پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 20064
منتشر شده در دوشنبه, 10 مرداد 1401 08:37
تعداد دیدگاه: 0

نظرسنجی‌های مربوط به تورم ترکیه که میانگینی از پیش‌‌بینی ۱۰ موسسه از این شاخص اقتصادی است، بیانگر تورم ۸۱درصدی در ماه ژوئیه است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است نرخ تورم در پاییز سال جاری به ۹۰درصد برسد، با این حال اقتصاددانان معتقدند روند تورم این کشور تا پایان سال نزولی شده و به عدد ۷۷درصد برسد.  

 

جهش تورم ترکیه از سال گذشته آغاز شد و عواملی مانند جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی به این تورم دامن زد. با وجود آنکه این کشور تورم مزمن تاریخی خود را با انجام اصلاحات اقتصادی در دهه‌های گذشته از میان برده بود، سیاست‌های کاهش نرخ بهره بار دیگر موجب شد تورم این کشور به نقاط تاریخی خود برسد. حزب عدالت و توسعه از زمان شروع جهش تورم در این کشور، وعده کاهش تورم را داده است، اما در عمل تنها اقدام دولت برای کاهش فشارهای تورمی بر خانوارهای کم‌درآمد، افزایش حداقل دستمزد بوده است که خود این مساله نیز موجب افزایش نقدینگی و افزایش تورم شده که در نهایت موجب آسیب‌پذیری بیشتر اقشار ضعیف این کشور می‌شود.

تداوم جهش تورم در ترکیه

نظرسنجی رویترز در روز جمعه بیانگر آن است که انتظار می‌رود تورم ترکیه در ماه ژوئیه به عدد ۸۱درصد نزدیک شده اما تا پایان سال ۲۰۲۲ روند کاهشی به خود گرفته و می تواند به ۷۰درصد برسد. دلیل اصلی این افزایش تورم نیز این است که هزینه‌های انرژی و کالا در ماه‌های گذشته به صورت جهانی رو به افزایش بوده و این مساله به همراه کاهش ارزش لیر موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. این عدد میانگینی از پیش‌‌بینی ۱۰ موسسه از تورم این کشور است. روند افزایشی تورم ترکیه از ابتدای پاییز گذشته آغاز شد. در واقع در زمانی که نرخ بهره به خواست رئیس‌جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان، از ۱۹درصد به ۱۴درصد کاهش یافت افزایش تورم آغاز شد. ترکیه پیش از آغاز موج تورم جهانی، به دلیل سیاست‌های اقتصاد کلان خود اسیر گرداب تورم شد. از دست رفتن ۴۴درصد ارزش لیر در برابر دلار آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌خوبی می‌تواند این موضوع را توضیح دهد. آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تحولات ناشی از آن خود دلیلی برای افزایش تورم در نقاط مختلفی در جهان از جمله کشورهای اروپایی و ایالات متحده بود و همین امر توانست تورم ترکیه را بیش از پیش شعله‌ور کند. گزارش رویترز بیانگر این است که از ابتدای سال تاکنون لیر ۲۷درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

 
 

تورم ترکیه به ۹۰درصد می‌رسد؟

 دولت ترکیه گفته است که تورم حال حاضر با برنامه‌های اقتصادی جدید کاهش خواهد یافت. در واقع این برنامه‌ها تقویت تولید و صادرات در این کشور را در اولویت قرار داده و هدف اصلی آن دست‌یابی به مازاد حساب جاری است. اردوغان در همین مورد گفته است انتظار دارد که تورم از فوریه تا مارس سال آینده به سطوح مناسبی کاهش پیدا کند. این در حالی است که ارائه‌های ۳ماهه بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهد محدوده تخمینی تورم سالانه در پاییز امسال و پیش از کاهش موردنظر به نزدیک ۹۰درصد خواهد رسید. نکته قابل‌توجه در مورد آمار مربوط به تورم ترکیه آن است که با وجود بالا بودن عدد تورم مربوط به ترکیه، مردم معتقدند که میزان تورم واقعی بیش از آن است. کارشناسان معتقدند دلیل اصلی این مساله این است که عدد تورم اعلام‌شده، میانگینی از تورم موجود در کشور موردنظر است و تفاوت سبد مصرفی هر خانوار موجب می‌شود تورمی که مردم احساس می‌کنند با اعداد اعلام شده متفاوت است.

احتمال نزولی شدن تورم تا پایان سال

 ۱۰ موسسه در نظرسنجی پیش‌بینی تورم ترکیه در ماه ژوئیه شرکت کردند. میانگین پیش‌بینی این موسسات برای تخمین تورم ترکیه در ماه ژوئیه ۵/  ۸۰ درصد بود. در واقع پیش‌بینی‌های مذکور در بازه ۴۵/  ۷۹ تا ۵/  ۸۲درصد بوده است. تورم سالانه ترکیه در ماه اوت سال ۱۹۹۸ حدود ۴/  ۸۱ درصد بود؛ در واقع در زمانی که ترکیه در حال مبارزه برای از میان بردن تورم مزمن به دلیل ناترازی بانک‌ها و عوامل دیگری در اقتصاد کلان خود بود، چنین تورمی داشت. بنابراین بالا رفتن تورم این کشور به حد سال‌هایی که ترکیه با نابسامانی‌های اقتصاد کلان دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، تا حدودی تعجب‌آور است. با این حال ۱۱ اقتصاددان پیش‌بینی کردند تورم ترکیه تا پایان سال جای میلادی بین ۷۵/  ۶۰ تا ۷۷درصد است. بنابراین انتظار می‌رود تورم این کشور تا پایان سال به حدود ۷۰درصد رسیده و از سطح فعلی کاهش یابد. با وجود اینکه این پیش‌بینی معتقد است که سطح تورم تا پایان سال کاهشی است، با این حال این عدد از پیش‌بینی ماه گذشته که ۵/  ۶۹درصد بود، بیشتر است.

کدام آمار صحیح است؟

بررسی ارقام مربوط به تورم ترکیه در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد تورم سالانه این کشور در ماه مه ۵/  ۷۳درصد بوده که در ماه ژوئن به ۶/  ۷۸درصد افزایش یافته است. با این حال علاوه بر آنکه مردم نرخ‌های تورم اعلام‌شده را قبول نداشته و معتقدند این نرخ‌ها غیر‌واقعی‌اند، احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه و اقتصاددانان نیز معتقدند افزایش قیمت سوخت در ماه‌های گذشته به این معنی است که نرخ تورم واقعی حدودا دو برابر رقم رسمی است که توسط نهاد‌های مختلف اعلام می‌شود. اقتصاددانان گفته‌اند داده‌های رسمی ترکیه، روند افزایشی نگران‌کننده تورم را پنهان می‌کند و هیچ نشانه‌ای از کاهش تورم وجود ندارد. با‌این‌حال افرادی مانند نورالدین نباتی، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه، در تلاش بوده‌اند انتقادات وارد‌شده به عملکرد دولت را کاهش دهند. او در این راستا اعلام کرده است که قیمت‌های مصرف‌کننده تا پایان سال کاهش خواهد یافت.

اما از ابتدای افزایش تورم و پیش از آنکه تورم این کشور به ۴۰ درصد برسد، سیاستگذاران به صورت مداوم وعده کاهش تورم را داده‌اند، در صورتی که چنین اتفاقی رخ نداد. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین اقدام دولت در جهت کاهش فشار تورمی بر مردم، افزایش حداقل دستمزد بوده است. از پاییز سال گذشته دولت در دو مرحله حداقل حقوق را افزایش داده است. در دومین مرحله حقوق ۴۰درصد از نیروی کار از ۲۵۴دلار به ۳۲۸دلار افزایش یافته است. اما گزارش ماهانه اقتصاددانان مستقل ENAG ترکیه نشان‌دهنده این است که قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن در مقایسه زمان مشابه در سال قبل ۱۷۵درصد افزایش یافته است. این گروه معتقد است شاخص قیمت مصرف‌کننده از ابتدای سال تا کنون ۴/  ۷۱درصد افزایش یافته. اتاق بازرگانی استانبول اعلام کرده است که تورم در بزرگترین شهر ترکیه به نرخ سالانه ۹۴درصد رسیده است. با توجه به وضعیت موجود انتظار می‌رود اختلافاتی که در مورد صحت داده‌های منتشر‌شده توسط دولت ترکیه وجود دارد یکی از معضلات جدی حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال آینده باشد. بسیاری معتقدند با وجود تورم حال حاضر در ترکیه، این حزب شانسی در انتخابات ۲۰۲۳ نخواهد داشت.

دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار