جمهوري‌خواهان عليه جمهوري‌خواهان
ميت رامني، سناتور جمهوري‌خواه كه در سال 2012 به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري در مقابل باراك اوباما قرار گرفته بود ضمن انتقاد از هم‌حزبي‌هايش مي‌گويد تاكنون «شواهدي مبني بر وقوع تقلب در انتخابات نديده‌ام و به همين دليل فكر مي‌كنم بايد پشت سر رييس‌جمهور منتخب قرار بگيريم و از او حمايت كنيم». رامني به شبكه خبري سي‌ان‌ان گفته است: «بايد‌پذيريم كه جهانيان در حال تماشاي ما هستند. اين براي دموكراسي ما بسيار مضر است كه بدون وجود دليل و مدرك مرتبا از وقوع تقلب يا فساد در برگزاري انتخابات بگوييم. من وقوع چنين اتفاقي در انتخابات امريكا را باور ندارم».
مايك راجرز، عضو جمهوري‌خواه سابق مجلس نمايندگان هم انتقادات زيادي به جمهوري‌خواهان دارد. او مي‌گويد از ديدگاه امنيت ملي، جو بايدن به عنوان رييس‌جمهور منتخب از گزارش‌هاي محرمانه آگاه باشد و نشست‌هاي توجيهي متعددي براي او برگزار شود چرا كه در تصميم‌گيري‌هاي آينده اثرگذار است اما دولت ترامپ و حزب جمهوري‌خواه تا امروز مانع اين كار شده و در پي آن است كه نتايج انتخابات را نپذيرد. راجرز تأكيد دارد، جمهوري‌خواهان بايد بفهمند اين موضوعات مربوط به سياست‌بازي‌هاي داخلي نيست بلكه موضوع امنيت ملي است. جان بولتون از ديگر جمهوري‌خواهاني است كه مستقيما به انتقاد از دولت ترامپ و عملكردش در پيش و پس از انتخابات مي‌پردازد. بولتون سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان به اظهارات مايك پمپئو همكار سابقش در دولت ترامپ واكنش نشان داد و اظهارات او را «متوهمانه» خواند. مشاور امنيت ملي پيشين رييس‌جمهور امريكا گفت: «به نظر من اين متوهمانه است كه چنين حرفي بزند. من بايد اين را بگويم كه به نظر من او از منظر بين‌المللي اعتبار خودش را از بين برده است». بولتون ادامه داد: «دليل اينكه اين حرف را مي‌زنم آن است كه به نظرم حتي در همين دولت امريكا تعداد معدودي از افراد هستند كه چنين باوري داشته باشند». او اضافه كرد: «من نمي‌دانم پمپئو چرا بايد اين جلسه با خبرنگاران را ترتيب مي‌داد و احساس كرد كه بايد چنين اظهارنظري را بيان كند البته شايد او مي‌خواسته از اخراج شدنش توسط ترامپ جلوگيري كند شبيه به چيزي كه براي ديگر افراد در دولت اتفاق افتاد. به نظر من اين حرف او متوهمانه است». پيش‌تر افرادي نظير جرج بوش، رييس‌جمهور اسبق و كالين پاول وزير خارجه او نيز پيروزي جو بايدن در انتخابات را تبريك گفته و براي بايدن آرزوي موفقيت كرده بودند.
نگراني در پشت پرده
در كنار جمهوري‌خواهاني كه نگران اقدامات ترامپ در راستاي ممانعت از انتقال قدرت هستند، جمهوري‌خواهاني نيز هستند كه نمي‌خواهند آشكارا به انتقاد از حزب و كانديداي رياست‌جمهوري آن بپردازند اما عميقا نگرانند كه ادامه اين وضعيت كار حزب جمهوري‌خواه را براي رقابت‌هاي آينده سخت كند. واشنگتن‌پست گزارش داده كه تعدادي از مشاوران رييس‌جمهور در جلسات خصوصي نسبت به عدم پذيرش نتيجه انتخابات و همچنين تأكيد بر وقوع تقلب گسترده هشدار داده‌اند. به نوشته اين روزنامه، در روزهاي گذشته مايك پنس معاون رييس‌جمهور جلسات متعددي را با تعدادي از جمهوري‌خواهان برگزار كرده و توضيحاتي را پيرامون ادعاهاي حقوقي رييس‌جمهور ارايه داده است. اين توضيحات به گونه‌اي بوده كه حتي تعدادي از نزديك‌ترين افراد به ترامپ نظير مارك ميدوو، رييس ستاد كاركنان كاخ سفيد هم درباره آن قانع نشده‌اند. رانا مك دنيل، عضو مجلس نمايندگان و كوري لواندووسكي از مشاوران ترامپ نيز در خفا گفته‌اند كه نسبت به عواقب اين رفتارها نگرانند. واشنگتن‌پست نوشته ترامپ روز سه‌شنبه نيز با مشاوران خود جلسه داشته تا بررسي كند كه آيا راهي براي پيروزي در انتخابات براي او باقي مانده يا نه. يك منبع آگاه در اين باره گفته «ترامپ مي‌داند كارش تمام شده و هر ساعت كه مي‌گذرد مقاومت براي او سخت‌تر مي‌شود اما فعلا مي‌گويد به مقاومت ادامه خواهد داد». 
بايدن همچنان آرام است
جو بايدن، رييس‌جمهور منتخب امريكا برخلاف رقبايش همچنان آرام است و مردم ايالات متحده را دعوت به آرامش مي‌كند. او كه معتقد است نهادهاي دموكراتيك در امريكا قدرتمندتر از آنند كه ترامپ بتواند مانع انتقال قدرت شود، اقدامات رييس‌جمهور امريكا را «شرم آور» خوانده است. بايدن گفته «ما در حال تشكيل دولت هستيم و در حال بررسي افرادي هستيم كه عهده‌دار مسووليت در كابينه خواهند شد. هيچ چيزي نمي‌تواند مانع از آن شود.» به گفته اين كانديداي پيروز در انتخابات امريكا، تداوم اين وضعيت براي «ميراث سياسي» دونالد ترامپ خوب نيست و فارغ از اينكه او چه تصميمي بگيرد، در 20 ژانويه انتقال قدرت انجام خواهد شد. او اضافه كرد حس شكست در ميان راي‌دهندگان به ترامپ را درك مي‌كند اما بر اين تصور است كه بيشتر كساني كه به رييس‌جمهور راي داده‌اند خواهان اتحاد كشور هستند. جو بايدن همچنين در واكنش به ممانعت سازمان خدمات عمومي امريكا كه مسوول فراهم كردن منابع لازم براي فعاليت تيم انتقالي است، تأكيد كرده نيازي به منابع مالي اين سازمان ندارد و با تكيه به كمك‌هايي كه به كارزارش شده فعاليت تيم انتقالي را مديريت خواهد كرد. 
نيويورك تايمز در اين باره نوشته است: موقعيت كنوني، ايالات متحده را در بن‌بستي قرار داده است كه معمولا در كشورهايي كه روند دموكراسي ضعيف و شكننده است اتفاق مي‌افتد. ترامپ به جاي اينكه مانند پيشينيانش از بايدن براي حضور در كاخ سفيد دعوت كند تصميم گرفته به واژگون كردن نتايج انتخابات دل ببندد اما مردم نشان داده‌اند كه حرف خودشان را به كرسي خواهند نشاند. نظرسنجي شبكه خبري سي‌ان‌ان نشان مي‌دهد در حال حاضر حدود 80 درصد مردم امريكا جو بايدن را پيروز انتخابات مي‌دانند، 3 درصد از ترامپ به عنوان برنده رقابت‌هاي 2020 نام مي‌برند و 13 درصد نيز معتقدند هنوز زود است كه بخواهند درباره برنده سخن بگويند.