ظریف ادامه داد: میزان پیشرفت قابل توجه پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان و بهره برداری از نمایشگاهی که یک نمایشگاه بین المللی آبرومند در شهر اصفهان به شمار می رود، نشان دهنده مدیریت بسیار خوب شهری و همت عالی دکتر نوروزی و حمایت استاندار و مجموعه شهرداری است. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه استفاده از سالن مرکز همایش های بین المللی، بسیار مهم است، تصریح کرد: با مجموعه هایی که در این پروژه در نظر گرفته شده است، می توان از این مکان به عنوان یک مجموعه همایش های بین المللی در سطح منطقه که مشابه آن را ندیدم و به مراتب از سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد زیباتر و مدرن تر است، استفاده کرد.

 امکانات جانبی مرکز همایش ها

دقیق و استاندارد است

وی ادامه داد: امکانات جانبی این سالن بسیار برجسته و قابل استفاده است، پیش بینی هایی که برای احداث هتل ها و مرکز دیپلماتیک و مرکز تجارت جهانی، صورت گرفته بسیار دقیق، به جا و براساس استانداردهای جهانی بوده است. ظریف با اشاره به اینکه امیدواریم ظرف چند هفته آینده تفاهم نامه ای با شهرداری و استانداری اصفهان برای استقرار منطقه دیپلماتیک در این مرکز امضا کنیم، گفت: باید در این مرکز، جاذبه هایی برای سفارت خانه های خارجی ایجاد شود تا حضور آن ها یا به صورت استقرار دفاتر و یا به صورت کنسولگری با هماهنگی شورای تامین استان و سایر دستگاه ها، برقرار شود. وی ضمن تقدیر از اقدامات بین المللی شهرداری، پروژه شهروند دیپلمات شهرداری را بسیار جذاب توصیف و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با پیگیری، سرمایه گذاری برای احداث هتل های مرکز همایش های بین المللی را با طرف های خارجی علاقمند، به نتیجه برسانیم. ظریف ادامه داد: البته عده ای به همه چیز ایراد می‌گیرند، در چنین مواقعی به زمزمه یک شعر بلند از سعدی عادت کردم که می گوید «به کوشش توان دجله را پیش بست، نشاید زبان بد اندیش بست»؛ اگر قرار باشد با سرزنش هر فردی کنار بکشیم، هیچ کار خوبی در دنیا انجام نمی شود چراکه هر کار خوبی در دنیا گروه مخالفی هم دارد. وی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان در همین پروژه توانسته اند سقفی را طراحی کنند که وزن آن از هر مترمربع 150 کیلوگرم به 50 کیلوگرم کاهش یابد؛ آینده کشور در شرکت های دانش بنیان است و ایران هم توانمندی بسیاری در این حوزه ها دارد.

بهره مندی از بخش خصوصی

برای استفاده از قابلیت های مرکز همایش ها

ظریف با بیان اینکه سالن همایش های اصفهان برای بخش خصوصی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، گفت: اگر بخواهیم سالن زنده باشد نباید به استفاده بخش دولتی منحصر شود چراکه چنین مراکزی اگر بعد از مدتی مورد استفاده قرار نگیرد، خواهد مرد و به روز نمی شود. وی در پایان از مجموعه مدیریت شهری اصفهان بابت ساخت مرکز همایش های بین المللی اصفهان به عنوان یک دستاورد بزرگ علمی، اقتصادی، مدیریتی و فناوری در اصفهان قدردانی کرد.

پیگیری تفاهم سه جانبه

برای استقرار منطقه دیپلماتیک در اصفهان 

شهردار اصفهان با درخواست از وزیر امور خارجه برای ایجاد ظرفیت مناسب برای بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی اصفهان گفت: اصفهان با ظرفیت مرکز همایش ها می تواند به شبه پایتختی برای برگزاری مراسم بین المللی تبدیل شود. قدرت اله نوروزی در بازدید وزیر امور خارجه از مرکز همایش های بین المللی اصفهان، با قدردانی از حمایت های مداوم وزارت امور خارجه از مدیریت شهری اصفهان به خصوص در پیشبرد این پروژه اظهار کرد: با   تکمیل این مجموعه دغدغه شهرداری از روز بعد از افتتاح در مورد بهره برداری از این مرکز خواهد بود. وی افزود: در این مورد با حمایت شما جلساتی با سرمایه گذاران قطری برگزار شد که با بروز برخی مسائل در کشور، معادلات به هم خورد. بنابراین از شما درخواست داریم این مسئله را با وزیر امور خارجه یا سفیر قطر در ایران به عنوان یک ماموریت اصلی در رابطه با اصفهان مطرح کنید.

اصفهان؛ شهر زیرساخت ها

نوروزی با بیان این که شهرداری توسعه زیرساخت ها در اصفهان را همواره پیگیری می کند گفت : شهرداری 5 هزار میلیارد تومان در این چند سال در زیرزمین برای ساخت مترو صرف کرده چون می داند این شهر چقدر به توسعه حمل و نقل پاک و توسعه زیرساخت هایش نیاز دارد. وی افزود: با مجوز دولت برای ساخت حلقه چهارم اصفهان که 80 کیلومتر طول دارد، میلیاردها تومان هزینه کرده ایم تا بزرگترین پل در شهر اصفهان به نام شهید سردار سلیمانی ساخته شود و فردا شاهد افتتاح آن خواهیم بود. شهردار اصفهان با اشاره به ساخت قطار حومه ای و تراموا در شهر اصفهان اظهار کرد: اگر برنامه 1405 اصفهان ادامه پیدا کند تحولات بسیار خوبی در شهر رخ می دهد. وی بیان کرد: اگر از مرکز همایش های بین المللی اصفهان به عنوان محلی برای رفت و آمد و برگزاری همایش های بین المللی بهره برداری شود، اصفهان می تواند مقصد گردشگری قرار گیرد و شبه پایتختی برای برگزاری مراسم های بین المللی به شمار رود. نوروزی با اشاره به استقرار منطقه دیپلماتیک در اصفهان اظهار کرد: امیدواریم با حمایت شما و دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان تفاهم نامه سه جانبه الزام آور امضا و اینجا به مرکز دیپلماتیک تبدیل شود.

ورود به بازاریابی شهری اصفهان

همچنین در این جلسه، ایمان حجتی  ضمن تشکر از حمایت های وزارت خارجه از پیشبرد دیپلماسی شهری اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهایی که در حوزه وزارت امور خارجه این است که درهای وزارت امور خارجه به روی همه باز شده تا همه از امکانات این ظرفیت استفاده کنند. وزارت امور خارجه و همکاری با آن قبلا دست نیافتنی بود اما اکنون برای همه دستگاه ها این وزارت خانه دست یافتنی شده و یاری گر همه مجموعه های دولتی و خصوصی است که جای قدردانی دارد. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: پیرو فضایی که دکتر نوروزی و شما در سطح شهر برای فعالیت های بین المللی ایجاد کرده اید، تلاش کردیم ارتباطاتی که با خواهرخوانده ها و مجامع شهری داریم و بخشی از آنها غیرفعال بود، فعال شود به طوریکه اصفهان خواهرخوانده کویت بود اما روابط دو شهر در سایه مشکلات دیپلماسی رسمی بین دو کشور کم فروغ بود اما توانستیم رابطه بین دو شهر را بهبود دهیم و اکنون بین دو شهردار ارتباط خوبی وجود دارد. وی اظهار کرد: تاکنون در راستای ابتکار شهروند دیپلمات، بیش از 250 طرح از شهروندان دریافت شده است. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این طرح به نتایج خوبی رسیده و اجرای آن از سوی وزارت امور خارجه در اصفهان پایلوت قلمداد شده است، گفت: اکنون این طرح ها در مرحله داوری است و بودجه ای هم برای حمایت مالی از این پروژه ها از سوی شهردار و شورای اسلامي شهر اصفهان اختصاص یافته است به گونه ای که از میان این طرح ها 15 پروژه خوب به مرحله اجرا خواهد رسید. وی افزود: به تولید محتوا برای بازاریابی شهری اصفهان ورود پیدا کردیم و مجموعه کتاب های پل و تیزر ویژه اصفهان رونمایی شد و در تیرماه 10 تیزر اصفهان به 10 زبان زنده دنیا رونمایی خواهد شد. وی افزود: اصفهان در آستانه خواهرخواندگی با سه شهر حیدرآباد هند، سمرقند ازبکستان و پورتوی پرتغال قرار دارد که با تسریع این کار در ماه های آینده این تفاهم نامه ها به امضا خواهد رسید.