تورم خوراكي‌ها به لطف ميوه و گوشت كاهش يافت
گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد تورم گروه «كالاهاي خوراكي و آشاميدني» در ماه گذشته منفي 0.8 درصد بوده در حالي كه در اولين ماه از سال جاري اين ميزان 2.9 درصد گزارش شده بود. بيشترين كاهش قيمت نيز در ميوه و سبزيجات با منفي 10.3 درصد رخ داده است. البته كه در گروه گوشت نيز كاهش قيمت‌ها بين 0.4 تا 0.8 درصدي گزارش شده است. بيشترين افزايش تورم در گروه خوراكي به چاي، شكر و محصولات شيريني اختصاص داشت كه بين 3.8 تا 4.3 درصد افزايش قيمت داشتند.با وجود اينكه تورم اين گروه از كالاها به لطف ميوه و گوشت نسبت به ماه قبل كاهش داشته اما افزايش حدود 2 درصدي تورم گروه غلات مي‌تواند زنگ خطري براي اعمال اصلاح قيمتي براي اين گروه كالا در خرداد باشد. نيمه اول ارديبهشت خبرهايي مبني بر افزايش غيررسمي قيمت نان مطرح شد كه با وجود تكذيب از سوي برخي مسوولان، هفته پاياني ارديبهشت رييس اتحاديه نانوايان كرج از افزايش 50 درصد قيمت انواع نان خبر داد. بخش ديگري از گزارش مركز آمار به تورم ماهانه ساير كالاها و خدمات غيرخوراكي اختصاص داشت كه بر اساس آن تورم اين بخش 1.6 درصد و تورم مهم‌ترين جزو آن بر اساس ضريب اهميت كه مسكن و اجاره است نيز 0.9 درصد برآورد شده بود. 

تورم نقطه‌اي خوراكي‌ها، همچنان بالا
با وجود كاهش حدود دو درصدي تورم نقطه‌اي كالاهاي خوراكي و آشاميدني اما همچنان تورم آن بالاست؛ يك خانواده براي خريد يك سبد مشخصي از كالا و خدمات در ماه ارديبهشت نسبت به ارديبهشت 99 بايد 61.1 درصد هزينه بيشتري بپردازند. در اين گروه نيز روغن و چربي‌ها با 108.8 درصد بيشترين و ميوه  وخشكبار با 38 درصد كمترين تورم نقطه‌اي را در ماه مورد بررسي در اختيار داشتند. در بخش كالاها و خدمات غيرخوراكي نيز مبلمان و لوازم خانگي، هتل و رستوران، تفريح و فرهنگ و مسكن به ترتيب با 67.6، 60.8، 57.4 و 55.3 درصد بيشترين تورم نقطه‌اي ارديبهشت را در اختيار داشتند. با وجود اينكه كارشناسان اقتصادي بارها در خصوص افزايش قيمت كالاهاي غيرخوراكي هشدار داده و آن را در تضاد با رفاه افراد مي‌دانند، اما برخي فعالان و توليد‌كنندگان لوازم خانگي يا انبوه‌سازان، بالا رفتن قيمت‌ها را در شرايط بي‌ثباتي نرخ دلار همچنين تداوم تحريم‌ها، ناگزير مي‌دانند. نكته ديگري كه در گزارش مركز آمار بايد به آن توجه كرد، تورم نقطه‌اي 43.5 درصدي بهداشت و درمان است كه اگر در كنار 7.19 درصدي آن از سبد كالاهاي مصرفي خانوارها و تورم نقطه‌اي 61.1 درصد خوراكي‌ها قرار گيرد، نگراني‌ها در خصوص احتمال مشاهده انواع بيماري‌هاي جسمي و ذهني نشات گرفته از عدم مصرف مواد خوراكي را بيشتر مي‌كند. 

47.8 درصد، تورم سالانه خوراكي‌ها
هيچ كالايي در گروه «كالاهاي خوراكي و آشاميدني» در يك سال منتهي به ارديبهشت سال جاري كمتر از 23 درصد افزايش قيمت نداشت. بيشترين افزايش قيمت در اين گروه متعلق به روغن و چربي‌ها و پنير، شير و تخم‌مرغ تعلق داشت. در گروه كالاهاي غيرخوراكي نيز سهم ارتباطات با 18.3 درصد تورم سالانه، از باقي گروه‌ها كمتر بود. به صورت كلي تورم سالانه كالاهاي بي‌دوام در ماه گذشته 43.6 و كالاهاي بادوام نيز 86.7 درصد بود. اين امر نشان مي‌دهد در يك‌سال اخير، افراد بابت خريد كالاهاي بي‌دوام كه عمدتا مصرفي نيز هستند، مانند خوراكي بايد هزينه بيشتري بپردازند. اين امر به نوعي پيش‌خور كردن درآمد براي خوراكي‌هاست.