ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه، استرالیا، برزیل، آرژانتین، هند، چین، اندونزی، مکزیک، عربستان سعودی، تركیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و اتحادیه اروپا و همچنین ایتالیا میزبان رهبران و نمایندگانی از کشورهای دعوت‌شده از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بانک جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، سازمان تجارت جهانی، سازمان بین‌المللی کار و سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت. همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر جدید ژاپن، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک و شی جینپینگ رئیس‌جمهوری چین حضور مجازی را به حضور فیزیكی در این نشست ترجیح داده‌اند و به صورت آنلاین در آن شركت خواهند كرد. جو بایدن در شرایطی به ایتالیا سفر كرده كه در روزهای اخیر اختلاف‌هایی با هم‌حزبی‌های خود در واشنگتن داشت و ترجیح می‌داد در زمان بهتری خاك آمریكا را ترك كند. در آستانه سفر بایدن به رم و گلاسگو، طرح اقتصادی 2.75 هزار میلیارد دلاری او در واشنگتن بلاتکلیف مانده است. بایدن امید داشت که پیش از ترک آمریکا برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ رم و نشست تغییرات اقلیمی کاپ ۲۶ در گلاسگو طرح بنیادینش که بخشی از آن در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی است، به سرانجام رسیده باشد تا با دست پر به اجلاس گلاسگو و دیدار سایر رهبران جهان برود. اما هم‌حزبی‌های دموکراتش رأی‌گیری را متوقف کردند تا این طرح معلق بماند. دو جناح چپ‌گرا و میانه‌رو حزب دموکرات در کنگره آمریکا بر سر برنامه اقتصادی جو بایدن اختلاف‌نظر دارند. بایدن که میزان محبوبیتش کاهش یافته، گفته است كه ریاست‌جمهوری‌اش هم مانند طرح اقتصادی‌اش در وضعیتی نامطمئن معلق مانده است.
بایدن در جلسه‌ای با هم‌حزبی‌های دموکراتش پشت درهای بسته در کنگره به آنها گفت می‌خواهد در اجلاس‌های رم و گلاسگو ثابت کند که دموکراسی آمریکایی هنوز مؤثر است و کارایی دارد. رسانه‌های آمریکا از او نقل کرده‌اند که گفته است: «بقیه جهان می‌خواهند بدانند که آیا ما هنوز تأثیرگذار هستیم و كارایی داریم». بایدن روز گذشته به دیدار پاپ فرانسیس رفت. او دومین رئیس‌جمهوری کاتولیک آمریکاست كه در واتیکان با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار می‌كند و سپس یکشنبه‌شب راهی اسکاتلند می‌شود تا در نشست تغییرات اقلیمی «کاپ ۲۶» گلاسگو حضور داشته باشد. رئیس‌جمهوری آمریكا به دنبال آن است تا در نشست گلاسگو این پیام را به جهان برساند که آمریکا قرار است دوباره به صف اول مبارزه با گرمایش زمین بازگردد؛ خلاف دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد.
قرار است در نشست رم، 20 کشور صنعتی دنیا که مسئول تولید بیش از ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای در دنیا هستند، با وضع مالیات بر تولید کربن، گام مهمی در حفاظت از محیط زیست در آستانه نشست تغییرات اقلیمی گلاسگو بردارند. هدف دیگر گروه 20 در این نشست تأکید بر این نکته است که کشورهای ثروتمند سالانه صد میلیارد دلار برای کمک به کشورهای فقیرتر در راستای سازگاری‌شان با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند. این یکی از بند‌های توافقی سران گروه 20 در سال ۲۰۰۹ بود که قرار بود در سال ۲۰۲۰ عملی شود ولی تاکنون محقق نشده است.


امید  اردوغان به دیدار  با  بایدن
رئیس‌جمهوری 78ساله آمریكا در حاشیه نشست رم قرار است با مهم‌ترین متحدان اروپایی واشنگتن شامل سران ایتالیا، فرانسه و بریتانیا دیدار كند. اما فردی در رم حضور دارد كه امید زیادی به دیدار با بایدن دارد اما هنوز خبری درمورد آن منتشر نشده است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری تركیه كه تا همین روزهای اخیر نیز با سفرای كشورهای غربی دچار تنش شده بود امید دارد تا فرصتی برای دیدار با بایدن فراهم شود. بایدن و اردوغان ماه‌ها پیش در حاشیه نشست ناتو دیدار كوتاهی داشتند اما پس از آن و زمانی كه اردوغان برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریكا سفر كرده بود، بایدن حاضر به دیدار با رئیس‌جمهوری تركیه نشد.
اردوغان در آستانه سفر خود به رم ابراز امیدواری کرد که بتواند در حاشیه اجلاس سران گروه 20 یا نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در گلاسگو با جو بایدن دیدار کند. سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه در حالی بیان می‌شود که آنکارا تا چند روز پیش در نظر داشت سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا را به دلیل امضای بیانیه‌ای در حمایت از عثمان کاوالا، تاجر زندانی در ترکیه اخراج کند. این موضوع جنجال زیادی به پا كرد و باعث سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریكا شد. در نهایت هم رجب طیب اردوغان مجبور به عقب‌نشینی از موضع خود شد اما این‌گونه عنوان كرد كه «سفرای این ۱۰ کشور از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند» و او نیز از اخراج آنها صرف‌نظر کرده است. روابط آنکارا با واشنگتن بر سر موضوعات مختلف از‌جمله نزدیک‌شدن ترکیه به روسیه با وجود عضویت در ناتو پرتنش است. اردوغان در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ قرارداد خرید سیستم دفاع موشكی اس-400 را با مسكو امضا كرد و همین امر باعث شد تا آمریكا، تركیه را از لیست كشورهای دریافت‌كننده جنگنده‌های اف-35 خارج كند. رسانه‌های تركیه می‌گویند كه تیم اردوغان مقدمات مذاکره با بایدن را تکمیل کرده و ظاهرا قرار است علاوه بر روابط دوجانبه و موضوعات دفاعی نظیر اف-35 و همچنین اف-16، درباره سوریه، قره‌باغ و لیبی نیز گفت‌وگو شود، با این حال سخنگوی کاخ سفید حاضر نشد درباره گفت‌وگوی دوجانبه رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه اظهارنظر کند.
جن ساکی، در پاسخ به این پرسش که آیا اردوغان و بایدن در اجلاس سران گروه 20 که آخر هفته در رم برگزار می‌شود، با یکدیگر دیدار خواهند کرد، چنین گفت: «همان‌طور که قبلا گفتیم، خلأهایی در برنامه وجود دارد. ما در تلاش هستیم تا برنامه گفت‌وگوی دوجانبه را نهایی کنیم. می‌دانید که در ماه ژوئن، بایدن برای اولین بار با همتای ترکیه‌ای خود در خارج از کشور دیدار کرد. در‌حال‌حاضر موضوعات فراوانی برای گمانه‌زنی وجود دارد. امیدوارم هر روز که می‌گذرد، بتوانیم جزئیات بیشتری را روشن کنیم. جیک سالیوان مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید، اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت».