کمی به عقب‌تر برگردیم بهمن‌ماه نیز تسلا با سرمایه‌گذاری ۵/۱ میلیارد دلاری روی بیت‌کوین، به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار باعث شد قیمت این رمزارز در عرض ۲۴ ساعت افزایش چشمگیری پیدا کند و حتی باعث شد بیت‌کوین قله‌ جدید قیمتی را فتح کند. با این حال، این شرکت پذیرفتن مجدد بیت‌کوین در آینده را رد نکرده است. به گفته ماسک، به محض اینکه استخراج و تراکنش‌های بیت‌کوین با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شوند، پذیرش آن را از سر خواهد گرفت. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که «تسلا» قصد فروش بیت‌کوین‌های موجود در ترازنامه خود را ندارد. همچنین ماسک اظهار داشت که این شرکت در حال بررسی استفاده از سایر ارزهای دیجیتال است. این کارآفرین میلیاردر اخیرا طی یک نظرسنجی در توئیتر به دوج‌کوین به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی اشاره کرده بود.همچنین رییس بانک مرکزی انگلیس گفت: «ارزهای رمزنگاری‌شده «هیچ ارزش ذاتی ندارند» و افرادی که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند باید آماده از دست دادن کل پول خود باشند.»
نگرانی ایلان ماسک از آسیب‌های زیست‌محیطی
این سوال پیش می‌آید، روزی که ایلان ماسک هشتگ بیت‌کوین را به قسمت بیوگرافی خود اضافه کرد، وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و حتی این رمزارز محبوب را به عنوان یکی از روش‌های پرداخت برای خودروهای تسلا پیشنهاد داد،‌ آیا به موضوعات زیست‌محیطی توجهی نداشت؟ حالا بعد از گذشت چند ماه، ایلان ماسک می‌گوید نگران آسیب‌های زیست‌محیطی و مصرف بیشتر سوخت‌های فسیلی است و به همین دلیل امکان خرید خودروهای تسلا را با بیت‌کوین متوقف می‌کند.مدیرعامل «تسلا» به دنبال رمزارزهایی است که کمتر از یک درصد انرژی بیت‌کوین را مصرف می‌کنند. وی می‌گوید رمزارزها در بسیاری از موارد ایده خوبی هستند و آینده امیدوار‌کننده‌ای دارند، اما وی نگران وضعیت محیط‌زیستی است و استخراج بیت‌کوین می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را برای محیط‌زیست ایجاد کند. ایلان ماسک تصمیم گرفته تجارت بیت‌کوین را تا زمانی که بتوان این رمزارز را با منابع انرژی پایدار استخراج کرد، به حالت تعلیق درآورد. وی می‌گوید به دنبال رمزارزهای دیگری است که کمتر از یک درصد انرژی بیت‌کوین را مصرف کنند.
رمزارزها هیچ ارزش ذاتی ندارند
رییس بانک انگلیس گفت: ارزهای رمزنگاری‌شده «هیچ ارزش ذاتی ندارند» و افرادی که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند باید آماده از دست دادن کل پول خود باشند. ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتر و حتی دوج‌کوین در سال جاری رونق شدیدی داشته‌اند اما برخی از اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاران در خصوص تکرار حباب رمزنگاری ۲۰۱۷ هشدار می‌دهند که در آن بیت‌کوین به ۲۰ هزار دلار رسید، اما بعد از آن با کاهش به سه هزار و ۱۲۲ دلار فرو رفت.روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد افزایش ارزش ارزهای رمزپایه از رییس کل بانک مرکزی انگلیس سوال شد که بیلی گفت: «آنها هیچ ارزش ذاتی ندارند. این بدان معنی نیست که بگوییم مردم برای آنها ارزش قائل نیستند، زیرا آنها می‌توانند ارزش خارجی داشته باشند. اما آنها هیچ ارزش ذاتی ندارند.» او افزود: «می‌خواهم این را دوباره خیلی صریح بگویم. فقط درصورتی که بخواهید تمام پول خود را از دست بدهید، آنها را بخرید.»
نظرات بیلی با اخطار مشابهی از سوی سازمان رفتار مالی انگلیس روبه‌رو شد. ناظر خدمات مالی در ژانویه (دی) گفت: «سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های رمزنگاری یا سرمایه‌گذاری و وام‌های مرتبط با آنها، به طور کلی شامل ریسک بسیار بالایی با پول سرمایه‌گذاران است و اگر مصرف‌کنندگان در این نوع محصولات سرمایه‌گذاری کنند، باید آماده باشند تا تمام پول خود را از دست بدهند.» بیلی، که در گذشته مدیر اجرایی FCA بود، مدت‌هاست در مورد رمزنگاری مشکوک است. در سال ۲۰۱۷، او هشدار داد: «اگر می‌خواهید در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید، آماده از دست دادن کل پول خود باشید.»
بیت‌کوین امسال بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است، بخشی از آن به دلیل افزایش علاقه سرمایه‌گذاران نهادی و خریداران شرکتی مانند تسلا است. این شرکت اتومبیل برقی در اوایل سال جاری ۵/۱ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرد و ارزش دارایی‌های آن از آن زمان به نزدیک به ۵/۲ میلیارد دلار رسیده است. طرفداران بیت‌کوین آن را ذخیره‌ای مشابه ارزش طلا می‌دانند که به دلیل کمبود آن نیز دچار طرفداران زیادی است- فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین می‌توان استفاده کرد- با این استدلال ارز رمزنگاری شده می‌تواند به عنوان یک دیوار در برابر تورم عمل کند زیرا بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای تسکین ویروس کرونا خلق پول می‌کنند تا با این خلق پول اقتصاد متضرر را احیا کنند.
درخواست قالیباف علیه میلیون‌ها فعال بازار رمزارز
«محمدباقر قالیباف» در نامه‌ای به «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی و «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدودسازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شده است. قالیباف تاکید کرده با وجود اینکه برخی مطالعات آینده را از آن فناوری زنجیره بلوکی و رمزارزها می‌دانند اما نظراتی وجود دارد که ایرادات مهمی به این حوزه وارد می‌کند: «نظراتی مبنی بر وجود ایرادات مهم در منطق ادامه کار رمزارزها از جمله غیرمتمرکز بودن آن و تقابل با حاکمیت پول‌های ملی و نظم اقتصادی و ایجاد بستر برای فعالیت غیرقانونی مطرح می‌شود.»قالیباف در این نامه همچنین به مبهم بودن پدیده رمزارزها نیز اشاره کرده و گفته «برخی این موضوع را پدیده مبهم می‌دانند که حتی طراح ایده آن نیز خود را معرفی نکرده و در نهایت ممکن است به یک انتقال ثروت بزرگ از سوی برخی کشورها و فعالان اقتصادی جهان به سمت عده‌ای دیگر منجر شود که این پدیده را به سرنوشت بدی دچار کند.» قالیباف به آماری اشاره کرده که توسط سایت‌های مبادله رمزارز مبادله منتشر می‌شود: «روزانه این رمزارزها حتی در حد مبادلات روزانه سهام در بازار سرمایه کشور است، اما متولیان اصلی این حوزه یعنی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام موثری در این زمینه انجام نداده و وجوه زیادی که به حساب صرافی‌های دیجیتال واریز می‌شود انجام نداده‌اند.»رییس مجلس به ماجرای سکه ثامن نیز در نامه خود اشاره کرده است و گفته با کسب تجربه از این اتفاق باید قوانین درستی برای آن تدوین شود: «اکتفای صرف به اعلام ماموریت مبادلات رمزارزها نمی‌تواند رافع مسوولیت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشد. تجربه قبلی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و اقدام مشابه بانک مرکزی و همچنین سایت‌هایی همچون سکه ثامن که منجر به مال باختن تعداد زیادی از مردم و تامین هزینه‌های زیاد مالی و اجتماعی به کشور شد باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد. تمامی این موارد در حالی است که اصولا طبق قوانین و مقررات کشور فعالیت صرافی‌ها صرفا با ارائه مجوز از سوی بانک مرکزی مجاز است.»قالیباف در نامه خود بانک مرکزی را خطاب قرار داده و از آنها خواسته نسبت به نظام‌مند کردن فعالیت رمزارزها هرچه زودتر اقدام کنند. او بانک مرکزی را مقصر احتمالی مالباختگان در حوزه رمزارزها نیز قلمداد کرده است: «تذکرات مجلس شورای اسلامی به بانک مرکزی لازم است توضیح مناسبی در مورد علت استمرار ارائه درگاه‌های پرداخت به سایت‌هایی که به گفته بانک مرکزی فاقد مجوز بوده‌اند نیز ارائه شود و در صورت متضرر شدن مردم به واسطه وجود درگاه‌های پرداخت دارای مجوز از بانک مرکزی در این سایت‌ها، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.»قالیباف در انتهای نامه خود دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی را نیز در مساله رمزارزها دخیل کرده و گفته که مواردی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت ارتباطات نیز باید در مورد تبلیغات رمزارزها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی موضع شفاف بگیرند. او از صدا‌و‌سیما نیز خواسته که در این راه همراهی کند: «سازمان صداوسیما نیز با توجه به اهمیت موضوع و مخاطراتی که هجوم گسترده نقدینگی به این مقوله می‌تواند برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد و مخاطرات مهمی که فعالیت بدون مجوز سایت‌های فعال با نام صرافی رمزارز می‌تواند برای سرمایه مردم در پی داشته باشد نسبت به آگاه‌سازی مردم و برگزاری جلسات کارشناسی در این زمینه اقدام کند.»