• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 31 شهریور 1402, 7 ربیع‌الاول 1445, Friday 22 September 2023
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

هدف ما در دوره جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزاری عنوان‌های تخصصی است
بازگشت ارز حاصل از صادرات
اختتامیه دومین جشنواره ملی مجریان و سخنوران بر سمند سخن
نیازهای بهزیستی، دغدغه‌های اجتماعی جدی هستند
بررسی مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان جرقویه
تصویب ۸۵ مصوبه لازم‌الاجرا برای توسعه و آبادان جرقویه
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
بازماندگان کوچک توسعه
رهاشدگی حوزه مسئولیت اجتماعی
سهم زنان در توسعه‌یافتگی کشور
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
چشم‌انداز بورس در نيمه دوم سال
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
خوش‌بيني مضاعف حاميان دولت براي كاهش نرخ ارز
دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
حبس در جاده شمال
تعطيلات چندروزه ايرانيان را به سمت سه استان شمالي و خراسان رضوي كشاند؛
حبس در جاده شمال
شتاب مهاجرت
غلامرضا ظريفيان از بروز مهاجرت‌هاي منفي و تبعات مخرب آن مي‌گويد؛
شتاب مهاجرت
تهديد هدف تورمي پايان سال
6 «عدد» هشداردهنده كه ادعاهاي پولي دولت را رد مي‌كند؛
تهديد هدف تورمي پايان سال

پیشنهاد سردبیر

بازار کوتاه می‌آید؟
بازار کوتاه می‌آید؟
فولادمبارکه
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
چشم‌انداز بورس در نيمه دوم سال
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
خوش‌بيني مضاعف حاميان دولت براي كاهش نرخ ارز
دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
حبس در جاده شمال
تعطيلات چندروزه ايرانيان را به سمت سه استان شمالي و خراسان رضوي كشاند؛
حبس در جاده شمال
شتاب مهاجرت
غلامرضا ظريفيان از بروز مهاجرت‌هاي منفي و تبعات مخرب آن مي‌گويد؛
شتاب مهاجرت
تهديد هدف تورمي پايان سال
6 «عدد» هشداردهنده كه ادعاهاي پولي دولت را رد مي‌كند؛
تهديد هدف تورمي پايان سال

اخبار ویژه

بازی بزرگ در زمین اقتصاد
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
ناترازی بانکی و بودجه‌ای و افزایش نرخ تورم  در آینده به دلیل تغییرات برنامه هفتم توسعه
ناترازی بانکی و بودجه‌ای و افزایش نرخ تورم در آینده به دلیل تغییرات برنامه هفتم توسعه
قالیچه رونالدو چقدر می‌ارزد؟
قالیچه رونالدو چقدر می‌ارزد؟
دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
رکورد مصرف بنزین شکست
رکورد مصرف بنزین شکست
حبس در جاده شمال
حبس در جاده شمال
شتاب مهاجرت
شتاب مهاجرت
اعزام ۱۰۰ هزار نیروی کار ایرانی به ارمنستان
اعزام ۱۰۰ هزار نیروی کار ایرانی به ارمنستان
تهديد هدف تورمي پايان سال
تهديد هدف تورمي پايان سال
سقوط صادرات شیرینی
سقوط صادرات شیرینی
پرچم‌داران تازه در صف ورود به بازار موبایل
پرچم‌داران تازه در صف ورود به بازار موبایل
برگزاری دوره CS50 دانشگاه هاروارد برای  30هزار نخبه ایرانی
برگزاری دوره CS50 دانشگاه هاروارد برای 30هزار نخبه ایرانی
سقوط دستمزد
سقوط دستمزد
سفر به مصر از مهرماه برقرار خواهد شد
سفر به مصر از مهرماه برقرار خواهد شد
نشانه‌هاي ركود سنگين در اقتصاد ايران
نشانه‌هاي ركود سنگين در اقتصاد ايران
یک‌بام و دو هوا در واردات خودرو
یک‌بام و دو هوا در واردات خودرو
مسکن فراوان هست؛ مشتری نیست!
مسکن فراوان هست؛ مشتری نیست!
سبد معیشتی به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسید!
سبد معیشتی به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسید!
آخرین وضعیت وعده مَسکن رئیسی
آخرین وضعیت وعده مَسکن رئیسی
عراق جایگزین ترانزیت ایران شد
عراق جایگزین ترانزیت ایران شد
وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد
وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد
بیچاره فناوري!
بیچاره فناوري!
راز آرامش بازار مسکن
راز آرامش بازار مسکن

اقتصاد کلان

بیشتر
آمارها و ابهام‌ها آمارها و ابهام‌ها

«وضعیت اقتصاد چگونه است؟» این سوالی است که در هر جمع کوچک و بزرگ از فعالان اقتصادی یا حتی اقشار...

دليلي براي افزايش ارزش ريال وجود دارد؟
ضلع جدید قانون‌گذاری کشور
جدال بر سر برنامه هفتم
جدال سخت موافقان و مخالفان نرخ ارز پتروشیمی‌ها
مافیای قدرتمند خودرو نمی‌گذارد شرایط تغییر کند
مولدسازي، فاتحه خانه‌دار شدن مردم را مي‌خواند
جنگ نابرابر بريكس با هژموني دلار
جهش تولید انرژی های نو تا ۱۴۰۴/چشم انداز روشن عضویت در بریکس برای فعالان اقتصادی
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
انقلاب هوش مصنوعی؟ انقلاب هوش مصنوعی؟

بحث در مورد هوش مصنوعی اغلب به سمت خطرات بالقوه آن می‌رود که شامل تعصب و تبعیض، تخریب انبوه مشاغل و جایگزینی با انسان‌ها و حتی به گفته برخی، انقراض بشریت است. نشریه «اکونومیست» با توجه به سوابق...

هند یا بهارات ؟
نمایش بریکس
هیرمند در مسیر اشتباه
فرشته نجات اقتصاد روسیه
«آرامكو» برقله سودآوری دنیا
نسل جدید سیاست‌ صنعتی
هوش مصنوعی برای فقرا
عـراق، کویت شد
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
فروش خودرو متولی ندارد! فروش خودرو متولی ندارد!

در حالی که بعد از اجرای دو نوبت عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، مردم در انتظار اجرای مرحله سوم طرح عرضه یکپارچه خودرو بودند، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت به فکر پاسکاری مسوولیت‌های خود...

گوشت قرمز طلا شد
نحوه خرید در طرح کالابرگ اعلام شد
سبد معیشتی به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسید!
لوازم خانگی چگونه ارزان می‌شود؟
نيمي از درآمدهاي خانوارها از منبع غيرشغلي است
موج گزارش‌هاي مثبت در غياب آمارها
خروج تورم از مرز مجاز
اخراجی‏‌ها راننده شدند
بیشتر

بازار

بیشتر
بازار کوتاه می‌آید؟
نگاهی به اما و اگرهای تأثیر آزادسازی اموال بلوکه ایران در کره جنوبی
بازار کوتاه می‌آید؟

مبادله زندانیان ایران و آمریکا و آزادسازی با اما و اگرهای احتمالی بخشی از ارزهای بلوکه خبر اول رسانه‌های ایران و جهان بود. چیزی نزدیک به سه تا چهار سال گذشته مدام وعده آزادسازی اموال بلوکه خبری شده...

سرنوشت مبهم «بیت‌کوین»
زمان ورود به بورس است؟
پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت دلار در ایران
ابزاری برای گذار از معامله‌گری سنتی
بازار سرمایه از لنز واقعی
شوک به بازار «کریپتوکارنسی»
تصمیم جدید برای بانک آینده
خشت کج انحلال
بیشتر

گردشگری

بیشتر
چه کسی مجوز بدهد؟ چه کسی نظارت کند؟
اصل و حاشیه اختلاف‌نظر وزارتخانه‌های گردشگری و اقتصاد درباره مجوز اجاره به مسافران
چه کسی مجوز بدهد؟ چه کسی نظارت کند؟

مجمع جهانی اقتصاد از سال 2007 هر دوسال یک بار گزاشی را تحت‌عنوان «شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری» منتشر می‌کند. آخرین گزارش این نهاد بین‌المللی تا قبل از شیوع کرونا مرتبط به گزارش سال 2019 است. در...

حبس در جاده شمال
عوامل تاخیر پروازها چیست؟
استفتا برای تعطیلی شنبه
سهم «نصف جهان» از غذای حلال
بازار رو به توسعه گردشگری سالمندان
هزینه صدور گذرنامه اربعین مشخص شد
سفرهای تهاجمی به زیان بومی‏‏‌ها
آنچه بر صنعت هتلداری کشور در سال ۱۴۰۱ گذشت
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
5 ميليون تن رسوب كالا در گمرك به دليل نبود ارز
آيا آزادسازي ارزهاي بلوكه‌شده اين مشكل را حل مي‌كند؟
5 ميليون تن رسوب كالا در گمرك به دليل نبود ارز

بر اساس آخرين اطلاعات موجود، در حال حاضر ۵ ميليون تن كالا در گمركات كشور رسوب كرده كه رييس كل گمرك مي‌گويد 70 درصد از اين كالاها براي ترخيص نيازمند به «ارز» است. اين كالاها، شامل كالاي موجود در...

بازار تاير خودرو؛ آشفته، ‌گران و ناياب
چرخ مافیا را پنچر کنید
اعتراف وزیـر
اولتیماتوم به مسببان ایستایی کالا
بــازارهـای بر بـاد رفتـه
نوبت حذف ارز ترجیحی
سرنوشت وزارت بازرگانی در دستان هیات‌رئیسه مجلس
لنگرگاه متروکه تجارت
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 22336
منتشر شده در چهارشنبه, 17 خرداد 1402 07:57
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
شرکت تسلا برای حفظ بازار از چه تاکتیکی استفاده کرد؟

رمزنگاری از سفر «ماسک» به چین

توضیحات

هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین رفت و با چند تن از مقامات این کشور و رئیس شرکت قطعات خودروی «کانتمپ» دیدار کرد. سفر ماسک به چین همزمان است با افزایش نگرانی خودروسازان غربی از سلطه چین بر بازار خودروهای الکتریکی. ماسک در ماه‌‌‌های اخیر تلاش کرده تا با کاهش قیمت‌ها، جای پای تسلا را در بازار چین محکم کند. از سوی دیگر، در هفته‌‌‌های گذشته، چین با پیشی گرفتن از ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. طبق گزارش فوربس، این کشور در سه ماه اول امسال، ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که در مقایسه با همین بازه در سال قبل، ۵۸‌درصد افزایش داشته. به این ترتیب، ژاپن با ۹۵۴.۱۸۵ خودروی صادراتی در جایگاه دوم قرار گرفت. آیا چین در رقابت با غول‌‌‌های خودروسازی پیروز خواهد شد؟ آیا رقبا می‌توانند سهم بازار خود را از چینی‌‌‌ها پس بگیرند؟ تولید خودروهای الکتریکی تا چه حد به چین وابسته است؟

از زغال‌سنگ تا بنزین

در حوزه حمل‌ونقل، به ندرت انقلابی اتفاق می‌‌‌افتد اما این انقلاب‌‌‌ها به قدری مهمند که دوره‌‌‌های تاریخی را شکل می‌دهند. این موضوع از زمانی که انسان اسب‌‌‌سواری را یاد گرفت تا زمانی که اولین وسیله نقلیه چرخ‌دار را ساخت، صادق بوده. مثلا عصر «بخار» را در نظر بگیرید. موتورهای بخار زغال‌سوز، تحول بزرگی برای زمان خود بودند. در قرن ۱۹، وقتی این موتورها در بریتانیا تولید و صادر شدند، اقتصاد جهان به سرعت متحول شد. به این ترتیب، هم انسان‌ها و هم کالاها، سریع‌‌‌تر، ارزان‌‌‌تر و به نقاط دورتر سفر می‌‌‌کردند. پیامد اجتماعی عصر بخار، شکل‌‌‌گیری همزمان یک جامعه توده‌‌‌ای و یک جامعه طبقاتی بود. از یکسو، همه افراد به طور دسته‌‌‌جمعی به مقصدهای مختلف سفر می‌‌‌کردند و از سوی دیگر، سه طبقه مسافر وجود داشت. برای درک این موضوع، فیلم تایتانیک را به یاد بیاورید.

شبکه‌‌‌های ریلی و کشتی‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌های عصر انقلاب صنعتی بودند. در قطب‌‌‌های تمدن غرب، مثل شمال انگلستان و اسکاتلند مرکزی و پنسیلوانیا، زغال‌سنگ به وفور یافت می‌‌‌شد. به جرات می‌شود گفت که انقلاب صنعتی در این نقاط، به خاطر وفور و ارزانی زغال‌سنگ اتفاق افتاد. زیرساخت‌‌‌های عصر بخار در چند قطب اصلی متمرکز بودند. کافی است نگاهی به نقشه‌‌‌های خطوط راه‌‌‌آهن کنید تا تمرکز را به وضوح ببینید. این تمرکز پیامدهای مهمی داشت. اولا چند کشور معدود در اروپا می‌توانستند امپراتوری‌‌‌های بزرگ را اداره کنند، مثل سلطه بریتانیا بر هند. و از سوی دیگر، انقلابیون نیز به راحتی می‌توانستند کنترل یک امپراتوری را در دست بگیرند. اصلی‌‌‌ترین پیامد منفی آن نیز آلودگی هوا و بیماری‌‌‌های مزمن ریوی بود. به این ترتیب، سال‌ها بعد، موتورهای احتراقی پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

عصر موتورهای مدرن

یکی دیگر از دوره‌‌‌های مهم، عصر موتورهای احتراق داخلی یا ICE است. همان موتورهایی که در خودروها به کار می‌‌‌روند. این دوران نیز به دلیل تولید خودرو، پیامدهای مهمی داشته. علاوه بر کارخانه‌‌‌ها، مشاغل و صنایع جانبی بسیاری نیز شکل گرفتند. تولید انبوه خودرو، مسیر سریعی برای توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها بود. گسترش بازار جهانی خودرو، فرصت‌‌‌های متعددی برای سازندگان اصلی خودرو از جمله ژاپن و آلمان ایجاد کرد.

رواج استفاده از خودرو باعث پیدایش یک سبک زندگی جدید در حومه شهرها شد. این بسیار دموکراتیک بود. فرقی نداشت که رولز رویس داشته باشی یا فیات. همه در یک جاده رانندگی می‌‌‌کردند. اما پس از جنگ جهانی و افزایش استفاده از هواپیما، دموکراسی در حوزه سفر محدود شد. سفر هوایی، مختص قشر ثروتمند بود. حتی حالا هم، سیستم همان سیستم قدیمی‌‌‌ است. سفر هوایی کاملا طبقاتی ا‌‌‌ست و صندلی‌‌‌ها به سه دسته فرست کلس، بیزنس و اکونومی تقسیم می‌شوند.

واضح‌‌‌ترین نقطه ضعف ژئوپلیتیک این عصر، وابستگی خودروسازی به نفت و بنزین است. بارها پیش آمده که کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل اختلافات سیاسی، شیر نفت را به روی کشورهای واردکننده می‌بندند و نتیجه، هجوم مردم به خودروهای کم‌‌‌مصرف یا نوسان بهای سوخت است. یکی دیگر از پیامدهای این دوران، آسیب به محیط‌زیست است. آسیب زیست‌‌‌محیطی موتورهای بنزینی در مقیاس کوچک، کمتر است چون سوختن بنزین در مقایسه با زغال‌سنگ، آلودگی کمتری ایجاد می‌کند اما در مقیاس جهانی، در این عصر، مصرف هیدروکربن‌‌‌ها افزایش یافته. همین باعث شده مردم و خودروسازان به خودروهای الکتریکی گرایش پیدا کنند.

چین؛ بزرگ‌ترین صادرکننده  «خودروهای الکتریکی» در جهان

خودروهای الکتریکی به اندازه خودروهای بنزینی، جهان را دگرگون نمی‌کنند چون به هر حال، هر دو خودرو هستند. می‌توان گفت که یک خودروی الکتریکی، بیش از آنکه یک تحول باشد، یک نسخه بهبودیافته است. اما اگر خودروها بدون راننده شوند، آن وقت ماجرا فرق می‌کند. حال سوال اینجاست که عصر خودروهای الکتریکی چه پیامدهایی دارد؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به چین گره خورده. اولا، این فرصتی‌‌‌ است تا چین، گوی سبقت را از خودروسازان اروپایی که موتورهای احتراقی را ترجیح می‌دهند، برباید. تولید خودروهای الکتریکی سخت است و چین هنوز به اندازه آلمانی‌‌‌ها در این زمینه مهارت پیدا نکرده.

پس تصمیم اروپایی‌‌‌‌‌‌ها، یعنی منع فروش خودروهای بنزینی از سال ۲۰۳۵، فرصتی طلایی برای چین ایجاد خواهد کرد. چین از نظر پذیرش این خودروها نیز در جهان پیشتاز است و بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌‌‌های این خودروهاست. از میان ۱۰ تولیدکننده برتر این باتری‌‌‌ها، شش تا چینی هستند. طی سال‌های اخیر، دولت چین مردم را با پرداخت سوبسید، تشویق کرده که از این خودروها استفاده کنند. این روش جواب داده. حالا یک‌چهارم خودروهای سواری چینی که به فروش می‌‌‌رسند، کاملا الکتریکی یا هیبریدی هستند. فروش جهانی شرکت چینی «بی‌‌‌وای‌‌‌دی» حتی از تسلا نیز بیشتر است، به‌رغم گسترش سریع تسلا در چین.

موج خودروهای صادراتی از چین

چندی پیش، دولت اعلام کرد که به زودی سوبسیدها را قطع خواهد کرد. بسیاری از مردم به نمایشگاه‌‌‌ها هجوم بردند تا قبل از قطع سوبسید، ماشین الکتریکی‌‌‌شان را بخرند. اوایل سال نو، فروش این خودروها بسیار کم شد. حالا همزمان با اشباع بازار داخلی و حذف سوبسیدها، موجی از خودروهای الکتریکی چینی وارد بازار جهانی خواهند شد. در اولین سه‌ماهه امسال، چین ۰۷/ ۱ میلیون خودرو صادر کرده که ۵۸‌درصد نسبت به همین بازه در سال گذشته، افزایش داشته. حالا این کشور از ژاپن به عنوان صادرکننده شماره یک خودروی جهان پیشی گرفته. البته علتش تا حدی، تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه است که باعث شده صادرات چین به این کشور رونق بگیرد. بخش اعظمی از این صادرات، خودروهای بنزینی هستند. حدود ۳۱‌درصد صادرات خودروهای چینی، الکتریکی یا هیبریدی‌‌‌اند.

تهدیدی برای ایلان ماسک

این خودروهای تازه‌‌‌وارد با قیمت رقابتی به بازار عرضه می‌‌‌شوند. همین موضوع، ایلان ماسک را وادار کرد که قیمت تسلاهایش را پایین بیاورد. شاید سفر اخیر او به پکن و شانگهای، به این علت بوده که او به اهمیت چین به عنوان قطب تولید و بازار اصلی این خودروها پی برده.

او در اتاقی که معمولا مختص دیدار با مقامات ارشد سیاسی‌‌‌ است با «چین گانگ»، وزیر خارجه چین دیدار کرد. وزیر با ادبیاتی استعاری به او گفت که بهبود روابط آمریکا و چین، مستلزم این است که طرفین، فرمان را محکم بگیرند، در صورت لزوم، با گذاشتن پا روی ترمز، از خطرات رانندگی جلوگیری کنند و در شرایط مناسب، برای ایجاد همکاری متقابل، تخت‌‌‌گاز بروند. ماسک نیز به او گفت که چین و آمریکا مثل دوقلوهای به هم چسبیده‌‌‌اند و منافعشان جدانشدنی‌‌‌ است. او همچنین با رئیس شرکت کانتمپ که یکی از مهم‌ترین تامین‌‌‌کنندگان تسلاست دیدار کرد. سفر ماسک به چین، بیانگر این است که تهدید خودروسازی‌‌‌های غربی از سوی چین تا چه حد جدی ا‌‌‌ست. مسیری که خودروسازی چین در آن قرار دارد از بسیاری جهات، شبیه مسیری ا‌‌‌ست که ژاپن قبلا طی کرده.

تکرار تاریخ

ما قبلا هم شاهد این سناریو بوده‌‌‌ایم. بین سال‌های ۱۹۷۵ تا دهه ۱۹۸۰، صادرات خودرو از ژاپن پنج برابر شد. در آمریکا، سهم بازار از ماشین‌‌‌های ژاپنی در عرض شش سال، دوبرابر شد و فروش خودروهای داخلی به شدت کاهش یافت. به همین علت، دولت آمریکا محدودیت‌هایی برای واردات خودرو از ژاپن اعمال کرد. ژاپن نیز این را پذیرفت. پس از مدتی، به دنبال کاهش نرخ مبادله دلار از ۲۴۰ به ۱۵۰ ین، چالش جدیدی بر سر راه خودروسازان ژاپنی قرار گرفت. آنها نیز با افزایش بهره‌‌‌وری و راه‌‌‌اندازی کارخانه‌‌‌هایی در خاک آمریکا، از جمله هوندا در اوهایو و نیسان در تنسی، به این اتفاق واکنش نشان دادند. نتیجه، ادامه افزایش سهم ژاپن از بازار آمریکا بود. اروپا نیز دیرتر از آمریکا، اقداماتی در راستای محدودیت واردات خودروهای ژاپنی انجام داد که به نفع خودروسازان بزرگ آلمانی تمام شد، اما نتوانست کاهش تولید خودرو در بریتانیا را متوقف کند.

در مورد موج خودروهای صادراتی چینی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا دوباره دست به دامان تعرفه‌‌‌های گمرکی و موانع غیرگمرکی شود، مثل مقرراتی که طبق آن، مواد اصلی به کار رفته در باتری باید در آمریکا یا کشورهای متحد با آمریکا (که با آنها ‌‌‌تفاهم‌‌‌نامه تجارت آزاد دارد) تامین و پردازش شده باشند. احتمال می‌رود که اروپایی‌‌‌ها، درست مثل دهه ۸۰، دیرتر واکنش نشان دهند. اما زمزمه‌‌‌هایی در رابطه با خطر جمهوری خلق چین برای صنعت خودروی اروپا در مطبوعات شنیده می‌شود.

جاده ناهموار خودروهای الکتریکی

اخیرا نمایشگاهی با حضور مدیران غول‌‌‌های خودروسازی و مردم در شانگهای برگزار شد. پیشرفت و جذابیت خودروهای الکتریکی چینی، نشان‌‌‌دهنده میزان پیشرفت این کشور از ۱۰ سال پیش تا به امروز است. در آن دوران، چینی‌‌‌ها آرزو داشتند یک خودروی الکتریکی خارجی داشته باشند. حالا ورق برگشته. «آشوانی گوپتا»، مدیر ارشد عملیات نیسان که در نمایشگاه حضور داشت در نشست مطبوعاتی گفت: «سه سال پیش، برقی‌‌‌سازی خودروها هنوز شبیه به یک آرزو بود اما خودروهای برقی خیلی زودتر از تصور همه به پرواز درآمدند.» خودروسازان چینی در تلاشند تا تولید خودروهای الکتریکی را افزایش دهند، اما تلاش رقبا برای بازپس‌گیری سهم بازار به‌خصوص در چین، مسیر را برای آنها ناهموار کرده. بسیاری از این رقبا، در نمایشگاه حضور داشتند و با محصولاتشان خودنمایی می‌‌‌کردند.

«هیروکی ناکاجیما»، معاون اجرایی تویوتا در حاشیه این مراسم گفت: «باید درک متواضعانه را یاد بگیریم. بهترین راه برای تولید خودروی دلخواه مشتریان چینی، گوش دادن به خواسته‌‌‌های آنها و توسعه در چین است.» تویوتا نیز از ایده دو خودروی الکتریکی در نمایشگاه رونمایی کرد. فولکس که ده‌‌‌ها مدیرش از آلمان به شانگهای آمده بودند، خودرویی را به نمایش گذاشت که قرار است پاییز امسال در چین به فروش برسد. طی سال‌های اخیر، سهم بازار این شرکت در چین کاهش یافته. آنها قرار است حدود یک میلیارد یورو را صرف راه‌‌‌اندازی یک مرکز تامین و توسعه خودروهای الکتریکی در چین کنند. هوندا نیز اعلام کرده برنامه برقی‌سازی خود را در چین سرعت خواهد بخشید و قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، فقط خودروهای الکتریکی را در این کشور به فروش برساند.

افزایش رقابت از سوی برندهای خارجی در چین، تنها چالش خودروسازان چینی نیست. آنها باید در جنگ قیمت‌گذاری نیز برنده شوند. بعضی‌‌‌ها هم باید به سوددهی و افزایش تولید برسند. تسلا در نمایشگاه حضور نداشت. اما همان‌طور که گفته شد، از نخستین خودروسازانی ا‌‌‌ست که پس از قطع سوبسید از سوی دولت چین، قیمت‌هایش را در این کشور کاهش داده. تسلا می‌تواند از این اقدام جان سالم به در ببرد اما سه رقیب اصلی چینی‌‌‌اش، «لی اتو»، «نیو» و «اکسپنگ» سودآوری پایداری ندارند و گاهی حتی زیان هم داده‌‌‌اند.

بازی برقی‌‌‌سازی کماکان ادامه دارد و چین، بازیگر اصلی آن است. احتمالا رقابت میان برندهای داخلی، تنگاتنگ خواهد شد. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار این خودروها با سرعت تکامل یابد. از آنجا که روند توسعه این خودروها، دائم در حال دگرگونی ا‌‌‌ست، سهم بازار شرکت‌ها نیز نوسان خواهد داشت. سوالی که در این میان بی‌‌‌جواب می‌‌‌ماند این است که آیا دنیا بدون چین می‌تواند باتری خودرو بسازد؟ در گذشته، تردد خودروهای ساخت چین در کشورهای خارجی، تصویر غیرمعمولی بود، به‌خصوص کشورهای غربی و توسعه‌‌‌یافته. اما در عصر ماشین‌‌‌های الکتریکی، قضیه فرق دارد. در آینده، اگر ماشین الکتریکی بخرید، احتمالش زیاد است که «ساخت چین» باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

تجارت

بیشتر
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران شصت‌ویکمین صادرکننده به آفریقاست
ایران شصت‌ویکمین صادرکننده به آفریقاست
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
 پول‌شویی با بیمه عمر؟
پول‌شویی با بیمه عمر؟
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر
ویژه نامه صنعت دکوراسیون داخلی

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

بازماندگان کوچک توسعه
بازماندگان کوچک توسعه
متهمان ركود توليد
متهمان ركود توليد
ریل کج قیمت‌گذاری شکر
ریل کج قیمت‌گذاری شکر

یادداشت

لیست اموال سران جهان لیست اموال سران جهان
فرار از خودکشی اقتصادی فرار از خودکشی اقتصادی
جای ایران در معادلات جای ایران در معادلات
«حذف خاموش» در شرکت‌ها «حذف خاموش» در شرکت‌ها

گفتگو

بازی بزرگ در زمین اقتصاد
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
رهاشدگی حوزه مسئولیت اجتماعی
رهاشدگی حوزه مسئولیت اجتماعی
در انتظار یک معجزه ارزی!
در انتظار یک معجزه ارزی!

اقتصاد فرهنگ

سهم زنان در توسعه‌یافتگی کشور
سهم زنان در توسعه‌یافتگی کشور
قصه زنانگی مهاجرت
قصه زنانگی مهاجرت
اقتصاد اربعین
اقتصاد اربعین

گزارش خبری

راه برگشت تورم
راه برگشت تورم
 آپشن ۱۲۰ میلیونی کوئیک
آپشن ۱۲۰ میلیونی کوئیک
شمارش معکوس تا جنگ قفقاز؟
شمارش معکوس تا جنگ قفقاز؟

رادیو نوسان

بیشتر
تحریم فناورانه
تحریم فناورانه
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

تعیین اولویت های عملیاتی شعبه مستقل مرکزی بانک توسعه تعاون
پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت دلار در ایران
دستمزد کارگران دوباره افزایش می‌یابد؟
از منبر مداحی تا کرسی استادی
هیرمند در مسیر اشتباه
خروج تورم از مرز مجاز
واریز وام ۲۰ میلیونی بازنشستگان تا آخر هفته
چاه ویل مالیات
برگ برنده بنگاه‌های معدنی
راز آرامش بازار مسکن
موج گزارش‌هاي مثبت در غياب آمارها
جنگ نابرابر بريكس با هژموني دلار
خبري از ترميم دستمزد نيست
بــازارهـای بر بـاد رفتـه
آخرین وضعیت وعده مَسکن رئیسی
وام‌های خرد زیر ۱۰۰ میلیون نیاز به ضامن ندارد
جهش تولید انرژی های نو تا ۱۴۰۴/چشم انداز روشن عضویت در بریکس برای فعالان اقتصادی
لوازم خانگی چگونه ارزان می‌شود؟
بیچاره فناوري!
مداخلات دولت در تخصیص ارز و امتیازهای ویژه ستاد تسهیل

آخرین اخبار

هدف ما در دوره جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزاری عنوان‌های تخصصی است
بازگشت ارز حاصل از صادرات
اختتامیه دومین جشنواره ملی مجریان و سخنوران بر سمند سخن
نیازهای بهزیستی، دغدغه‌های اجتماعی جدی هستند
بررسی مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان جرقویه
تصویب ۸۵ مصوبه لازم‌الاجرا برای توسعه و آبادان جرقویه
بازی بزرگ در زمین اقتصاد
بازماندگان کوچک توسعه
رهاشدگی حوزه مسئولیت اجتماعی
سهم زنان در توسعه‌یافتگی کشور
انقلاب هوش مصنوعی؟
بازار کوتاه می‌آید؟
5 ميليون تن رسوب كالا در گمرك به دليل نبود ارز
اعتماد از دست رفته بازمي‌گردد؟
تعیین اولویت های عملیاتی شعبه مستقل مرکزی بانک توسعه تعاون
رسیدن به ایرانی قوی با همت و تلاش کودکان و نوجوانان این مرزو بوم
ناترازی بانکی و بودجه‌ای و افزایش نرخ تورم در آینده به دلیل تغییرات برنامه هفتم توسعه
دوره CS50 دانشگاه هاروارد برای 30هزار نخبه ایرانی
بیش از هفت هزار ایثارگر در اصفهان تبدیل وضعیت شغلی شدند
گردهمایی صنعت‌گران برق و انرژی‌های نو در اصفهان
مجتمع آموزشی زنده یاد محمود مرادیان نژاد افتتاح شد
تاب آوری صنعت فولاد با چالش های جدی مواجه است
صنعت فولاد ایران به منطقه خستگی نزدیک شده است
تحریم فناورانه
فروش خودرو متولی ندارد!
چه کسی مجوز بدهد؟ چه کسی نظارت کند؟
راه برگشت تورم
متهمان ركود توليد
آمارها و ابهام‌ها

تحلیل

بازماندگان کوچک توسعه
متهمان ركود توليد
ریل کج قیمت‌گذاری شکر
لزوم تغییر سیاست‌های معدنی در ۶ ماهه دوم سال
وعده دردسرآفرین
در پناه شفافیت آماری!
اعتراف وزیـر
سفرهاي تهاجمي در تعطيلات مناسبتي
مداخلات دولت در تخصیص ارز و امتیازهای ویژه ستاد تسهیل
برگ برنده بنگاه‌های معدنی
خبري از ترميم دستمزد نيست
راز 30 همت وام شرکت‌های دولتی در بهار
چاه ۴۰۰ همتی خودروسازان
راستي‌آزمايي از يك ادعا
اثر مخرب قطعي برق بر صنايع بزرگ
بي‌اعتنايي بورس به گشايش‌هاي ارزي
سیستم فعلا قطع است
بـلاتکلیفی بخشنـــامه ترمیم حقوق
فرمان ورشکستگی
ناترازي انرژي با تعطيلي كشور برطرف نمي‌شود
تعلل در سازمـان برنـامه
مصائب بازگشت اندیشه کوپن‌بازی
چرا بورس ضربه گير تورم نشد؟
مقصران سقوط
شفافیت مالی بهترین تبلیغ برای وقف
جولان فـقر
ذوب بورس در تابستان داغ
تورم در دوراهی سرنوشت
چیـن از نفت ایـران دست می‌‏کشد؟
نمایندگان غافل؛ پارلمان مطالبه‌گر
كاهش نرخ بيكاري به ۸,۲ درصد
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا