کاش داستان به همین سادگی بود که این رسانه‌ها و نیز مردان دولت سیزدهم می‌گویند و می‌نویسند و شهروندان ایرانی از وضعیت رضایت داشته باشند اما شوربختانه این ساده‌سازی و تقلیل‌گرایی پیامدهای خطرناکی بر کسب‌وکارها و نیز معیشت شهروندان دارد و باید به جای زدن سرنا از سرگشاد به واقعیت‌های امروز و فردا توجه شود. خبرگزاری‌های دولتی با خرسندی از کاهش قیمت مرغ خبر داده و نوشته‌اند بازار مرغ آرام شد. این خبر خوبی است؟ باید به این رخداد با کند و کاو و ژرفای بیشتر نگاه کرد. شاید دلیل اصلی آرامش در بازار مرغ ناتوانی مصرف‌کنندگان از خرید این کالاست که ناگهان قیمت آن با افزایش نجومی همراه شد. این آرامش اگر از سوی تقاضا پدیدار شده باشد باید گفت یک آرامش رنج‌آور است و شهروندان توانایی خرید گوشت مرغ را از دست داده‌اند.
در این صورت باید منتظر روزهای بدی برای تولید‌کنندگان این محصول باشیم و ظرفیت‌های خالی مانده زیان را به این سمت بازار می‌کشاند.
اینکه مدیران وزارت جهاد سازندگی به تولید‌کنندگان وعده می‌دهند اگر در فروش با کاهش تقاضا روبه‌رو شدند این وزارتخانه خرید کالاهای آنها را انجام می‌دهد نشان از هراس دولت و تولید‌کنندگان از روند کاهنده تقاضاست. این وضعیت برای نان‌های حجیم به سرعت رخ داده و واکنش سمت تقاضا بسیار شدید بوده است. معنای کاهش تقاضا برای خرید نان صنعتی افزایش تقاضا برای نان سنتی است و صف طولانی خرید نان در نانوایی‌های صنعتی این را نشان می‌دهد. دولت سیزدهم باید پیامدهای داستان رخ داده را در کانون توجه بررسی‌های کارشناسانه قرار دهد و نباید در دام گروه‌های سیاسی تندرو و رسانه‌های آنها بیفتد که برای نشان دادن کینه خود نسبت به دولت روحانی می‌خواهند ساده‌سازی و تقلیل‌گرایی را به اوج برسانند. واقعیت‌ها را نمی‌توان پوشاند و به شهروندان وعده‌های ناراست و غیرممکن داد. بهتر است به جای اینکه آرامش در بازار مرغ و تخم‌مرغ و پس از آن لبنیات را نشانه کامیابی بدانیم کمی هم به سمت دیگر توجه داشته باشیم و روند کاهنده تقاضا را برای شهروندان خطرناک بدانیم.

منبع: جهان صنعت

محمد بهشتی وند