شرق نوشت: میراسلام تیموری رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی در نشست خبری اظهار داشت: با افزایش قیمت لبنیات بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی مصرف این محصولات در کشور 15 تا 20 درصد کاهش یافته است اما پیش بینی می‌شود این کاهش مصرف به تدریج جبران شود.

وی افزود: در این زمینه می توان فرهنگ سازی داشت تا به جای مواد غذایی که ارزش غذایی کمی دارند مردم مصرف لبنیات را جایگزین کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی ادامه داد: در صورتی که 20 تا 25 درصد یارانه اختصاصی دولت به کالاهای اساسی اختصاص یابد مصرف این محصولات در سطح قابل قبولی افزایش می یابد اما باتوجه به اینکه با یارانه پرداختی دولت امکان خرید کالاهای مختلف وجود دارد این یارانه به سمت مصرف لبنیات نرفته است.

 

وی گفت: انجمن صنایع لبنی طرحی درباره کالابرگ لبنیات به دولت ارائه داد که در این صورت سرانه مصرف لبنیات نیز در کشور افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش قیمت لبنیات در یک سال با وجود اینکه نرخ شیر خام در سال تنها یک بار افزایش می‌یابد تصریح کرد: شیر تنها یکی از مولفه های تعیین قیمت لبنیات در کشور است اما با توجه به اینکه مولفه های دیگر مانند نرخ ارز و مواد پتروشیمی همواره در حال تغییر است نمی توان قیمت ثابتی نیز برای لبنیات در نظر گرفت.

تیموری اظهار دشت: گاز مصرفی صنایع لبنی در آذر ماه 7 برابر شده و قیمت شکر هم به یکباره افزایش یافت در این شرایط نمی توان از صنایع لبنی انتظار داشت محصولات خود را افزایش ندهند.

سرانه مصرف لبنیات در کشور به زیر 70 کیلوگرم در سال رسید

حسین مشاور انجمن صنایع لبنی و متخصص حوزه سرانه مصرف شیر اظهار داشت: سرانه تولید شیر در کشور 110 کیلوگرم است اما سرانه مصرف این محصول در کشور کمتر از 70 کیلوگرم است؛ درحالی که در کشور های صنعتی سرانه مصرف این محصول 260 کیلوگرم است حتی کشور هایی داریم که مردم آن سالانه معادل 500 کیلوگرم شیر مصرف می کنند.

وی افزود:مصرف شیر در دهک های 8 تا 10 جامعه 110 تا 120 کیلوگرم در سال است که باید برای افزایش مصرف شیر در کشور و فرهنگ سازی برای جایگزینی مصرف شیر با برخی از محصولات اقدام کرد.

نهاده های دامی با قیمت جدید در بازارگاه بارگذاری شد

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران نیز در این نشست اظهار داشت: دامداران از همان زمانی که ارز 4200 تومانی به واردات نهاده های دامی اختصاص یافت مخالف این امر بودند و اکنون نیز حامی اصلاح یارانه کالاهای اساسی هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت تخصیص نهاده های دامی بعد از اصلاح قیمت آن گفت: در حال حاضر نهاده های مورد نیاز دامداران بر اساس ارز نیمایی در بازارگاه وجود دارد اما دامداران برای خرید این محصولات با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

مقدسی اظهار داشت: مطالبات نهاده دامداران با ارز 4200 تومانی اما هنوز به طور کامل پرداخت نشده است؛ دامداران بعد از آزاد سازی نرخ ارز واردات نهاده ها نیاز به سرمایه در گردش چند برابری دارند.

وی گفت: بانک ها 50 درصد نقدینگی مورد نیاز دامداران را با ارز جدید تامین کرده اند اما با توجه به اینکه باید بهره بانکی پرداخت کنند این امر خود هزینه های تولید را افزایش داده است.

مقدسی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بهره وری تولید شیرخام در کشور اظهار داشت: بر خلاف برخی از انتقادات وضعیت رکورد تولید شیرخام در کشور بالا است به طوری که بعد از آمریکا در کنار کانادا در رتبه دوم جهان قرار داریم و رکورد کشورمان بالاتر از اتحادیه اروپا است.

وی افزود: میانگین رکورد تولید شیرخام در کشورمان 34 کیلوگرم است اما گاوهایی داریم که روزانه 41 کیلوگرم شیر می‌دهند.

مقدسی گفت: 60 درصد تولیدات شیر کشور به صورت صنعتی تولید می شود اما در بخش سنتی نیز رکود تولید شیرخام در کشورمان بالا است و دامداران به موضوع اصلاح نژاد دام های خود توجه دارند.

منبع: شرق