایر از طریق روند قانونی در حیطه وظایف معاونت پیشگیری و رفع تخلفات شهری است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، مسئله معتادان متجاهر، متکدیان و کارتن‌خواب‌ها را یک معضل مهم شهر اعلام و اظهار کرد: با توجه‌ به فصل سرما این افراد شب‌ها در مکان‌های بی‌دفاع مانند زیر پل‌ها بیتوته نموده و روزانه با انجام سرقت‌های خرد برای تهیه مواد و خوراک خود، گذران زندگی می کنند. شهرداری اصفهان برای کمک و جمع‌آوری این افراد اعلام آمادگی کرده است. هرچند این موضوع در حیطه وظایف ذاتی شهرداری نیست اما در این زمینه با دیگر نهادها همکاری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در جلساتی که با مشارکت چشمگیر فرمانداری اصفهان با 13 نهاد مسئول داشتیم، مرکز ساماندهی و غربالگری متکدیان و کارتن‌خواب‌ها را محلی برای دسته‌بندی و ساماندهی این افراد قرار دادیم و روند رسیدگی به این موضوع انجام شد و طی نشست هایی که با فرمانداری اصفهان و دیگر مدیران برگزار شده، در یک ماه اخیر طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان در این کلان‌شهر اجرا گردید.

تخصیص بودجه به مقابله با تکدی گری

ابوطالبی با بیان اینکه درگذشته، فقدان همدلی جدی میان دستگاه‌های ذی‌ربط مانع ساماندهی کارتن‌خوابی و دیگر معضلات بوده است، از تلاش برای رفع این موانع و نخصیص بودجه خاصی برای مقابله با تکدی گری در سال ۱۴۰۲ در شهر اصفهان خبرداد و یادآور شد: در این موضوع برای جلب مشارکت سایر شهرهای اطراف اقداماتی انجام شد.

وی در بیان دیگر اقدامات شهرداری، اظهار کرد: جمع‌آوری و انتقال کارتن‌خواب‌ها به کمپ استقلال مستلزم رفع موانع قانونی بود. همچنین، آمادگی برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها اعلام شد و منجربه جمع آاوری و ساماندهی ۳۵۰ کارتن‌خواب و معتاد متجاهر طی یک‌ماه و نیم گذشته از مناطق مختلف شهر اصفهان و انتقال به کمپ شده است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اذعان به دریافت حکم قانونی شهرداری برای جمع آوری این افراد، گفت: تلاش می‌کنیم تا شاهد کارتن‌خواب‌ها در محیط‌های باز سطح شهر نباشیم و از این‌رو نیروهای ما اکنون روزانه شهر را رصد می‌کنند. آمار دقیقی از شمار کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر و متکدیان نداریم، ولی این افراد بیشتر در منطقه ۱۴ شهرداری و مناطق حاشیه شهر پراکنده هستند و بندرت در مناطق ۲ و ۳ و مرکز شهر دیده می‌شوند.

وی میزان کمک‌رسانی مردم اصفهان به متکدیان را  قابل‌ توجه و در عین حال نادرست دانست و افزود: این از دلایلی است که سبب شده تکدی‌گری رشد زیادی در این شهر داشته باشد. در واقع با مهاجرت آنها به اصفهان مواجه هستیم. چنانچه، آمار افراد کارتن‌خواب در شهر اصفهان و متکدیان در فصل‌های خاص و شرایط خاص متغیر است و به همین علت از شمار متکدیان و کودکان خیابانی که به طور عمده مهاجر و اتباع هستند، آمار دقیقی نداریم. از شهروندان تقاضا می‌شود کمک‌های خود را به‌جای متکدیان خیابانی به مراکز خیریه معتبر پرداخت کنند تا از این طریق از میزان تکدی‌گری در شهر کاسته شود.

۹۰درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند

ابوطالبی با اعلام اینکه حدود ۹۰درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه و ۱۰درصد آنان مهاجرانی از شهرهای اطراف اصفهان هستند، تصریح کرد: گروه‌هایی که دستگیر می‌کنیم، درآمدهایی قابل‌توجهی دارند و برخی از این کودکان خیابانی به طور عمده افرادی هستند که توسط لیدرها دسته‌بندی و هدایت می‌شوند. اخیرا، لیدرها و سردسته متکدیان را با حکم قضائی دستگیر کردیم که از اتباع بیگانه بودند و همه این‌ها بدون مجوز وارد کشور شده و در نقاط مختلف و چهارراه‌های شهر ساکن شدند و زن‌ها و بچه‌ها را به تکدی‌گری وامی دارند.

دسته بندی سنی کودکان در مراکز نگهداری

وی با اعلام اینکه برای رسیدگی به وضعیت کودکان کار، شهرداری اصفهان سه ساختمان مجزا در خیابان مهدیه برای کودکان زیر ۱۸ سال تدارک دیده که به‌ زودی افتتاح می‌شوند، خاطرنشان کرد: کودکان بر اساس دسته‌بندی‌های سنی و اقتصادی در این مکان تحت درمان و آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند و اگر خانواده‌های آنها از پذیرش این کودکان اجتناب کنند، با نظارت مجامع قضایی، کودک در این مکان می‌ماند و درباره پدر و مادر جرم‌انگاری می‌شود. شهرداری برای این طرح که بی‌شک نتایج قابل‌توجهی خواهد داشت هزینه زیادی را متقبل شده است.

افتتاح کمپ ۷۰۰ نفری ماده ۱۶ اصفهان در دهه فجر

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در صحبت از معضل کمبود مرکز نگهداری ماده ۱۶ معتادان متجاهر در اصفهان، اعلام کرد: ایجاد چنین مراکزی وظیفه ذاتی شهرداری نیست؛ اما بعنوان یک تکلیف برای ما مطرح بوده است و شهرداری توانست با احداث کمپ باغ فدک و همکاری سپاه به رفع یکی از معضلات اساسی شهر اصفهان ورود کند. در کمپ باغ فدک که برای نگهداری معتادان متجاهر مرد، ایجاد شده کارگاه‌های آموزشی احداث گردید تا این افراد پس از خروج از کمپ به سمت‌وسوی اعتیاد باز نگردند.

وی با اشاره به ظرفیت ۷۰۰ نفری کمپ، از افتتاح این مرکز روز ۱۸ بهمن امسال با حضور مقامات کشوری و استانی خبر داد و افزود: به طور هم‌زمان نیز مرکز قلعه شور به بانوان در موضوع مرکز ماده ۱۶ اختصاص می‌یابد. همچنین ۲ مرکز ماده ۱۶ استان اصفهان در قلعه شور و کمپ کرامت مبارکه زیر نظر سپاه است که این دو با توجه ‌به آمار معتادان متجاهر شهر اصفهان ظرفیت پذیرش همه معتادان را ندارد. همچنین، کمپ استقلال با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر، محل رسیدگی به معتادان متجاهر مرد است که مباحث درمانی و آموزشی نیز در آن انجام می‌شود.

کاهش تخلفات شهری با کمک اتحادیه ها و معتمدان

ابوطالبی در ادامه از تعامل با اتحادیه ها و معتمدان شهری برای کاهش تخلفات و معضلات شهری خبر داد و گفت: اتحادیه‌ها و اصناف کمک های شایان توجهی در ساماندهی مشاغل و رفع موارد سد معبر به ما کرده اند. او دیگر اقدامات مهم شهرداری در راستای رسیدگی به تخلفات ساختمانی طبق مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر را، عودت وسایل افراد متخلف اعلام نمود که براین اساس، تمام اموال ضبط شده تا پایان سال ۹۸ توسط شهرداری اصفهان، به‌صورت رایگان تا ۲۲ بهمن به صاحبان آن‌ها عودت می‌شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تخلفات شهری در کلان‌شهر اصفهان را به حداقل رسانده ایم، گفت: با اجرای طرحی در ناژوان، دست‌فروشانی که به‌ظاهر دست‌فروش بودند، اما در کنار این‌ها مواد مخدر و … می‌فروختند، با کمک نیروی انتظامی در سطح ناژوان جمع‌آوری شدند.

پلمپ کارگاه‌های ضایعاتی غیرمجاز

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از شکل گیری کارگاه‌های ضایعاتی در حاشیه شهر خبرداد که عمده سرقت‌ها در این کارگاه‌های ضایعاتی کشف می‌شود و از اتباع بدون مجوز و کودکان استفاده می‌شود. وی افزود: متولی ساماندهی ضایعات، سازمان پسماند شهرداری است که با هماهنگی چند دستگاه، مواردی شناسایی شدند و در صورت غیرمجاز بودن با دستور مقام قضایی، پلمپ می شوند.

مسافران به کلید به دست‌ها اعتماد نمی کنند

وی با بیان اینکه ستاد نوروزی کمیته‌هایی دارد و ما مسئول کمیته قضایی انتظامی ستاد تسهیلات سفر هستیم، گفت: مسافران اعتمادی به کلید به دست‌ها نمی‌کنند و اولویت اول با هتل‌ها و مهمانپذیرها و سپس مراکز اقامتی آموزش پرورش است. مرحله بعد خانه‌های استیجاری زیر نظر مشاوران املاکی است که به ما معرفی می‌شوند و متمایز از کلید به دست‌ها هستند. مالکان دارای مجوز کاورپوش هستند، قیمت مصوب دارند و اماکن از آن‌ها بازدید و آن‌ها را تایید کرده اند. ضمن آنکه کلید به دست‌های بدون مجوز با همکاری نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند.

فرزانه افسرطه