اين  روزها  مردم  فقط  از  فروشندگان  قيمت  مي‌گيرند
اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در مورد وضعيت به وجود آمده در بازار لوزام خانگي به «اعتماد» گفت: امروز مردم قدرت خريد كافي ندارند و از مغازه‌داران سطح شهر هم كمتر خريد مي‌كنند و به جاي آن از فروشگاه‌هاي بزرگي كه به صورت اقساط 24 ماهه لوازم خانگي مي‌فروشند، خريد مي‌كنند. براي كسبه‌اي كه در سطح عرضه هستند يا خرده‌فروشان اين صنف خريد نمي‌كنند و اين صنف هم مانند گذشته فروش ندارد و اغلب افرادي كه به ما مراجعه مي‌كنند تنها به گرفتن قيمت بسنده مي‌كنند. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در ادامه با اشاره به تقاضاي افزايش قيمت لوازم خانگي از سوي چند شركت خاطرنشان كرد: امسال لوازم خانگي بين 5 تا 15 درصد افزايش قيمت داشته اما تنها شركت‌هاي كولرسازي به دليل افزايش قيمت ورق فولادي تا 65 درصد رشد قيمت داشتند. در برخي از كانال‌هاي فضاي مجازي به اشتباه اعلام شده بود همه برندهاي لوازم خانگي تا 65 درصد گران شده‌اند كه البته  ما  اين موضوع  را  تكذيب كرديم.


افزايش قيمت‌ها بدون مجوز انجام شده است
پازوكي تصريح كرد: البته اغلب اين شركت‌ها كه بين 20 تا 30 شركت مي‌شوند افزايش قيمت‌هايي هم كه اعمال كردند بدون مجوز سازمان حمايت بوده و هنوز بررسي‌ها در اين زمينه از سوي اين سازمان صورت نگرفته است. پازوكي تصريح كرد: چرا وقتي توليدكننده درخواست افزايش قيمت دارد و آناليز قيمت را به سازمان حمايت ارايه كرده سريع بررسي نمي‌شود؟ زماني كه توليدكننده امروز مواد اوليه خود را به قيمت روز خريداري مي‌كند يا بايد اين قيمت را بر كالاهاي خود محاسبه كند يا نبايد اين كار را بكند و اگر محاسبه كرد و افزايش قيمتي داشت سازمان حمايت بايد ورود كند چرا كه اين سازمان تنها سازماني است كه مي‌تواند براي اين تغييرات قيمتي به شركت‌هاي توليدكننده لوازم خانگي  مجوز  بدهد.


چرا  پروسه  بررسي  قيمت‌ها  از  سوي  سازمان حمايت  بايد 6  ماه  طول  بكشد؟
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي افزود: سازمان حمايت با تشكيل يك كارگروه به راحتي مي‌تواند اين افزايش قيمت‌ها را بررسي و كشف قيمت كند، اين در حالي است که اين پروسه معمولا 5 تا 6 ماه طول مي‌كشد و توليدكننده هم زماني كه اينقدر براي بررسي قيمت‌هاي جديدش زمان ببرد با نرخ‌هاي جديد خود كالاها را مي‌فروشد و ليست قيمتي هم نمي‌دهد و در سامانه 124 هم بارگذاري نمي‌كند و مردم هم متوجه نمي‌شوند كه اين كالاها را چقدر گران خريده‌اند. او گفت: امروز ديگر مانند گذشته نيست كه برخي از مردم تعدادي از لوازم خانگي را تهيه نمي‌كردند امروز همه خانه‌ها لباسشويي و يخچال دارند اما يك محصولي مانند اجاق گاز كه لازمه يك خانه است و از ورق آهن و استيل تشكيل شده چرا بايد با مشكل تامين مواد اوليه روبرو باشد؟ اگر ما ادعاي اين را داريم كه هشتمين كشور در توليد فولاد هستيم چرا اول نبايد مواد اوليه را به كارخانجات داخلي خود بدهيم؟ رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينكه هرگونه افزايش قيمت لوازم خانگي به وضعيت قيمت مواد اوليه در بازار و نرخ دلار وابسته است،افزود: در حال حاضر ديگر مانند گذشته به توليدكنندگان ارز نيمايي نمي‌دهند و ورق و مواد شيميايي، پتروشيمي و فوم هم گران شده است و توليدكنندگان هم بر اساس اين تغييرات قيمتي درخواست افزايش قيمت  محصولات  خود  را مي‌دهند.


90  درصد مردم  لوازم  خانگي قبلي  را  تعمير مي‌كنند  و  ديگر نو  نمي‌خرند
پازوكي در مورد خريدهاي بازار شب عيد نيز گفت: هم‌اكنون 90 درصد مردم به تعمير لوازم خانگي قبلي خود روآورده‌اند و افرادي هم كه براي جهيزيه خريد مي‌كنند اغلب به صورت اقساط اين كالاها را انتخاب مي‌كنند و اگر توان مالي بهتري داشته باشند به بازار لوازم خانگي هم مراجعه مي‌كنند و برخي از كالاها را به صورت نقدي برمي‌دارند. اين فعال حوزه لوازم خانگي در مورد عرضه توليدات داخلي با رانت دولتي نيز تصريح كرد: اين موضوع اصلا درست نيست. رانت دولتي در عرضه محصولات داخلي وجود ندارد، آنچه وجود دارد اين است كه توليدكننده به دنبال مشتري است و كارفرمايي كه امروز 5 يا 10 هزار كارمند دارد رانت دولتي ندارد و به دنبال بهبود كيفيت محصولات خود است تا توليداتش را مردم بخرند.


يخچال‌هايي كه  برفك   مي‌زدند  ديگر  توليد   نمي‌شوند
پازوكي در پاسخ به اين پرسش كه تا چه زماني اجبار در فروش كالاي ايراني ادامه خواهد داشت، گفت: به اعتقاد ما اين اجبار نيست، زماني كه دنيا با ما سر جنگ دارد و همچنان در تحريم‌هاي اقتصادي به سر مي‌بريم چاره‌اي جز اين ممنوعيت‌هاي وارداتي وجود ندارد ضمن آنكه طي 4 تا 5 سال گذشته توليدكنندگان در بخش‌هاي مختلف در توليدات‌شان انقلاب كرده‌اند و توليدات‌شان بهتر از قبل شده است، اين در حالي است كه تا قبل از سال 1396 هنوز يخچال‌فريزرهايي در ايران توليد مي‌شد كه برفك مي‌زدند اما امروز شركت‌هايي داريم كه سايدباي‌سايد هم توليد مي‌كنند يا ظرفشويي توليد مي‌شود كه تا پيش از اين توليد نمي‌شد. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تصريح كرد: اينكه امروز مي‌بينيم توليدكننده لوزام خانگي سرمايه‌اش را در اين شرايط سخت اقتصادي از كشور خارج نكرده و همچنان با كارگر ايراني كار مي‌كند تنها براي پيشرفت كشور است و بايد دولت با تسهيلگري بيشتر در كنار نظارت بر اين شركت‌ها از آنها حمايت‌هاي لازم را انجام دهد.


لوازم  خانگي‌هاي كوچك  خارجي  همه  قاچاق  هستند
او در مورد عرضه لوازم خانگي‌هاي كوچك با برندهاي خارجي در سطح كشور نيز گفت: اين كالاها اغلب به صورت قاچاق وارد ايران مي‌شوند و مردم براي اينكه از اصالت كالاي خريداري شده خود اطمينان كسب كنند به دو صورت مي‌توانند اقدام كنند؛ اول اينكه از طريق كد رهگيري كالا آن را بررسي كنند و دوم اينكه از طريق سامانه جامع گارانتي كالا از اصالت كالاي خود اطمينان كسب كنند. پازوكي در مورد روند كند صادرات لوازم خانگي نيز گفت: زماني كه يك تاجر خارجي اقدام به خريد كالاي ايراني مي‌كند قرارداد يك يا دو ماهه نمي‌بندد و اين قراردادها معمولا يك ساله است و در بندهاي قرارداد ممكن است موارد ديگري هم قيد شود اما اينكه توليدكننده به تاجر بگويد امروز با مشكل دريافت ارز نيمايي مواجه شده است و قيمت كالايش بالا رفته ديگر قرارداد قبلي فسخ نمي‌شود و از سوي تاجر هم قابل پذيرش نيست كه قيمت جديد را بپذيرد و همين موضوع باعث كاهش صادرات لوازم خانگي مي‌شود.