پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 17110
منتشر شده در شنبه, 06 شهریور 1400 01:30
تعداد دیدگاه: 0
بیت‌کوین به مرز ۴۷ هزار دلار بازگشت

رمزارزها فاز اصلاحی گرفتند. بعد از رشد تند رمزارزها و رسیدن بیت‌کوین به مرز ۵۰ هزار دلار طی چند روز، بازار رمزارزها وارد فاز اصلاحی شد و بخشی از ارزش خود را از دست داد. بیت‌کوین طی معاملات دو روز گذشته ۳ درصد افت کرد و در مرز ۴۷‌هزار دلار معامله شد. عرضه نهنگ‌های بازار و همچنین انتظار استخراج‌کنندگان برای رسیدن به قیمت مناسب جهت عرضه بیشتر، منجر به از دست رفتن کانال صعودی یک ماهه بیت‌کوین شد که زمزمه‌های اصلاح بیشتر را در بازار افزایش می‌دهد.  

در پی این اتفاق سایر رمزارزها نیز با از دست دادن بخشی از ارزش خود، از روند بیت‌کوین پیروی کردند.  اونس جهانی نیز در انتظار نتایج و اخبار منتشرشده از نشست جکسون هول، رفتاری محتاطانه داشت. طلا با وجود اینکه تنها رشدی ۲۴/ ۰ درصدی را در روزهای آخر هفته داشت، اما نوسانات نسبتا زیادی را تجربه کرد و در بین قیمت‌های هزار و ۷۸۰ دلار و هزار و ۸۱۰ دلار نوسان کرد.

  کاهش احساسات صعودی در بازار

تعدیل احساسات صعودی در بازار رمزارزها، منجر به کاهش ارزش بیشتر رمزارزها شد. حرکت بیت‌کوین به بالای کانال ۵۰‌هزار دلاری دوام چندانی نداشت و تنها بعد از ۱۲ ساعت حضور در این قیمت، روند کاهشی خود را از دست داد. در میانه‌ هفته، بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال، بعد از دست دادن این کانال تا ۴۷ هزار دلار افت کرد اما با رسیدن داده‌های شاخص مدیران خرید که چندان جذاب نبودند، دوباره به کانال ۴۹ هزار دلاری بازگشت. در روز پنج‌شنبه اما در میان انتظارات برای نشست جکسون هول که سران بانک‌های مرکزی‌ دنیا در آن حضور دارند، بیت‌کوین نزولی شد و این بار کانال صعودی را که در یک ماهه گذشته در آن قرار داشت، از دست داد. در پی این اتفاق بیت‌کوین ۵/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به زیر ۴۷‌هزار دلار رسید. روز جمعه اما تقریبا روندی ثابت را پشت‌سر گذاشت و تا بعدازظهر روز جمعه رشدی ۷/ ۰ درصدی را ثبت کرد. از دست دادن کانال صعودی برای بیت‌کوین و همچنین عرضه نهنگ‌های بازار می‌تواند سیگنالی برای اصلاح بیشتر بازار طی روزهای آتی باشد.

در پی این ریزش، آلت‌کوین‌ها نیز وارد فاز اصلاحی شدند. اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار، روز پنج‌شنبه با ۳ درصد کاهش به کانال ۳ هزار و ۱۰۰ دلاری رسید و در روز جمعه نیز ‌مانند بیت‌کوین رشدی اندک و ۲/ ۰ درصدی را پشت‌سر گذاشت. رمزارز کاردانو که اخیرا در جایگاه سومین رمزارز بزرگ بازار قرار گرفته است، رشدی ۸/ ۱ درصدی را ثبت کرد و تا بعد‌از‌ظهر روز جمعه در حوالی قیمت ۶۲/ ۲ دلار معامله شد. در پی این اصلاح، ارزش کل بازار بار دیگر در محدوده ۲ تریلیون دلار قرار گرفت.

  نوسان ۲۰ دلاری اونس جهانی

طلای جهانی در انتظار نشست جکسون هول بخشی از ضررهای آخر هفته خود را جبران کرد. سرمایه‌گذاران روز جمعه منتظر نشست سالانه جکسون هول هستند، جایی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ممکن است اعلام کند که بانک مرکزی خرید ماهانه خزانه‌داری و اوراق بهادار با وام مسکن را کاهش دهد که می‌تواند بر قیمت شمش تاثیر بگذارد. یک تحلیل‌گر بازار در تینک‌مارکت در همین راستا گفت: طلا تا ۲۴ ساعت آینده محدود خواهد ماند و تا زمانی که خبری از این نشست منتشر شود، در محدوده هزار و ۷۷۵ دلار و هزار و ۸۱۰ دلار در نوسان خواهد بود. همین اتفاق در روز جمعه رخ داد و فلز زرد تا هزار و ۸۱۰ دلار در هر اونس پیش رفت، اما در ساعت ۲۰ روز جمعه به وقت تهران به هزار و ۸۰۷ دلار معامله شد. ادامه روند بستگی به واکنش دلار و بازده اوراق قرضه به نشست دارد. شاخص دلار در آخر هفته روند نزولی این هفته خود را ادامه داد و در محدوده ۹۳ واحد ارزش‌گذاری شد. بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ۱۰ ساله نیز در انتهای هفته افزایشی شد و به ۳۷/ ۱ درصد رسید. در صورتی که در نشست جکسون هول، خبری از تسریع برنامه کاهش سرعت خرید اوراق قرضه نشود و شاخص دلار و بازده اوراق قرضه روند صعودی خود را حفظ کنند، سرمایه‌گذاران طلا می‌توانند در هفته‌ آینده برای رشدهای بیشتر امیدوار باشند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید