محمدنوید متقی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر دارای پنج محور عملیاتی است که یکی از این محورها، محور امدادونجات است و عمده افراد جامعه، جمعیت هلال‌احمر را با این محور می‌شناسند.در صورت رخداد یک حادثه، اولین نفرات حاضر در محل حادثه نیروهای امدادی امدادونجات این جمعیت هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر در زمان رخداد حوادث و در زمان‌های غیرحوادث، شرح وظایف متفاوتی دارد، گفت: بخش وسیعی از محورهای استان اصفهان تحت پوشش پایگاه‌های امدادی این جمعیت قرار دارد و امدادگران این جمعیت به صورت مستمر به حوادث جاده‌ای امدادرسانی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان بیان کرد: دپوی اقلام امدادی و ارسال به موقع آنها به منظور امدادرسانی به حوادث اهمیت بسیاری دارد، حوزه عملیاتی دیگر این جمعیت، حوزه داوطلبان است که با شعار «حلقه اتصال توان توانمندان و نیاز نیازمندان» فعالیت دارد. مددجویان و توان‌خواهان تحت پوشش این معاونت سازمان قرار می‌گیرند و نیروهای این جمعیت تخت عنوان کاروان‌های سلامت به روستاها و مراکز نیازمند ارائه خدمت مراجعه، مددجویان را شناسایی و به آنها ارائه خدمت می‌کنند. جذب و ساماندهی افرادی که تمایل به خدمت‌رسانی به صورت داوطلبانه دارند نیز بر عهده این معاونت قرار دارد.

وی با بیان اینکه حوزه داوطلبان مربوط به افراد دارای سن بیش از ۳۵ سال است، گفت: حوزه جوانان این جمعیت، به موضوع‌های مرتبط با جوانان عضو این جمعیت که سن زیر ۳۵ سال دارند، می‌پردازد، بیشترین تعداد اعضا در حوزه جوانان است و بسیاری از خدمات ارائه شده در روستاها و شهرهای مختلف توسط نیروهای جوان این جمعیت انجام می‌شود.

وی نیز با اشاره به اینکه نیروهای جوان این جمعیت در آموزش‌های خود می‌آموزند که چگونه به هم نوع خود کمک کنند و فعالیت‌های تیمی را پیش ببرند، گفت: حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی از سایر حوزه فعالیت های جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود و مراکز توانبخشی، داروخانه این جمعیت، مراکز فیزیوتراپی و پیگیری های دارویی در این حوزه جای می‌گیرند؛ درمان‌های برون‌مرزی نیز توسط این حوزه از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر پوشش داده می‌شود.

متقی با بیان اینکه هر عملیات دارویی و درمانی خارج از کشور، تنها توسط معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی سازمان خواهد بود، اظهار کرد: معاونت آموزش و پژوهش این جمعیت، بار سنگینی از آموزش نیروها و آحاد مردم جامعه را بر عهده دارد. پنج معاونت این جمعیت در تمام روزهای سال فعال هستند و در زمان حادثه، تغییر حالت شرح وظایف می‌دهند.

وی در خصوص محورهای عملیاتی جمعیت هلال احمر در نوروز تشریح کرد: سه محور عملیاتی برای این سازمان به منظور خدمت‌رسانی در ایام نوروز مشخص شده که امدادونجات نوروزی، فعالیت‌های بشردوستانه و راهنمایی مسافران و طرح هلال رحمت که با مصادف شدن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در دستور کار است را شامل می‌شود. در دستورالعمل‌های فعالیتی این سازمان و به خصوص در دستورالعمل‌های مدیریت بحران، وظایفی برای قبل، حین و پس از وقوع حادثه تعریف و در راستای پیشگیری از حوادث، وظایف هر سازمان مشخص شده است.

مدیرعامل سازمان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان تصریح کرد: آموزش کارکنان، امدادگران و آحاد جامعه در خصوص مخاطرات طبیعی، اولین وظیفه جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود. بسته به نوع حادثه، پیشگیری متفاوت است و این جمعیت به صورت عمده در فضای آموزش، آماده‌سازی تیم‌ها و آشنایی آحاد مردم با حوادث و مخاطرات فعالیت‌های پیشگیرانه را بر عهده دارد. افراد جامعه از شش تا ۹۰ سالگی توسط این جمعیت آموزش می‌بینند و هر گروه سنی و اقشار، با ادبیات خاص خود آموزش خواهند دید. کودکان شش سال تحت عنوان غنچه‌های هلال‌احمر با ادبیاتی کودکانه تحت آموزش قرار می‌گیرند. اعتقاد بر این است که با افزایش آگاهی آحاد جامعه در برابر حوادث، اقدامات پیشگیرانه موثرتر خواهد بود.

وی در ادامه گفت: روزانه حدود ۵۰۰ تا یک هزار نفر به داروخانه این جمعیت مراجعه می‌کنند؛ در واقع مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به این داروخانه بیماران صعب‌العلاج، افراد مبتلا به بیماری‌هایی از جمله ام‌اس و سرطان هستند یا در تامین مالی هزینه های دارویی معضلات و چالش‌هایی دارند. افراد از شهرستان‌های دور و نزدیک برای تامین دارو به این داروخانه مراجعه می‌کنند که بسیاری از آنها توان مالی تهیه داروی خود را ندارند.

وی افزود: علی‌رغم اعلام آمادگی داشتن توانایی و امکان تاسیس داروخانه هلال‌احمر، حداقل در چهار نقطه استان، مجوز تاسیس داروخانه، سهمیه داروها و قیمت، صادر نشده است. در صورتی که سازمان غذا و دارو مجوز های لازم را برای این اقدام صادر کند، جمعیت هلال‌احمر استان آمادگی تاسیس چهار داروخانه در چهار نقطه استان دارد.

متقی اظهار کرد: سال جاری شاهد نزولات آسمانی خوبی در استان بودیم و جنوب و غرب استان درگیر بارش شدید برف شده بود؛ به گونه‌ای که ساعت‌ها خودروها در برف گیر کردند و ماموران امدادی این جمعیت به امدادرسانی پرداختند. عمده مشکلات و حوادث رخ داده در قسمت جنوبی و در مسیر شهرضا به سمیرم بود که ۷۰ تا ۸۰ خودرو در برف‌گیر کرده و نیروهای امدادی این جمعیت از ساعت ۱۵ عصر تا ساعت چهار صبح روز بعد به امدادرسانی مشغول بودند.

وی با بیان اینکه کمک‌هایی نیز توسط این جمعیت به چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد، گفت: در امدادرسانی‌های انجام شده، سعی بر خارج کردن خودرو از برف بود و در صورتی که امکان خارج کردن خودروها از برف وجود نداشت، سرنشینان آنها توسط خودروهای امدادی به مکان‌های امن منتقل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با اشاره به وجود دو پایگاه کوهستانی هلال‌احمر در پادنای سمیرم و نطنز، تصریح کرد: مرکز توانبخشی هلال‌احمر اصفهان، قوی‌ترین مرکز توانبخشی جنوب کشور است و در رتبه های اول تا سوم قرار دارد. هدف از اطلاع‌رسانی های انجام شده، اطلاع افراد جامعه از خدمات ارائه شده توسط جمعیت هلال‌احمر است و اعضای این جمعیت، پاسخگوی نیازهای مرتبط افراد جامعه با این جمعیت هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در زمان همه‌گیری و پیک‌های کرونا که خانواده‌ها و سایر افراد ترس از حضور در بیمارستان داشتند، داوطلبان هلال‌احمر در بیمارستان ها حضور داشته و از بیماران پرستاری می‌کردند. عمده تخصیص بودجه این جمعیت، تنها در حوزه امدادونجات و یک تا دوسال اخیر نیز در فعالیت های مددکاری و حمایتی در حوزه دارو و درمان بوده است.

متقی با اشاره به بحران نیروی انسانی جمعیت هلال‌احمر، گفت: جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان معین استان تهران است و در صورت رخداد حادثه، جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان باید به کمک استان تهران برود.

وی نیز در ادامه گفت: با کسری چند صد دستگاه آمبولانس مواجه هستیم، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی در بی‌پاسخ نماندن حوادث داریم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با اشاره به نیاز این جمعیت به خودروهای امدادونجات و آمبولانس، گفت: در هر شعبه و پایگاه هلال‌احمر، نیازمند وجود یک تا دو آمبولانس و حداقل یک خودروی امدادونجات هستیم، اما حدود ۴۰ پایگاه هلال‌احمر دارای حدود ۲۰ خودروی نجات هستند و کمبودهای تجهیزاتی در کاهش سرعت عمل، احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکید و رصد بسیاری بر رسیدن ماموران امدادی هلال‌احمر به محل حوادث وجود دارد، اظهار کرد: سال‌های بسیاری است که نوسازی برای این جمعیت انجام نشده یا بسیار کم انجام شده بود و تا دو تا سه ماه آینده اتفاق‌های خوبی در این حوزه خواهد افتاد. طبق پیگیری‌های انجام شده، ۹۰۰ دستگاه آمبولانس برای کشور خریداری شده و به طور قطع استان اصفهان نیز دارای سهمی از آنها خواهد بود.

متقی در ادامه افزود: گام ویژه‌ای در استان در راستای متحول شدن شبکه بی‌سیم این جمعیت در حال برداشته شدن است که فرایند خرید، توزیع و تجهیز پایگاه‌ها مقداری زمان‌بر خواهد بود. کیفیت بی‌سیم در سراسر استان در حال ارتقا یافتن جهشی است و این اتفاق پس از حدود ۱۰ سال در حال رخ دادن است. تعدادی پایگاه هلال‌احمر در سراسر استان به صورت نیمه‌کاره هستند که به زودی به اتمام خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: هشت خودروی امدادی، ۳۸ نیروی امدادی، سگ‌های آنست و حدود ۱۳۵۰ تخته پتو و چادر به مناطق زلزله‌زده خوی و هشت نیروی امدادی به مناطق زلزله‌زده ترکیه از جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان اعزام شدند. پویایی، سرعت عمل و انعطاف موجود در تیم امدادی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان قابل توجه است و آمادگی لازم به منظور پاسخگویی به حوادث همیشه باید وجود داشته باشد.