اگرچه برخی از اهالی صنعت طلای اصفهان، ایده و استارت اولیه این شهرک طلا را مربوط به سه دهه پیش می دانند، اما گفته می شود، وجود برخی مشکلات و وعده و وعیدهای دولت و مسئولان استان بابت تامین زمین و تعارض در پرداختی های اهالی این صنف موجب شد، رسیدن به این آرزو سال ها به طول انجامد، با این وجود بحث احداث شهرک طلای اصفهان طی یک دهه گذشته به صورت جدی از سوی متولیان این صنف پیگیری شد و حتی گفته می شود اهالی صنف طلا اصفهان وجوهی بابت زمین این شهرک پرداخت کرده اند. با این وجود هفته گذشته در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گرانبها، گوهرسنگ، ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان که 5 تا 8 خرداد ماه به عنوان نخستین نمایشگاه اصفهان در سال 1400 برپا می شود، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه شهرک طلا یکی از رویدادهای مهم نمایشگاه امسال است، گفت که جایگاه این شهرک بعد از گذشت 10 سال تلاش، عملیاتی شده و جزییات کامل آن در نمایشگاه امسال به همکاران داده خواهد شد.

ویژگی های شهرک طلا

به گفته هوشنگ شیشه بران، شهرک طلا یک شهرک تولیدی، توریستی وگردشگری است که می تواند تمام تولیدات صنعت طلا و جواهر استان را به معرض فروش و نمایش بگذارد، همچنین موقعیت شهرک طلا در مسیر جاده فرودگاه اصفهان و همجوار با شهر اصفهان است که در زمینی به مساحت 30 هکتار در جوار شهرک صنعتی جی جانمایی شده و تمام کارگاهها، از کوچک و بزرگ طلاسازی اصفهان در این شهرک مستقر خواهند شد. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان درباره کلنگ زنی این شهرک به "نوسان" گفت: با توجه به تغییر و تحولاتی که امسال قرار است در دولت انجام شود، به طور قطع کلنگ زنی احداث شهرک طلا به عنوان یکی از طرح های ملی انجام خواهد شد و بعد از آن مباحث نقشه و عملیات فیزیکی و میدانی آن اجرا خواهد شد.

به گفته ابراهیم حبیب الهی، با توجه به اینکه شهرک طلا اصفهان به صورت کامل خصوصی است، صفر تا صد عملیات اجرای آن بر عهده اتحادیه طلا و جواهر است، البته این شهرک قرار است مطابق نقشه های روز دنیا همچون ایتالیا، ترکیه، .... طراحی و احداث شود و انواع و اقسام کارگاه های زرگری، جواهرسازی، سنگ تراشی و ... در این شهرک در کنار هم فعالیت خواهند داشت. وی تاکید کرد: با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته، مباحث زیست محیطی در اجرای این شهرک در نظر گرفته می شود و به طور قطع هر فعالیتی که در یک محل تجمیع شود، بحث رقابتی و حرفه ای بودن آن ملاک عمل قرار می گیرد.

به گفته حبیب الهی، با توجه به سبقه طلا اصفهان و رتبه اول این شهر در تولید الگو در دنیا و همچنین رتبه اول صادرات طلا در کشور، با احداث این شهرک حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. وی با بیان اینکه برندهای مطرح طلا در تهران یا اصالتا اصفهانی هستند و یا به دلیل برخی مشکلات از اصفهان کوچ کرده اند، توضیح داد: باید توجه داشت که دولت در بحث کارگاه های تولید طلا هیچ سوبسیدی بابت انرژی، بیمه، و ... به این کارگاه ها پرداخت نمی کند، از سوی دیگر هیچ تسهیلاتی برای خرید تجهیزات به این کارگاه ها پرداخت نمی شود و در گذشته و تا زمانی که بازار شرایط عادی داشت و کشورهایی همچون ترکیه و دبی رقیب طلایی ایران نشده بودند، تمام کارگاه های تولید طلا روی پای خود بودند و آنها با فروش انواع تولیدات و مصنوعات طلای خود، در منطقه یکه تازی می کردند، اما از زمانی که ترکیه و دبی، هاب تولید طلا در منطقه شدند، تولیدات طلای ایران از قافله عقب ماند، چراکه آن کشورها مصنوعات طلای خود را به صورت صد درصد صنعتی و علمی و براساس نیاز بازار تولید می کردند تا جایی که در مدت 10 سال به جایی رسیدند که صنعت طلای اصفهان و ایران با سابقه 3500 سال، رسیده بود.

صادرات طلا

کن فیکن شد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان ادامه داد: امروز این دو کشور با داشتن بانک های طلا، به تولیدکنندگان خود طلا قرض می دهند و در ارزش افزوده با تولیدکنندگان طلای خود شریک می شوند، تاجایی که تولیدات طلای ترکیه و دبی از نظر کمی و کیفی با ایتالیا برابری می کنند. وی اضافه کرد: متاسفانه از سال 91 به این طرف مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان طلا کشور و اصفهان پیش آمد که موجب شد مباحث صادرات طلای ایران، کن فیکن شود و امروز شاهد برخی تعارضات در آیین نامه های گمرکی هستیم.

وی با بیان اینکه از ابتدا تاکنون تعداد صادرکنندگان طلا در ایران به 20 نفر هم نرسیده است، گفت: سال 91 و 92 حدود 750 میلیون دلار طلا از اصفهان صادر شد که اکنون به حدود 20 میلیون دلار رسیده است و از سوی دیگر به دلیل مشکلات موجود تعداد صادرکنندگان طلای کشور یک یا دو نفر است و بقیه درگیر بروکراسی اداری و تناقض قوانین هستند.

وی اما درباره تاثیر شهرک طلا اصفهان در رونق صادرات طلا از کشور، گفت: ایجاد شهرک طلا در اصفهان علاوه بر تاثیر مثبت در بازار و تولیدکننده، به نوعی سبب ایجاد فضای رقابتی در بین آنها می شود و سعی در به روزرسانی تجهیزات خود خواهند کرد. به اعتقاد حبیب اللهی، تغییر در فضای سیستم تولید، موجب بهبود کار خواهد شد و باید توجه داشت امروز تولیدکنندگان طلای اصفهان در فضایی کار می کنند که استاندارد نیست، اگرچه بعضا تولیدات طلای اصفهان از لحاظ کیفیت با تولیدات ترک و ایتالیا برابری می کند و حتی در بازار کار طلای ایران به اسم طلای خارجی فروش می رود. وی تصریح کرد: به طور قطع با تجمع واحدهای تولید طلا در شهرک طلای اصفهان، آنها از برخی امتیازات دولتی بهره مند می شوند و از سوی دیگر نگاه دولت به طلا، نگاه صنعتی خواهد شد.

پیش بینی سیستم

تصفیه پساب مدرن

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز، در حال حاضر شهرک طلای اصفهان با دریافت مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، در مرحله تحویل زمین به سرمایه گذاران است و این شهرک قرار است در جاده فرودگاه و در کنار شهرک صنعتی جی احداث شود و قرار است در مدت سه سال به بهره برداری برسد.

حسن قاضی عسگر به "نوسان" گفت: این شهرک صنعتی خصوصی همانند یک سیتی سنتر طلا و جواهر خواهد بود که تمام کارگاه های سازنده طلا و جواهر و ... در آن مستقر می شوند و موجب هم افزایی در این صنعت می شود و امیدواریم با احداث این شهرک، استان اصفهان در حوزه صادرات طلا و جواهر به جایگاه گذشته خود برگردد و شاهد اشتغالزایی در این حوزه باشیم. وی توضیح داد که طراحی این مجموعه براساس مطالعه الگوهای موجود در دنیا همچون ترکیه، اسپانیا و ترکیه خواهد بود که در آن سیستم ایمنی فوق پیشرفته و سیستم تصفیه پساب مدرن وجود خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با ابراز تاسف مبنی بر اینکه در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و قوانین و مقررات بانک مرکزی صادرات طلا از اصفهان در شرایط مطلوبی قرار ندارد و شاید حدود 10 درصد سال های 91 و 92 است، تاکید کرد که شاید افزایش قیمت طلا برای مشتریان داخلی مهم باشد، اما برای صادرات اهمیت زیادی ندارد، چراکه میزان صادرات و ارزآوری آن  به نوسان نرخ ارز و در مجموع به سیاست های ارزی دولت در آینده برمی گردد. به گفته قاضی عسگر، یکی از هدفگذاری های این شهرک، گسترش صادرات طلا و از سوی دیگر جاذبه های گردشگری برای معرفی صنعت و هنر طلا و جواهر اصفهان است، همچنین شهرک طلا اصفهان علاوه بر اینکه جاذبه های توریستی خود می تواند موجب جذب صاحبان و تولیدکنندگان طلا و بهره مندی آنها از امتیازات شهرک های صنعتی خصوصی شود.