به گزارش گاردين، مقامات دولت يمن كه به لحاظ بين‌المللي به رسميت شناخته‌شده نيز مي‌گويند دولت امارات پشت ساخت اين پايگاه نظامي است. هرچند امارات در سال 2019 اعلام كرد كه نيروهايش را از ائتلاف نظامي به رهبري عربستان كه در يمن مشغول جنگ بودند بيرون مي‌كشد، برخي از تحليلگران معتقدند اين اقدام امارات، بخشي از يك استراتژي درازمدت براي حضور دايم در آن منطقه است. تحليلگران معتقدند اين اقدام ممكن است ارتباطي با جنگ يمن نداشته باشد بلكه بيشتر به اهميت آن منطقه در رابطه با حمل‌ونقل دريايي مربوط مي‌شود. مقامات اماراتي در ابوظبي و سفارت امريكا در ابوظبي هنوز در خصوص اين اخبار واكنشي نشان نداده‌اند. 
آنچه واضح است اين است كه وجود باند فرودگاه در اين جزيره به هر نيرويي كه آن را كنترل مي‌كند اجازه مي‌دهد قدرت خود را در تنگه باب‌المندب تثبيت كرده و حملات گسترده‌اي را به مركز يمن هدايت كند. علاوه بر اين كشوري كه كنترل اين جزيره را دراختيار داشته باشد قادر خواهد بود هر عملياتي را در درياي سرخ، خليج عدن و سواحل شرق آفريقا نظارت و رهبري كند. 
تصاوير ماهواره‌اي كه خبرگزاري آسوشيتدپرس منتشر كرده نشان مي‌دهد كه ماشين‌آلات ساختماني مشغول ساخت باند فرودگاهي 2 هزار و 800 متري در جزيره مايون هستند. اين تصاوير در تاريخ 11 آوريل ثبت شده است. اين‌طور به نظر مي‌رسد كه تا تاريخ 18 ماه مه اين عمليات ساخت تقريبا به اتمام رسيده است و سه آشيانه هواپيما در منطقه آسفالت‌شده جنوب باند فرودگاه نيز ساخته شده است. 
باند فرودگاهي با اين طول مي‌تواند مورد استفاده هواپيماهاي جنگنده، هواپيماهاي جاسوسي و باري قرار بگيرد. براساس گزارش‌هاي منتشرشده در منابع خبري كار ساخت اين پايگاه اواخر سال 2016 آغاز شده است و بعدها پس از اينكه كارگران سعي كردند باندي سه كيلومتري بسازند، متوقف شده است. باند سه كيلومتري به راحتي مي‌تواند مورد استفاده بمب‌افكن‌هاي عظيم‌الجثه قرار بگيرد. دولت يمن كه از سال 2015 حمايت عربستان سعودي را پشت‌سر خود داشته اعلام كرده بود امارات متحده مشغول ساخت اين باند بوده است. مقاماتي كه با خبرگزاري آسوشيتدپرس صحبت كرده‌اند و نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود اعلام كرده‌اند كشتي‌هاي اماراتي تسليحات، تجهيزات و نيروهاي نظامي را نيز در هفته‌هاي اخير به پايگاه نظامي منتقل كرده‌‌اند. مقامات نظامي معتقدند تنش‌هاي اخيري ميان امارات متحده عربي و منصور هادي رييس‌جمهوري يمن وجود داشته است و يكي از دلايل اين تنش درخواست امارات از منصور هادي براي امضاي قرارداد اجاره 20 ساله جزيره مايون با امارات بوده است كه ظاهرا منصور هادي با اين درخواست مخالفت كرده است. البته مقامات امارات منكر هرگونه اختلاف نظري با منصور هادي شده‌اند. نخستين تلاش ناموفق امارات براي ساخت‌وساز در اين جزيره پس از آن انجام شد كه در سال 2015، نيروهاي اماراتي و ائتلاف عربي اين جزيره را از كنترل نيروهاي حوثي خارج و تصرف كردند. اواخر سال 2016 تصاوير ماهواره‌اي نخستين تلاش‌ها براي ساخت‌و‌ساز در اين جزيره را ثبت كرد. 
كشتي‌هاي يدك‌كش متعلق به شركت كشتيراني اكو كه در دوبي مستقر است به علاوه لندينگ كرافت و كشتي‌هاي باري از بندر بن‌ناوي دوبي تجهيزات را به جزيره مايون حمل كردند. تصاوير ماهواره‌اي آن زمان نيز نشان مي‌دهد كه اين كشتي‌ها تجهيزات و خودروهاي نظامي را به‌طور موقت در يك بندر در سواحل يمن تخليه كردند. 
شركت اكو و مسوولان بندر ناوي از اظهارنظر درباره اين خبر خودداري كرده‌اند. البته اطلاعات ثبت‌شده دريانوردي نشان مي‌دهد كه هيچ كشتي بزرگي در اطراف جزيره مايون ترددي نداشته است. معنايش اين است كه اين تجهيزات توسط كشتي‌هايي به جزيره مايون حمل شده‌اند كه حين تردد دستگاه‌هاي ناوبري و جي‌پي‌اس خود را خاموش كرده‌اند تا ترددشان ثبت نشود. 
در برهه‌اي از زمان در سال 2017، عمليات ساخت‌و‌ساز متوقف شد، چراكه كارگران دريافتند براي حفاري در بخش‌هايي از اين جزيره آتشفشاني دچار مشكل شده‌اند. اما در تاريخ 22 فوريه بار ديگر كار ساخت باند فرودگاه از سر گرفته شد و تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهند درست چند هفته بعد از اينكه جو بايدن اعلام كرد حمايت كشورش از ائتلاف عربي عليه يمن را متوقف مي‌كند، كار ساخت‌وساز از سر گرفته شد. علاوه بر اين تصميم امارات براي ادامه ساخت‌وساز در جزيره مايون پس از آن اتخاذ شد كه امارات يك پايگاه نظامي خود در شرق آفريقا در اريتره را تخليه كرد. امارات از اين پايگاه براي حمله به مواضع حوثي‌ها در يمن استفاده مي‌كرد. 
برخي تحليلگران معتقدند از آنجايي كه شاخ آفريقا به واسطه وجود رقباي فراوان و درگيري‌هاي داخلي ديگر مكان امني براي حضور امارات محسوب نمي‌شود، امارات تصميم گرفته از جزيره مايون براي نظارت بر درياي سرخ استفاده كند، چراكه اين جزيره بسيار كم‌جمعيت است و موقعيت استراتژيك خوبي دارد. برخي تحليلگران نيز معتقدند كه امارات متحده عربي در سياست خارجي خود تغيير پارادايمي را صورت داده و از تزريق قدرت به تحفيظ قدرت روي آورده است. در واقع امارات سعي دارد به جاي قدرت‌نمايي بيشتر تحولات را نظارت كند و در صورت لزوم با تهديدهاي احتمالي از سوي بازيگران غيردولتي ممانعت به عمل آورد. برخي از تحليلگران نيز معتقدند يكي از دلايل اصلي اقدامات اخير امارات در يمن، جلوگيري از گسترش حوزه نفوذ سپاه قدس ايران در منطقه است.  جزيره مايون سه كيلومتر با حاشيه جنوب غربي يمن فاصله دارد. صدها سال است كه قدرت‌هاي بزرگ جهان متوجه اهميت استراتژيك اين جزيره بوده‌اند. بعد از اينكه كانال سوئز افتتاح شده و درياي مديترانه را به درياي سرخ متصل كرد، اهميت اين جزيره دو چندان شد.