• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 20 خرداد 1402, 21 ذی‌القعده 1444, Saturday 10 June 2023
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

افزايش يارانه نقدي به شرط خريد كالا
دامنه لرزان دلار
اوج‌گيري محرمانه‌هاي اقتصادي
شستــا به‌سوی رکـود
اخطار اژه‌ای به دروازه‌بانان تجاری
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
برخورد جدی با «چند بانک مخرب خصوصی»
مژده به سهامداران یک فولادی
آینده مبهم اموال «سازمان تامین اجتماعی»
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
در سال قبل ۱۱۲ کارگزاری بورس ۱۶ هزار میلیارد درآمد داشتند که سهم دو شرکت اول ۲۳ درصد است
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
اهداف بلندپروازانه کشورهای عربی برای رساندن سهم بخش گردشگری به ۱۰ درصد از GDP ؛
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
اثرات آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده در اقتصاد بررسی شد؛
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
سرمایه‌های معلق
دلايل وضعيت مبهم بازار سرمايه بررسي شد
سرمایه‌های معلق
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
موج اخبار سياسي آزادسازي منابع ايران در سئول:
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
کارخانه داروگر ورشکسته شد؛
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم

پیشنهاد سردبیر

اخطار اژه‌ای به دروازه‌بانان تجاری
اخطار اژه‌ای به دروازه‌بانان تجاری
فولادمبارکه
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
در سال قبل ۱۱۲ کارگزاری بورس ۱۶ هزار میلیارد درآمد داشتند که سهم دو شرکت اول ۲۳ درصد است
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
اهداف بلندپروازانه کشورهای عربی برای رساندن سهم بخش گردشگری به ۱۰ درصد از GDP ؛
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
اثرات آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده در اقتصاد بررسی شد؛
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
سرمایه‌های معلق
دلايل وضعيت مبهم بازار سرمايه بررسي شد
سرمایه‌های معلق
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
موج اخبار سياسي آزادسازي منابع ايران در سئول:
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
کارخانه داروگر ورشکسته شد؛
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم

اخبار ویژه

شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
برخورد جدی با «چند بانک مخرب خصوصی»
برخورد جدی با «چند بانک مخرب خصوصی»
مژده به سهامداران یک فولادی
مژده به سهامداران یک فولادی
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
پول هنگفت در صحرای عربستان
پول هنگفت در صحرای عربستان
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
سرمایه‌های معلق
سرمایه‌های معلق
نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
تورم در نقطه‌جوش
تورم در نقطه‌جوش
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
فشار بر دلار آزاد برداشته مي‌شود؟
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
شرکت ورشکسته داری؟ بله دارم
احساس گرانی 86 درصدی
احساس گرانی 86 درصدی
گسترش روابط ایران و عمان
گسترش روابط ایران و عمان
آونگ سیاسی دلار
آونگ سیاسی دلار
سومین عرضه‏‏‌اولیه ۱۴۰۲
سومین عرضه‏‏‌اولیه ۱۴۰۲
دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره چگونه است؟
دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره چگونه است؟
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
نمای جدید گرانی
نمای جدید گرانی
سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی  کشور
سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی کشور
چشم انداز چدن سازان برای صادرات رو به رشد است
چشم انداز چدن سازان برای صادرات رو به رشد است
صادرات چدن سازان به ۱۲ کشور دنیا
صادرات چدن سازان به ۱۲ کشور دنیا
فلسفه وجودی چدن‌سازان، ورود به عرصه جهانی است
فلسفه وجودی چدن‌سازان، ورود به عرصه جهانی است
روزگار دشوار قطعه سازان لوازم خانگی
روزگار دشوار قطعه سازان لوازم خانگی
تورم لوازم خانگی کمتر از تورم عمومی کشور است
تورم لوازم خانگی کمتر از تورم عمومی کشور است

اقتصاد کلان

بیشتر
اوج‌گيري محرمانه‌هاي اقتصادي
چرا وعده رييسي در مبارزات انتخاباتي روي زمين ماند؟
اوج‌گيري محرمانه‌هاي اقتصادي

«شفافيت از نكاتي است كه بعضي‌ها شعار آن را مي‌دهند، اما ما نياز داريم، هم در حوزه تصميم‌گيري و هم...

بازگشت به رياض
۸۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی در نفت، گاز و برق
پيدا و پنهان روابط اقتصادي ايران و عربستان
فرمول سریع‌ترین رشد اقتصادی در جیب جاکارتا
پیروزی استــاد
افزایش ۶۰ درصدی انبار خودروسازان در فروردین ماه
اتصال HSE و مدیریت بحران با هوش مصنوعی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان
حضور هلدینگ پتروپالایش اصفهان و ۶ شرکت تابعه در نمایشگاه تخصصی صنعت نفت
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین
شرکت تسلا برای حفظ بازار از چه تاکتیکی استفاده کرد؟
رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین رفت و با چند تن از مقامات این کشور و رئیس شرکت قطعات خودروی «کانتمپ» دیدار کرد. سفر ماسک به چین همزمان است با افزایش نگرانی خودروسازان غربی از سلطه چین...

رویای مخوف اردوغان
جنگ تراشه‌ها
سه دستورکار مهم سلطان در تهران
فرمول پیشگیری از جنگ جهانی سوم
نفت سفید ترکیه
نبرد گلادیاتورها
چه کسی در آناتولی دل ایران را می‏‏‌برد؟
دوئل کاسپاروف و کیسینجر ترک
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
افزايش يارانه نقدي به شرط خريد كالا
وزارت رفاه مي‌گويد يارانه نقدي هيچ‌كس قطع نمي‌شود
افزايش يارانه نقدي به شرط خريد كالا

معاون رفاه و امور اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي جزييات تازه‌اي از افزايش ۲۰ درصدي يارانه‌ها در طرح كالابرگ الكترونيك ارايه كرده كه به گفته وي به صورت «آزمايشي» و براي «سه دهك اول جامعه»...

آینده مبهم اموال «سازمان تامین اجتماعی»
بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی سیگار در ایران
بي‌اعتنايي بازار به قيمت دستوري مرغ
اعتبارزدايي از قولنامه‌نويسي مسكن
گسترش بد مسکنی
صفر تا صد ارز مسافرتی
متهمان بازار به هم ريخته برنج
سپردن بنگاه‌های مسکن به موزه
بیشتر

بازار

بیشتر
دامنه لرزان دلار دامنه لرزان دلار

اخبار مثبت سیاسی موفق به شکست مقاومت بازار ارز شد و نمودار قیمت دلار را نزولی کرد. فشار خبرهای سیاسی اسکناس آمریکایی را وارد پله نهم کانال قیمتی ۴۰ هزار تومانی کرده تا پایین‌ترین قیمت معاملاتی دلار...

آونگ سیاسی دلار
هدایت سهامداران خرد به صندوق‌ها
توافق طرفین بر سر دلار ۵۲ ؟
پنج ضلعی احیای بورس
ادعای زیان برای بالا بردن قیمت
بازگشت بورس به مسیر سبز
دلار در نقطه تردید
کلاف سردرگم عرضه خودرو در بورس کالا
بیشتر

گردشگری

بیشتر
گردش ۴۰ هزار میلیاردی سفر در 2 ماه اول
صنعت گردشگری بعد از بلای کرونا در حال زنده شدن است، حجم اقتصاد سفر‌های داخلی امیدوارکننده شده
گردش ۴۰ هزار میلیاردی سفر در 2 ماه اول

*کرونا که آمد، آن اوایل همه‌مان خانه‌نشین شده بودیم و نهایت تحرک‌مان، رفتن از اتاقی به اتاق دیگر بود. این وضعیت برای خیلی‌ها سخت بود چرا‌که عملا روابط انسانی، صله رحم و روابط اجتماعی‌مان ناخواسته...

صنایع دستی فیلتر شد
راز تبدیل هلند به دومین صادرکننده محصولات کشاورزی دنیا
پاسخ معمای چینی توریست خارجی
سیم کارت اختصاصی
۶ صحنه‏‏‌گردان گردشگری جهان
مهاجرت کشاورزان «شمال» به قزاقستان
دو طرح قاتل زاینده‌رود
پلمب سریالی اقامتگاه‌ها
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
اخطار اژه‌ای به دروازه‌بانان تجاری
در جریان بازدید رئیس قوه‌قضائیه از گمرکات مازندران مطرح شد
اخطار اژه‌ای به دروازه‌بانان تجاری

رئیس قوه قضائیه، محسنی‌اژه‌ای، در سفر خود به مازندران با مشاهده وضعیت گمرکات، بنادر و انبارگردانی در یکی از بنادر استان شاهد تخلفاتی بود که منجر به واکنش و اخطار جدی او شد. وجود محموله‌های فاسد در...

مذاکره در سئول همکاری در تهران
سرگیجه در سازمان توسعه‌تجارت
ضرورت تجارت آزاد با امارات
بلیت هواپیما پرواز کرد!
مسیر دشوار فتح بازار جزیره‌ها
ایران و مصر خیلی دور- خیلی نزدیک
سفیر اقتصادی در جده
ماشین خوب رویا نیست
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 21744
منتشر شده در شنبه, 06 اسفند 1401 07:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
ثبت‌نام از متقاضیان خودروی خارجی آغاز شد

خالی‌فروشی در واردات خودرو

توضیحات

با گذشت هفت‌ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، در شرایطی امروز پیش‌فروش خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز خواهد شد که وزارت صمت ثبت‌نام متقاضیان را مشروط به نداشتن پلاک فعال و عدم انتقال سند تا یک‌سال آینده کرده است. در این مرحله از فروش که تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، متقاضیان باید ۵۰۰میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشند. شروط مذکور در حالی است که مشخص نیست چه خودرویی از چه برندی و با چه قیمتی قرار است وارد کشور شود. سردرگمی متقاضیان با این تصمیمات جلوی اثر افزایش عرضه ناشی از واردات موثر را می‌گیرد.  

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: با گذشت هفت ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، از امروز پیش‌فروش خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز خواهد شد و متقاضیان یک هفته مهلت خواهند داشت که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کنند. پس از آنکه سازمان بورس به دلیل ابهام در تامین به‌موقع خودرو، پیش‌فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا - به عنوان شفاف‌ترین سازوکاری که می‌توانست نحوه فروش خودروها را پیگیری کند - را نپذیرفت هیات دولت بند مربوط به الزام فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا را  در مصوبه ۲۴ بهمن‌ماه خود از آیین‌نامه واردات خودرو حذف کرد، حالا اخبار منتشر‌شده حاکی از آن است که فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد. 

‌پنجشنبه‌شب گذشته امید قالیباف در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح سازوکار اولویت‌بندی فروش خودروهای وارداتی پرداخت. منظور از قرعه‌کشی اولویت این است که افرادی که حایز شرایط اعلامی هستند در سامانه یکپارچه ثبت‌نام می‌کنند و وزارت صمت از طریق این سامانه قرعه‌کشی انجام می‌دهد تا اولویت یکم تا صدهزارم تخصیص خودرو مشخص شود، سپس خودروهای وارداتی با اولویت‌بندی مشخص شده به متقاضیان تخصیص پیدا می‌کند. جالب اینکه به گفته قالیباف اولویت یک تا ۱۰۰هزار به این دلیل انتخاب شده که وزارت صمت وعده داده بود تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه خودروی وارداتی عرضه شود. حالا اما نه خودروی وارداتی، بلکه تنها اولویت تخصیص خودرو قرعه‌کشی خواهد شد.

 

متقاضیانی که می‌خواهند برای قرار گرفتن در اولویت خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کنند باید چهار شرط اصلی را داشته باشند. یکی اینکه این متقاضیان باید دارای گواهینامه باشند. به نظر می‌رسد قصد وزارت صمت از این شرط آن است که تنها مصرف‌کنندگان بتوانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند. شرط بعدی این است که داوطلبان در ۴۸ ماه گذشته خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا نداشته باشند. شرط بعدی نیز  عدم‌مالکیت پلاک فعال از طرف متقاضی است، یعنی متقاضی نباید خودروی دیگری داشته باشد که این شرط تاحدودی عجیب به نظر می‌رسد، چراکه عموما کسانی که خودرو ندارند به‌یک‌باره برای خرید خودروی خارجی اقدام نمی‌کنند بلکه بیشتر کسانی که خودروی داخلی با سطح نزدیک به خودروی خارجی دارند، خودروی خود را با وارداتی‌ها جایگزین می‌کنند. شرط چهارم اما شرط عجیب‌تری است که مطابق آن متقاضی باید ۵۰۰‌میلیون تومان در حساب شخصی خود داشته باشد و این مبلغ تا زمانی که قالیباف مشخص نکرده انتهای آن چه زمانی است در حساب فرد بلوکه می‌ماند.


اینطور که سخنگوی وزارت صمت گفته بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام در طول چند روز این شرایط باید احراز شود و شاید حدود ۱۰ الی ۱۵درصد از متقاضیان در این مرحله ریزش کنند و سپس وارد مرحله قرعه‌کشی اولویت خواهند شد. بنابراین از رتبه یک متقاضیان تا صدهزار اولویت‌بندی خواهند شد و پس از آن عرضه‌ها در این سامانه شروع خواهد شد. اما آنچه تاکنون توضیح داده شد ترتیب اولویت‌بندی مشتریان بود، اما تخصیص خودرو به چه صورتی انجام خواهد شد؟ قالیباف در این مورد توضیح داده است که عرضه خودروهای وارداتی به‌تدریج و با تاخیر سه‌ماهه و ۶ماهه خواهد بود و در این بین برخی خودروها نیز فروش فوری خواهند داشت. تخصیص خودروها نیز به این صورت خواهد بود که برای مثال اگر ۲۰هزار خودرو ابتدا وارد کشور شود، کسانی که در قرعه‌کشی توانسته‌اند اولویت یک تا ۲۰هزار را کسب کنند می‌توانند این خودروها خریداری کنند. حال اگر فردی خودروهای واردشده در این مرحله را نخواهد و نپسندد باید تا سری بعد واردات صبر کند؛ ولی اولویت او حفظ خواهد شد و سری بعد می‌تواند با اولویت خرید خود را انجام دهد.

همچنین سخنگوی وزارت صمت تاکید کرده است در مرحله ابتدایی واردات، خودروهای وارداتی همه خودروهای کمتر از ۱۰هزار یورو خواهند بود. علاوه بر این خبرگزاری تسنیم نیز بخش دیگری از جزئیات فروش خودروهای وارداتی را منتشر کرده است که مطابق آن متقاضیان سه مرحله پرداخت دارند. ابتدا باید همان ۵۰۰میلیون تومان را پرداخت کنند، مرحله دوم مربوط به زمانی است که خودروها در سامانه یکپارچه ثبت شده و متقاضیان باید خودرویی را که می‌خواهند انتخاب کنند، بدین ترتیب بعد از انتخاب خودرو، متقاضیان سه روز مهلت دارند تا هزینه CFR (هزینه ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد) را به صورت پیش‌پرداخت واریز کنند. مرحله نهایی نیز سه تا شش ماه بعد است که قرار است خودرو به دست مشتری برسد. در این مرحله متقاضی باید تکمیل وجه انجام دهد و هزینه پلاک و غیره را نیز پرداخت کند.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز محاسبه خواهد شد. بنابراین و با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز می‌توان گفت کسانی که اولویت‌های بهتری کسب می‌کنند می‌توانند خودروی موردنیاز خود را نه تنها سریع‌تر بلکه با قیمت بهتر دریافت کنند. اگر هم خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند. اما اگر واردکننده نتواند در موعد مقرر خودروی متقاضی را تحویل دهد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این صورت متقاضی می‌تواند ماهانه جریمه دیرکرد ۵/ ۷درصدی و ۵درصد هزینه ابطال را دریافت کند. عنوان می‌شود تاکنون حدود ۸۵ تا ۹۰هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش و ۱۴۳ خودرو نیز وارد کشور شده است.

مارپیچ خرید وارداتی‌ها

گرچه سعی ما بر این بود که کل مراحل خرید خودروهای وارداتی را به صورت ساده بیان کنیم، اما مروری بر سازوکار جدید فروش وارداتی‌ها، هر متقاضی و غیرمتقاضی محصولات وارداتی را دچار سرگیجه می‌کند. حال تصور کنید مشتریان خودروهای وارداتی مجبور هستند از این سازوکار دست به خرید خودرو بزنند.

 مسیری که تنها یک فعالیت ساده اقتصادی مانند خرید خودرو است، به یک ماز یا به تعبیری مارپیچ می‌ماند. متقاضیان نه تنها باید درگیر این مسیر پیچیده باشند بلکه حتی با شفافیت نیز مواجه نیستند. آنها در شرایطی باید برای مدت نامعلومی ۵۰۰‌میلیون تومان خود را بلوکه کنند که حتی نمی‌دانند چه خودرویی از چه برندی، محصول چه کشوری و حتی با چه قیمتی دریافت خواهند کرد. وزارت صمت درحالی قرعه‌کشی اولویت این خودروها را آغاز کرده که در مورد هیچ‌یک از این موارد برای متقاضیان احتمالی شفاف‌سازی نکرده است. این در حالی است که این وزارتخانه مدت طولانی را درحال بررسی شرایط و پیشنهادهای واردکنندگان بود و بالطبع باید تاکنون این اطلاعات را به طور دقیق و شفاف در دست داشت و آن را اعلام عمومی می‌کرد که دقیقا چه خودروهایی ثبت سفارش شده‌اند. مشتریان حتی نمی‌دانند خودروهای وارداتی به چه قیمتی به دست آنها خواهد رسید، چراکه بسته به آنکه در قرعه‌کشی هفته آتی سامانه یکپارچه، بتوانند چه اولویتی را کسب کنند و زودتر یا دیرتر خودروی خود را دریافت کنند، هزینه‌ها افزایش خواهد یافت؛ زیرا طبق اخبار منتشره مبالغ پرداخت‌شده نهایی نیست و به قیمت روز محاسبه خواهد شد.

از طرف دیگر آنها نمی‌دانند چه خودروهایی وارد خواهد شد چراکه هنوز وزارت صمت اطلاعاتی را در این باره منتشر نکرده و در این شرایط می‌خواهد با بلوکه‌کردن ۵۰۰میلیون تومان از متقاضیان آنها را در صف خرید خودروی وارداتی قرار دهد. شاهد پیگیری این شیوه مبهم از وزارتخانه‌ای هستیم که برای اولین محموله خودروهای وارداتی که ۲۲ دستگاه بود همه مراحل آن از جمله اینکه اکنون خودروها روی کشتی هستند یا در این لحظه به اسکله رسیده‌‌اند و حالا به سمت گمرک درحال حرکت هستند را اطلاع‌رسانی می‌کرد ولی انگار همین وزارتخانه دلیلی نمی‌بیند که اطلاعات اساسی و حتی نام خودروهایی را که افراد باید برای خرید آنها در صف بایستند منتشر کند. متقاضیان تنها می‌دانند که اگر آنقدر خوش‌شانس باشند که بتوانند اولویت‌های ابتدایی را در قرعه‌کشی به دست بیاورند، می‌توانند خودروهایی از کیا و چانگان خریداری کنند.

علاوه بر این زمان تحویل خودروها نیز از دیگر نکات قابل‌توجه این دستورالعمل است. پیش از این امید قالیباف اواخر آذرماه گفته بود: «طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در سه ماه باقی‌مانده امسال ۱۰۰هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود.» با توضیحات تکمیلی مشخص شد قرار است تا پایان امسال نه واردات بلکه پیش‌فروش خودروهای وارداتی انجام شده و طی سه تا شش ماه دیگر به مشتریان تحویل داده شود؛ اما انگار این زمان تحویل نیز دچار تغییرات اساسی شده، یعنی امسال و طی هفته آینده با بلوکه کردن ۵۰۰‌میلیون تومان از هر یک از ۱۰۰هزار متقاضی تنها اولویت‌ها مشخص می‌شود و هر زمان که خودروها وارد سامانه شد که زمان آن هم به هیچ عنوان مشخص نیست، باید هزینه دیگری که هزینه CFR است پرداخت شود و تحویل سه تا شش ماه بعد از آن انجام خواهد شد. جالب اینکه قالیباف انتخاب ۱۰۰هزار نفر برای قرعه‌کشی اولویت‌بندی را در راستای تحقق این وعده می‌داند و معرفی می‌کند.

نکته دیگر شرط عدم‌مالکیت پلاک فعال برای متقاضیان است. به‌نوعی می‌توان گفت وزارت صمت با این شرط بار دیگر مقدمات ایجاد دلالی شماره ملی را در بازار خودروی کشور فراهم کرده است. همانطور که اشاره شد رفتار خریداران بازار خودرو نشان می‌دهد عموما کسانی که خودرو ندارند به‌یکباره برای خرید خودروی خارجی اقدام نمی‌کنند بلکه بیشتر کسانی که خودروی داخلی با سطح نزدیک به سطح قیمتی خودروی خارجی دارند، خودروی خود را با وارداتی‌ها جایگزین می‌کنند. همین دلیل است که باعث می‌شود واردات خودرو روی قیمت بازار خودروهای داخلی نیز موثر باشد. حالا وزارت صمت با تعیین شرط عدم‌مالکیت پلاک فعال راهی ایجاد کرده که افراد برای خرید خودروهای خارجی از شماره ملی افراد دیگر استفاده کنند و بازار دلالی شماره ملی برای خودروهای وارداتی نیز گرم شود.

به نظر می‌رسد وزارت صمت نه تنها نتوانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند بلکه تنها سعی می‌کند که با پیچیده و پیچیده‌تر کردن مراحل فروش خودروهای وارداتی این‌طور جلوه دهد که دولت در مسیر واردات و فروش خودروهای خارجی گامی جدید برداشته است، غافل از اینکه با هر یک از این به‌زعم آنها گام‌ها متقاضی یک گام از خرید خودرو دور می‌شود. مصرف‌کنندگان نیز در شرایط متفاوتی قرار دارند، به‌طوری‌که واردات خودرو به مدت چهار سال ممنوع بوده و شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضای خودروهای خارجی وجود دارد، خودروهایی با مدل ۲۰۱۷ با قیمت‌هایی بسیار گزاف در بازار داخلی خرید و فروش می‌شوند، از سوی دیگر نرخ ارز به شکل روزافزون رو به افزایش است و هر میزان که خرید خودرو به تعویق بیفتد از قدرت خرید آنها کاسته می‌شود.

در چنین شرایطی مشخص است که خریداران چاره‌ای نمی‌بینند جز اینکه به هر ساز ناکوک وزارت صمت برقصند و شانس خود را برای خرید خودرو با اولویت‌های اول امتحان کنند. اما اگر اینقدر خوش‌شانس نباشند مشخص نیست که در اولویت‌های پایانی مجبور هستند این خودروها را با چه قیمتی خریداری کنند و آیا قدرت خرید آنها را خواهند داشت یا خیر. به نظر می‌رسد بازار خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی به یک لاتاری بدل شده و همه چیز مبتنی بر شانس است؛ با این تفاوت که مشتریان خودروهای وارداتی بر خلاف خریداران خودروهای داخلی نمی‌دانند که برای دقیقا چه خودرویی چنین ریسکی را به جان می‌خرند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

تجارت

بیشتر
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
 پول‌شویی با بیمه عمر؟
پول‌شویی با بیمه عمر؟
چهار تصویر ترسناک
چهار تصویر ترسناک
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
رمزارزها آماده رالی صعودی؟
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
گردهمایی صنعت‌گران معدن، راهسازی و سیمان در اصفهان
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

4 مساله پيچيده بازار مسكن در شهرها
4 مساله پيچيده بازار مسكن در شهرها
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
تله اقتصاد دولتی
تله اقتصاد دولتی

یادداشت

درک ملی از بازاری بین‌المللی درک ملی از بازاری بین‌المللی
زمانی که سیاستگذاران اشتباه می‌‏کنند زمانی که سیاستگذاران اشتباه می‌‏کنند
اولیانوفسکی که بود؟ اولیانوفسکی که بود؟
ایران بازی‌خورده اقتصاد ایران بازی‌خورده اقتصاد

گفتگو

تئاترما با اين شرايط به قهقرا مي‌رود
تئاترما با اين شرايط به قهقرا مي‌رود
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان
علیه گردنكشي طالبان
علیه گردنكشي طالبان

اقتصاد فرهنگ

گراني‌ و تورم، ايراني‌ها را عصباني‌تر كرد
گراني‌ و تورم، ايراني‌ها را عصباني‌تر كرد
پیشرفت و توسعه حاصل تلاش کارآفرینان است
پیشرفت و توسعه حاصل تلاش کارآفرینان است
نقشه‏‏‌راه هفته‏‏‌کاری ۴ روزه
نقشه‏‏‌راه هفته‏‏‌کاری ۴ روزه

گزارش خبری

۴۰۰ ثانیه تا اسرائیل
۴۰۰ ثانیه تا اسرائیل
آتش زیر‌خاکستر
آتش زیر‌خاکستر
تورم در نقطه‌جوش
تورم در نقطه‌جوش

رادیو نوسان

بیشتر
شستــا به‌سوی رکـود
شستــا به‌سوی رکـود
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

دیدار مدیر کل بنیاد مسکن استان با فرمانده پایگاه هشتم شکاری
سفیر اقتصادی در جده
سپردن بنگاه‌های مسکن به موزه
اولیانوفسکی که بود؟
ارزش ذاتی «زفجر» چقدر است؟
وقتي اجرا نمي‌كنيم چرا برنامه مي‌نويسيم؟
ماشین خوب رویا نیست
ایران و مصر خیلی دور- خیلی نزدیک
سود افسانه‌ای از یارانه پنهان شکر
ادعای زیان برای بالا بردن قیمت
رقابت بـرای بـدبــــودن
متهمان بازار به هم ريخته برنج
مسیر دشوار فتح بازار جزیره‌ها
انبوه‌سازی کند مسکن، قیمت‌سازی تند تبلیغات
دلار در نقطه تردید
صنایع دستی فیلتر شد
کلاف سردرگم عرضه خودرو در بورس کالا
نبرد گلادیاتورها
بازگشت بورس به مسیر سبز
بلیت هواپیما پرواز کرد!

آخرین اخبار

افزايش يارانه نقدي به شرط خريد كالا
دامنه لرزان دلار
اوج‌گيري محرمانه‌هاي اقتصادي
شستــا به‌سوی رکـود
اخطار اژه‌ای به دروازه‌بانان تجاری
شاخص همیشه مثبت بورس برای چند کارگزار
برخورد جدی با «چند بانک مخرب خصوصی»
مژده به سهامداران یک فولادی
آینده مبهم اموال «سازمان تامین اجتماعی»
شنگن خلیج‌فارس جایگزین دلارهای نفت
پول هنگفت در صحرای عربستان
۴۰۰ ثانیه تا اسرائیل
درک ملی از بازاری بین‌المللی
رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین
تئاترما با اين شرايط به قهقرا مي‌رود
فرجام گروگانگیری اقتصاد ایران
4 مساله پيچيده بازار مسكن در شهرها
بازگشت به رياض
نگاهی به اهمیت نمایشگاه‌ها در روز جهانی نمایشگاه
۴۰ مدرسه در معرض بحران فرونشست
پروژه KHT شرکت اکسیر ایرانیان کلنگ زنی شد
حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی؛ سرمایه‌گذاری برای رشد در بازار کشورهای هدف
پذیرش دانشجو در 28 رشته‌ محل جدید در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور استان اصفهان
کشف ۱۲ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان برخوار
تقدیر از 150واحد صنعتی، کشاورزی و اداری در استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری
رویای مخوف اردوغان
آتش زیر‌خاکستر
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
راز ثروت‌آفرینی در مناطق آزاد جهان

تحلیل

4 مساله پيچيده بازار مسكن در شهرها
كدام استان‌ها با تورم بالاتري درگير شدند؟
تله اقتصاد دولتی
فاصله نرخ رسمي تورم با گراني‌ها
ناپايداري در تامين منابع يارانه‌ها
چالش جدید خریداران خودرو
وقتي اجرا نمي‌كنيم چرا برنامه مي‌نويسيم؟
مذاکره با آمریکا به نفع یا ضرر بورس؟
جنگ هیرمند
رانت‌های سقوط بورس
انبوه‌سازی کند مسکن، قیمت‌سازی تند تبلیغات
رقابت بـرای بـدبــــودن
نیاز ایــران به نفت ۳۵۰ دلاری
سیگنال فدرال‌رزرو به بورس تهران
بانك‌ها تحت فشار وام‌هاي تكليفي
رویای دست نیافتنی
تاخت و تاز پول پرقدرت
ماجـرای سرم‌های آلوده
آیا بورس درگير حباب است؟
مسیر اشتغال از خاتمی تا رییسی
تکیه بر بنزین‏‌های روسی
شبهه در نتایج انتخابات اتاق بازرگانی
روس‌ها چگونه مسکن دبی را حبابی کردند؟
تداوم رانت خودرو
صنعت خودرو در جاده خاکی
سناریوی تلخ از فرونشست
شرط بزرگ موج‌سواری بورس
کلاف سردرگم خودرویی‏‏‏‌ها در بورس
سقوط سرمايه‌گذاري در بخش معدن
مشاوران املاك كنار مي‌روند
نوروز طلایی بازار سهام
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا