پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024

اخبار ویژه

اقتصاد کلان

ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي
بزرگ‌ترين قراردادهاي نفت ايران با ۱۳ ميليارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد 66 هزار اشتغال جدید در يك دهه اخير امضا شد
ورود بانك‌ها به توسعه 6 ميدان نفتي

اقتصاد بین الملل

فرصت‌سازی ژئوپلیتیک فرصت‌سازی ژئوپلیتیک

اقتصاد شهری

جولان گوشت یخ‌زده
صف‌های طولانی خرید گوشت دولتی در بازار؛
جولان گوشت یخ‌زده

بازار

برنده مچ‌اندازی بازارها
کورس سود بانکی و دلار چگونه به پایان رسید؟؛
برنده مچ‌اندازی بازارها

گردشگری

بازرگانی

زنگ ورشکستگی بازرگانان
تشدید تراز منفی تجاری ایران با بخشنامه بانک مرکزی؛
زنگ ورشکستگی بازرگانان
کد خبر: 20439
منتشر شده در چهارشنبه, 23 شهریور 1401 09:07
تعداد دیدگاه: 0

گزارش جدید تورمی آمریکا نشان می‌دهد که نرخ تورم در ماه اوت به رقم ۳/ ۸درصد رسیده است که دومین کاهش متوالی از قله ۱/ ۹درصدی ماه ژوئن محسوب می‌شود. با وجود کاهش نرخ تورم، میزان نرخ تورم هسته در ماه گذشته افزایشی بوده و نرخ تورم غذایی نیز رکورد نیم‌قرن گذشته را شکسته است. پس از انتشار این آمار، بازار طلا و بیت‌کوین با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.  

3

نرخ تورم آمریکا در ماه اوت باز هم کاهشی شد و به سطح 3/ 8 درصد رسید. آمار تورم ایالات‌متحده در ماه اوت حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا برای دومین ماه متوالی شاهد کاهش سرعت رشد قیمت‌‌ها بوده است. نرخ تورم ماه ژوئیه 5/ 8 درصد به ثبت رسیده بود. در واکنش به این گزارش طلا و بیت‌‌کوین با کاهش مواجه شدند و شاخص دلار تقویت شد. در پی صعود چشمگیر نرخ تورم در آمریکا، فدرال رزرو با اتخاذ سیاست‌‌های انقباضی به استقبال آن رفت. چندی پیش اظهارات جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو نیز از عزم این نهاد برای مبارزه با تورم حکایت داشت. چهار افزایش متوالی نرخ بهره سیاستی در سال جاری میلادی نمایانگر جدیت بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم است. با این حال کاهش 2/ 0 درصدی نرخ تورم آمریکا همچنان کمتر از پیش‌‌بینی‌‌ها است. پیش از این پیش‌‌بینی شده بود نرخ تورم ماه اوت به 1/ 8 درصد خواهد رسید.

 

رکورد‌‌زنی تورم غذا

روز گذشته آمار مربوط به تورم آمریکا در ماه اوت منتشر شد. بر این اساس نرخ تورم آمریکا در میانه تابستان به 3/ 8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل کاهش 2/ 0 درصدی را نشان می‌‌دهد. نکته نگران‌‌کننده درخصوص روند افزایشی تورم هسته است. نرخ تورم هسته با احتساب کالاها و خدمات بدون احتساب انرژی و مواد غذایی محاسبه می‌‌شود، با افزایش روبه‌‌رو شده و عدد 3/ 6 درصد را به ثبت رساند. این در حالی است که نرخ تورم هسته در ماه ژوئیه 9/ 5 درصد به ثبت رسیده بود.

باید توجه داشت با وجود اینکه نرخ تورم کاهش یافته است، اما کاهش آن کمتر از پیش‌‌بینی‌‌‎ها رقم خورد. پیش از این پیش‌‌بینی می‌‌شد که نرخ تورم ماه اوت به 1/ 8 درصد برسد. از سوی دیگر تورم مواد غذایی رکورد 44 ساله خود را شکست و عدد 4/ 11 درصد را به ثبت رساند.

بررسی دقیق‌‌تر جزئیات تورم آمریکا نشان می‌‌دهد که عمده‌‌ترین علت کاهش تورم در ماه ژوئیه کاهش قیمت بنزین است؛ پیش‌‌بینی می‌‌شود با تداوم روند کاهش قیمت بنزین، در ماه‌‌های آتی کاهش تورم آمریکا نیز تداوم پیدا کند. برخی کارشناسان بر این باورند در حالی که مصرف‌‌کنندگان از هزینه‌‌های خود کاسته‌‌اند، کسب‌و‌کارها عرضه خود را برای تطابق با تقاضا بالا برده‌‌اند و این مساله به زودی به کاهش بیش از پیش قیمت‌‌ها کمک خواهد کرد. با این حال برخی از کالاها و خدمات همچنان با افزایش قیمت خود نرخ تورم را تحت فشار قرار داده‌‌اند. خدمات یکی از مهم‌‌ترین موتورهای افزایشی نرخ تورم بوده است که در ماه اوت تقاضا برای آن افزایش یافته است.

در بخش خدمات سهم بخش مسکن سهم بزرگی در افزایش قیمت دارد. انتظار می‌‌رود این شاخص همچنان به افزایش خود ادامه دهد که به تداوم افزایشی شدن نرخ تورم کمک خواهد کرد.‌ با وجود این کاهش به نظر می‌‌رسد فدرال رزرو برای کنترل نرخ تورم همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد؛ زیرا در حال حاضر نرخ 3/ 8 درصدی همچنان فاصله زیادی با نرخ 2 درصدی هدف‌‌گذاری شده دارد. از سوی دیگر این کاهش بیشتر تحت تاثیر کاهش قیمت انرژی رخ داده است و با وجود چهار مرحله افزایش نرخ بهره تورم هسته بی‌‌توجه به سیاست انقباضی با افزایش مواجه شده است.

واکنش بازارها

بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌‌کوین به گزارش تورم آمریکا در ماه اوت واکنش نشان دادند و روند کاهشی به خود گرفتند. بر این اساس بیت‌‌کوین با افت 6 درصدی خود به زیر 22 هزار دلار سقوط کرد و در ساعت 18‌ به وقت تهران به قیمت 21 هزار و 340 در بازار معامله شد. در این میان طلا نیز با کاهش 2 درصدی مواجه شد و حمایت کانال 1700 دلاری را از دست داد. البته فلز زرد پس از لحظاتی توانست به بالای 1700 دلار باز گردد. شاخص جهانی دلار نیز تقویت شد.

دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار

تحلیل