6 مردادماه بود که طلسم ارز دیجیتال شکست و بالاخره دولت برای این مقوله که قانونی برای آن نداشت رأی مثبت داد. هیأت وزیران به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به‌عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت موافقت کرد.  بدین جهت از 7 مردادماه جلسات تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نهادهای مختلف برگزار شد و آن‌گونه که محسن اتابکی مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به «ایران» گفته است«تا هفته آینده تدوین دستورالعمل ارزهای دیجیتال به پایان می‌رسد.» چند سالی است که ارزهای دیجیتال مد شده است و برخی‌ها با خرید یک تا 200 دستگاه ماینر (دستگاه استخراج‌کننده رمز)فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند. تا قبل از مصوبه دولت تمام افراد فعال در این حوزه استرس داشتند که کار و کسب آنها توسط نهادهای نظارتی تعطیل شود و به جرم قاچاق به زندان بروند.


شرایط را آسان می‌گیریم
مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که تمام سعی ما این است دستورالعمل اجرایی در زمینه ارزهای دیجیتال سختگیرانه و بازدارنده نباشد.
وی ادامه می‌دهد که استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده تولید محسوب می‌شود.


نحوه بهره‌برداری مشخص نیست
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیأت دولت در مورد ارزهای دیجیتال گفته بود: اکنون دولت استخراج ارزهای مجازی را به رسمیت شناخته، اما نحوه بهره‌برداری از آن مشخص نیست و ممکن است استخراج شده و صادر شوند.


ریسک با خودتان
دولت در مورد ارزهای دیجیتال به این نتیجه رسیده (آن‌گونه که مصوب شده) که استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی‌شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. همچنین این فعالیت همچون سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.


تعرفه‌های برق مشخص شده است
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری هم در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره تصمیمات اخیر دولت در خصوص رمزارزها (بیت‌کوین) اظهارکرد: مصوبه دولت در مورد رمزارزها از مصوبات بسیار مهم دولت در هفته جاری بود؛ در مصوبه دولت صنعت تولید رمزارزها مورد توجه قرار گرفته و قاعده‌مند شده و کسانی که مایل به فعالیت در این صنعت هستند باید از وزارت صمت مجوزهای لازم را اخذ کنند؛ همچنین درباره برق مورد استفاد در این صنعت تعرفه‌های مربوطه مشخص شده است. استفاده از رمزارزها در مبادلات خارجی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد؛ استفاده صادرکنندگان و وارد‌کنندگان از رمزارز، امکان جدیدی برای روان‌سازی و گسترش مبادلات در شرایطی است که برخی تهدید‌های تحریمی فشار‌هایی را در برخی قسمت‌ها وارد می‌کنند.


وزارت نیرو روبه‌روی بیت‌کوین‌ها
یکی از موضوعاتی که باعث شد ارزهای دیجیتال این روزها سر زبان‌ها بیاید و به موضوع روز کشور تبدیل شود، مصرف برق است. وزارت نیرو از مجموعه‌هایی بود که روبه‌روی تولیدکنندگان بیت‌کوین ایستاد و خواستار قطع برق آنها شد چرا که این مجموعه‌ها جزو پرمصرف‌ها هستند و در زمان پیک مصرف(با توجه به افزایش دما) بار زیادی را به شبکه برق کشور تحمیل می‌کردند. تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به‌مدت 24 سال است.
همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی 30 تیرماه در مصاحبه‌ای گفته بود که کمیسیون‌ اقتصادی دولت سرانجام با نرخ صادراتی برق برای تولید بیت‌کوین موافقت کرد و باید این موضوع در دولت مطرح و سپس تصویب و ابلاغ شود. نرخ صادراتی برق متناسب با قیمت سوخت در فوب خلیج‌فارس و خطوط نصب‌شده با کشورهایی که برق به آنها صادر می‌شود متغیر است.


شفاف‌سازی مصرف برق
مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره عنوان کرد که ماینرها یا دستگاه‌های استخراج‌کننده ارز مصرف برق بالایی دارند، از این‌رو در دستورالعمل جدید موضوع برق و چگونگی قیمت‌گذاری آن شفاف خواهد شد تا تولیدات این بخش به برق کشور صدمه‌ای وارد نکند. اتابکی ادامه داد که برای نهایی شدن دستورالعمل اجرایی ارزهای دیجیتال امور اصناف، بخش قضایی و سایر بخش‌ها همکاری خواهند کرد و در این میان هم روز گذشته(چهارشنبه) جلسه‌ای با سازمان فناوری اطلاعات(کسب وکارهای مجازی) داشتیم تا زودتر دستورالعمل نهایی شود.


بزودی ابلاغ می‌کنیم
وی گفت که با نهایی شدن دستورالعمل اجرایی ارزهای دیجیتال که هفته آینده خواهد بود واحدهای صنعتی فعال یا کسانی‌که می‌خواهند در این حوزه ورود کنند، می‌توانند برای گرفتن مجوز به وزارت صنعت، معدن و تجارت بیایند. هر زمان دستورالعمل نهایی شد به‌صورت سراسری ابلاغ خواهد شد.
گفتنی است بیت‌کوین، یک پول یا ارز دیجیتال است که به‌صورت الکترونیکی توزیع و استفاده می‌شود. شبکه این ارز دیجیتال به‌صورت غیرمتمرکز و کاربر به کاربر است. هیچ شخص یا نهادی این شبکه را کنترل نمی‌کند. ارز دیجیتال بیت‌کوین نمی‌تواند خارج از برنامه‌ریزی انجام شده، چاپ یا خلق شود و تعداد آن محدود است. فقط 21 میلیون بیت‌کوین برای همیشه تولید می‌شود. تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین، در یک لاگ عمومی با تکنولوژی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند.



فقط هجمه است

مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید برخلاف هجمه‌هایی که مطرح می‌شود وزارت صمت برای نهایی شدن دستورالعمل ارزهای دیجیتال با سرعت اقدام‌های لازم را انجام داده است. این امر کمک می‌کند که فعالان این بخش سریع‌تر بتوانند فعالیت خود را قانونی کنند. یکی از دلایلی که باعث شده دولت با ارزهای دیجیتال یا معروف‌ترین آن بیت‌کوین موافقت کند، دور زدن تحریم‌ها است و اینکه فعالان اقتصادی با استفاده از ارز دیجیتال می‌توانند نسبت به خرید مواد اولیه خود اقدام کنند. با این توضیح دیگر تحریم بانکی نمی‌تواند اثرگذار باشد. هر چند امریکا اعلام کرده این بخش را هم تحریم می‌کند ولی کارشناسان می‌گویند این حوزه قابل تحریم نیست و بواسطه این تکنولوژی می‌توان از پس مشکلات برآمد. هر چند که جرایم مالی و پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال جزو دغدغه‌های بانک مرکزی است و هنوز معلوم نیست برای جلوگیری از این اتفاق‌ها چه سازوکاری تعریف خواهد شد.