پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 11424
منتشر شده در پنج شنبه, 24 بهمن 1398 08:14
تعداد دیدگاه: 0
انتخابات نیوهمپشایر برگزار شد

سناتور برنی سندرز از ورمونت با اختلاف اندکی توانست انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمپشایر را پیروز شود و جایگاه چپ‌ها را تثبیت کند و به دو رقیب میانه‌روی خود نشان دهد که وی یک رقیب سرسخت بوده و توانسته است برای دو هفته پیاپی در دو ایالت قدرت‌نمایی کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سندرز با شمارش ۹۰ درصد آرا توانسته با ۲۶ درصد بالاتر از بوتیجج قرار گیرد و نکته مهم در این رای‌گیری این است که آرای بوتیجج، به‌عنوان یک نامزد میانه‌رو با آرای هم‌طیفی خود ایمی کلوبوچر سرشکن شده است.  

ایمی کلوبوچر توانست در انتخابات ایالت نیوهمپشایر خود را به خوبی بالا بکشد و در رده سوم قرار گیرد. بوتیجج در این انتخابات ۴/ ۲۴ درصد از آرای دموکرات‌هارا به دست آورد و کلوبوچر به ۸/ ۱۹ درصد رسید. اما سناتور الیزابت وارن، رقیب هم‌طیفی سندرز در این انتخابات در رده چهارم قرار گرفت. او در این انتخابات ۳/ ۹ درصد آرا را به دست آورد. این درحالی است که بایدن همچون ایالت آیووا، درخشان ظاهر نشد و در این ایالت به جایگاه بهتر از پنجمی دست پیدا نکرد. آرای وی در این انتخابات به ۴/ ۸درصد رسید. البته تیم بایدن امیدوار است در ایالت‌های بعدی، به‌ویژه در ایالت‌های موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» این دو شکست را جبران کند. انتخابات اخیر اما یک قربانی داشت و آن نیز تعلیق کارزار انتخاباتی یانگ، کارآفرین آمریکایی است که تنها ۸/ ۲ درصد از آرای دموکرات‌های ایالت نیوهمپشایر را به دست آورد. این نامزد قول داده بود در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شود به هر آمریکایی ۱۰۰۰ دلار یارانه بدهد اما حضور ضعیف وی در دو ایالت ابتدایی انتخابات موجب شد تا رئیس کارزار انتخاباتی یانگ روز سه‌شنبه بگوید فعالیت‌ها را به حالت تعلیق در آورده‌اند. اما سوال مهم این است که آیا وارن و بایدن که زمانی هر دو جزو پیشروان دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها بودند، می‌توانند از عهده خرج و مخارج کارزار انتخاباتی خود برآیند. هر دو نامزد به دلیل مشکلات مالی تبلیغات خود را به شکل محسوسی کاهش داده‌اند. سندرز با اعتماد به نفس قابل‌توجه و خوداتکا توانسته است از جبهه لیبرال‌ها، رقبای میانه‌روی خود را تا این مرحله شکست دهد. درحالی‌که بایدن جایگاهش به شدت متزلزل شده است و بوتیجج و کلوبوچر تشنه به‌دست گرفتن جایگاه یکدیگر هستند، سندرز از جبهه پیشروهای این حزب هم در ایالت آیووا و هم در نیوهمپشایر توانست خود را تا حد یک رقیب برجسته نشان دهد. این در شرایطی است که وی در هر دو ایالت آرای کمتر از ۳۰ درصد به دست آورده است و سهم پایین آرای وی در دوره انتخابات مقدماتی تاکنون بی‌سابقه بوده است. موفقیت ناچیز وی و ظهور ناگهانی بوتیجج و ایمی کلوبوچر موجب شده است تا چشم‌انداز قطعی از نامزد آینده دموکرات‌ها مبهم باقی بماند و باید تا بهار انتظار کشید. سندرز در کارزار انتخاباتی خود در منچستر پس از اعلام نتایج گفت: «این پیروزی مقدمه پایان ترامپ است.» او این پیروزی را بسیار بزرگ خواند و گفت که حالا چشم انتظار انتخابات در دو ایالت بعدی یعنی نوادا و کارولینای جنوبی است. سندرز با آغاز انتقادات خود از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «امشب نیوهمپشایر پیامی مبنی بر این فرستاد که مردم شاغل برای انقلاب سیاسی در این کشور آمادگی دارند. این چیزی است که برای شکست دونالد ترامپ نیاز است.»

ظهور سندرز، سوسیالیستی از جبهه دموکرات‌ها که همچنان مستقل باقی مانده است، باعث ناراحتی میانه‌روها و لیبرال‌های سنتی شده است که میل به وحدت برای شکست ترامپ دارند. تبرئه ترامپ در استیضاح اخیر وی، هرج‌ومرج در اعلام نتیجه انتخابات مقدماتی آیووا و موقعیت شکننده دموکرات‌ها در انتخابات، چشم‌انداز تسخیر مجدد کاخ سفید را تیره و تار کرده است. با این حال سندرز ۷۸ ساله با پیروزی‌هایی که به دست آورده است، تا حدی موقعیت خود را در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها پس از سکته قلبی‌اش بهبود بخشیده است، اما نکته مهم این است که وی فقط در میانه چپ‌های این حزب جایگاه خوبی دارد و رای او متعلق به همین پایگاه است. در مقابل میانه‌روها هنوز نتوانسته‌اند رای خود را به ثبات برسانند و یکی از آنها بتواند دل دموکرات‌های میانه‌رو را به‌دست آورد و به همین علت آرای نامزدهای میانه‌رو سرشکن شده است. البته بوتیجج و کلوبوچر توانستند تا حدی فاصله خود را با سایر میانه‌روها، به‌ویژه با بایدن افزایش دهند اما این احتمال که معاون سابق ریاست‌جمهوری بتواند در رقابت‌ها کارزار انتخاباتی‌اش را احیا کند، وجود دارد. وی در دو ایالت بعدی، یعنی نوادا و کارولینای جنوبی در نظرسنجی‌ها بالاتر از سندرز و رقبای هم‌طیف خود در بین میانه‌روها است.

 
 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید