اعتماد در گزارشی نوشت: به گفته رييس اتحاديه پيراهن‌فروشان به دليل گراني‌ها خريد لباس به خانواده‌هايي محدود شده كه فرزنداني در سن رشد دارند و براي بچه‌هاي‌شان خريد شب عيد مي‌كنند. البته فروشگاه‌هاي پوشاكي هم هستند كه در اين ايام لباس‌هاي زمستاني خود را با تخفيف‌هاي 30 تا 50درصدي و گاهي بيشتر عرضه مي‌كنند تا مشتريان بيشتري را جذب كنند، حراج لباس‌هاي زمستاني در ايران معمولا از اوايل بهمن ماه آغاز و تا آخر اسفند ماه ادامه دارد و باتوجه به قيمت‌هاي بالاي كاپشن، پالتو و پليور و... اكثر خانواده‌ها سعي مي‌كنند خريدهاي زمستان سال آينده خود را از بازار شب عيد تهيه كنند تا با قيمت‌هاي مناسب‌تري خريد داشته باشند.

اولويت مردم تهيه خوراك است تا پوشاك
حسين آقا كوچكي، رييس اتحاديه صنف پيراهن‌دوزان و پيراهن‌فروشان تهران درخصوص وضعيت بازار پوشاك و صنف خود به «اعتماد» گفت: معمولا از ابتداي اسفند ماه جنب و جوش‌ها در بازار پوشاك بيشتر از ماه‌هاي ديگر سال مي‌شود البته باتوجه به وضعيت اقتصادي كنوني و كاهش توان خريد افراد جامعه، مردم اغلب سعي مي‌كنند اقلام خوراكي (مرغ، گوشت و برنج و...) را براي شب عيد تهيه كنند تا البسه و پيراهن و... هر چند لباس نسبت به ساير اقلام چندان هم گران نشده اما باز هم خريدها محدود است.
آقا كوچكي تصريح كرد: باتوجه به اينكه لباس‌ها براساس مد روز يا رنگ‌هايي كه همان سال مد هستند دوخته مي‌شوند توليدكنندگان و فروشندگان هم براي فروش آنها فرصت زيادي ندارند و بايد تلاش كنند تا اين لباس‌ها را به هر طريقي شده و حتي زير قيمت هم كه شده به بازار و مردم عرضه كنند، اما اين وضعيت را در بخش‌هاي ديگر و ساير صنف‌ها نمي‌بينيم به عنوان مثال؛ فردي كه صفحه كلاچ يا قطعات خودرو توليد مي‌كند ممكن است 4 سال بعد هم بتواند آن را بفروشد اما در صنف پوشاك اين‌گونه نيست.
دستفروشان هيچ مالياتي نمي‌دهند
رييس اتحاديه صنف پيراهن‌دوزان در مورد فروش پوشاك از سوي دستفروشان نيز افزود: يكي از انتقاداتي كه به دستفروشان وارد است اين است كه هيچ مالياتي پرداخت نمي‌كنند هر چند يكي از مواردي كه اخيرا مطرح شده ساماندهي اين قشر از جامعه است اما به اعتقاد بنده اگر قرار است اين ساماندهي صورت پذيرد بايد همه اصناف با هم در پرداخت ماليات برابر باشند. اين موضوع اصلا عادلانه نيست كه كارمندي امروز 8 يا 10 ميليون تومان حقوق بگيرد و ماليات آن را بپردازد اما دستفروشاني هم باشند كه 80 يا 90 ميليون تومان از دستفروشي درآمد داشته باشند و هيچ مالياتي ندهند. او ادامه داد: البته نحوه كار اين دستفروشان با يكديگر متفاوت است برخي با مراجعه به مغازه‌ها پوشاك را به صورت اماني گرفته و براساس فروش‌شان پورسانت مي‌گيرند و برخي ديگر از دستفروشان هم هستند كه كالاهاي خودشان را كنار مغازه‌شان مي‌فروشند يا توليدكنندگاني هستند كه در ايام شلوغ سال اجناس خود را كنار خيابان بساط مي‌كنند و مي‌فروشند. آقا كوچكي گفت: امروز قيمت يك شلوار معمولي در توليدي 400 هزار تومان است اما همين شلوار را ممكن است مغازه‌دار تا 700 هزار تومان هم قيمت‌گذاري كند اما معمولا دستفروش قيمت شلوار را به قيمت همان توليدي مي‌دهد.
سود يك پيراهن چقدر است؟
اين فعال حوزه پوشاك خاطرنشان كرد: قيمت پيراهن هم باتوجه به نوع پارچه با هم متفاوت است و توليدكننده پيراهن دوخت صنعتي را از 400 تا 700 و 800 هزار تومان هم مي‌فروشد كه البته اين قيمت‌ها به ظرافت دوخت و نوع پارچه وابسته است و در صورتي كه توليدكننده همين پيراهن را به بنكدار بفروشند، بنكدار با 10درصد سود 880 هزار تومان اين پيراهن را مي‌فروشد و برخي مغازه‌داران هم همين پيراهن را بين يك تا يك ميليون و 200 هزار تومان مي‌فروشند اما در صورتي كه اين پيراهن نيمه صنعتي دوخته شده باشد 200 هزار تومان قيمت‌ها كمتر مي‌شود.
آقا كوچكي در مورد قاچاق پوشاك به كشور نيز گفت: با ممنوعيت واردات پوشاك به كشور قاچاق هم رونق گرفت هر چند بسياري از كالاها هم در كشور وجود دارند كه به نام خارجي به مردم مي‌فروشند اما در اصل ايراني هستند به عنوان نمونه كت و شلواري كه برند خارجي دارد قيمت آن اين روزها زير 20 ميليون تومان نيست، اما كت و شلوار دوخت ايران را با قيمت 3 ميليون تومان هم مي‌توان پيدا كرد.
برخي فروشگاه‌ها سفارش‌هاي خارجي 
هم مي‌گيرند
او افزود: البته فروشگاه‌هايي هم هستند كه سفارش‌هايي با برندهاي خارجي و به خصوص برندهاي فرانسوي مي‌گيرند و به صورت مسافري اين سفارش‌ها را به ايران مي‌آورند البته هزينه اين مدل سفارش‌ها كم نيست اما برخي از افراد متمول اين لباس‌ها را با قيمت‌هاي بالا خريداري مي‌كنند.
رييس اتحاديه صنف پيراهن‌دوزان افزود: يك مدل ديگر از قاچاق لباس هم به صورت عمده‌اي وارد كشور مي‌شود، به عنوان مثال 5 هزار تي‌شرت يا پيراهن به صورت كوله‌بري وارد كشور مي‌شود. آقا كوچكي در مورد فروش لباس در فضاي مجازي هم گفت: اين نوع فروش معايبي هم دارد و مردم با كلاهبرداري‌هايي از سوي فروشنده‌نماها روبه‌رو شده‌اند كه پس از واريز وجه اعلامي از سوي آنها هيچ جنسي به دست‌شان نرسيده است و حتي در صورت واقعي بودن فروشنده هم امكان معاوضه و پس دادن جنس وجود ندارد ضمن اينكه افرادي كه در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند هيچ هزينه‌اي بابت كرايه مغازه، هزينه آب و برق و ماليات و... نمي‌دهند.