در نشست شهردار مبارکه و اعضای شورای شهر با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت ۲۳ اسفندماه سالروز حماسه و ایثار مردم شهرستان مبارکه و هفتادمین سالگرد تاسیس شهزداری مبارکه، رشد 31درصدی بودجه شهرداری در عین حال که عوارض آلایندگی دریافت نشده است، توانسته به اجرای پروژه های عمرانی شهر مبارکه کمک نماید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، محمدمهدی احمدی شهردار مبارکه با اشاره به روند رشد بودجه شهرداری مبارکه اظهار داشت: بودجه ۱۰۷ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۰ که به تصویب رسید، نهایتاً با رشد ۳۱ درصدی و به میزان ۱۴۱ میلیارد تومان محقق شد. وی افزود: بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و حدود ۱۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی و به شورا ارائه شده است.

شهردار مبارکه با اشاره به تغییر قانون توزیع عوارض آلایندگی و وابستگی بودجه به عوارض، گفت: تاکنون عوارضی دریافت نشده است. او افزود: میزان دریافتی بودجه از محل ردیف عوارض آلایندگی کاهش یافته است ولی با این وجود بودجه سال ۱۴۰۲ با رشد قابل توجهی که داشته اکنون ۴۵۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

وی از اهداف کلان توسعه به شبکه معابر وسهولت در رفت وآمد شهروندان، توسعه و حفظ محیط زیست و ارتقا سلامت مردمی، افزایش سرانه ورزشی و تفرجگاه‌های ورزشی و …صحبت کرد و گفت: توسعه و حفظ محیط زیست مورد مطالبه مردم و اعضای شورای شهر است که تکالیف قانونی در این رابطه در حال انجام است و با توجه به تغییر قانون در خصوص نحوه وصول آلایندگی‌ها، نتوانستیم عوارضی دریافت کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت ملی و تولید فولاد در سطح کشوری در بسیاری از موارد مانند بازچرخانی آب، استفاده از فیلتراسیون و در حوزه رفع آلاینده ها و استفاده از صنایع سبز پیشرو اما بخش‌هایی از آن آلاینده است.

او در بیان تعاملاتی با فولاد مبارکه اعلام کرد: اقدامات بسیاری را با همکاری و تعامل با فولاد مبارکه انجام دادیم که برای نمونه، اجرای شبکه فاضلاب و پساب مبارکه توسط شرکت فولاد است. همچنین، افزایش چشمگیر بودجه سال آتی به پشتیبانی تعاملات و تفاهمات با شرکت فولاد مبارکه رخ داده است.

احمدی از صدور ماهانه حدود ۱۰۰ پروانه در شهرداری مبارکه خبر داد و افزود: یکی از ظرفیت‌های خوب در شهر مبارکه، موضوع اجرای ماده ۱۰۱ با قانون شهرداری است که از مالکان دریافت می‌کنند و در زمینه توسعه فناوری، توسعه شبکه فیبر نوری مد نظر بود.

شهردار مبارکه درباره فعالیت سامانه شفافیت گفت: این یک سامانه ملی است که شهرداری‌ها موظف به اتصال آن هستند و تاکنون سه مورد شکایت ثبت شده است.

در ادامه، عبدالله وکیلی رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه با اذعان به اینکه قطار خدمت رسانی مدیریت شهری مبارکه با سرعت و با اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ شهری در حال حرکت است، اظهار کرد: شهردار مبارکه از روز اول شروع به کار، خود را به عنوان هشتمین عضو شورای شهر معرفی کرد و در تلاشیم تا با همکاری هم بتوانیم قدمی هر چند کوچک برای خدمت به شهروندان برداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه با بیان اینکه خدمت به شهروندان را وظیفه خود می‌دانیم، افزود: ۹۰ جلسه شورای شهر در سال جاری تشکیل شده و ۳۵۰ مصوبه و ۸۵ توافق داشته است.

او گفت: ۶۰ مورد از توافقات در زمینه آزادسازی معابر و پروژه‌های عمرانی بوده و حدود ۳۰ مصوبه هم تفکیکی بوده است.

وکیلی اظهار کرد: توافقات در زمینه مترو با قوت در حال پیشرفت است که شامل ۲۵ توافق می‌شود و حدود ۵۰ درصد آزادسازی‌ها و توافقات در محدوده شهر مبارکه انجام شده است.