نخستین مدرسه کسب و کار تابستانی در شهر اصفهان با هدف برقراری عدالت آموزشی و کمک به تقویت زیست بوم کارآفرینی، از 25 مرداد تا 17 شهریور جاری در اصفهان در حال برگزاری است.
علی صالحی هم بنیانگذار «پویتک»، یکی از ایده پردازان و برگزارکنندگان این مدرسه در اصفهان، در خصوص برگزاری آن گفت: مدارس تابستانی در دنیا معمولا توسط یک دانشگاه یا موسسه خصوصی یا دولتی برپا می شود تا حجم مطلوبی از موضوعی تخصصی را به صورت فشرده به افراد آموزش دهند. زیست‌بوم کارآفرینی اصفهان نیز، علاوه بر رویدادهای یکی دو روزه، نیاز به برنامه‌های آموزشی جدی‌تر و فشرده‌تر نیاز دارد. وی ادامه داد، شهرهایی مثل اصفهان به منتورهای قوی نیاز دارند و یکی از مهمترین اهداف ما از برگزاری مدرسه تابستانی پویتک، حرکت به این سمت بوده است.
وی شرح داد: از سوی دیگر، بنیانگذاران استارتاپ ها قرار است در ابتدا و گاهی در طول مسیر بسیاری از فعالیت‌های کلیدی کسب‌وکارشان را، خود انجام دهند. آنها نیاز دارند هم تیمی قوی انتخاب کنند، مسئله‌های درست تعریف کنند و راه حل های مناسب ارائه کنند. آنها نیاز دارند نیاز واقعی مشتری را پیدا کنند و محصولی متناسب با نیاز مشتری طراحی نمایند، تبلیغات حرفه ای و جذاب داشته باشند، با قراردادهای استخدامی و انواع مدل های مشارکت و سرمایه گذاری آشنا شوند و با ارائه طرح خود به سرمایه گذاران، سرمایه جذب کنند. ضعف دانش بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ ها در این موضوعات، می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای آنها به دنبال داشته باشد و به همین دلیل، تمامی این موضوعات، به عنوان سرفصل‌های مدرسه تابستانی پویتک انتخاب شد.
وی ادامه داد: پویتک از سال 91 با نگاه کلان، سیستمی و فرآیندگرا به کارآفرینی شروع به کار کرد. و 5 حلقه از زنجیره تربیت سرمایه انسانی کارآفرین را شناسایی و طراحی نمود. هدایت تحصیلی دبیرستان، هدایت تحصیلی دانشگاه بر اساس تست شخصیت دو حلقه نخست این زنجیره انتخاب و در فاز نخست راه‌اندازی شد. در این روش، با توجه به توانایی ها، تیپ شخصیتی، مولفه‌های خانوادگی، نیاز و اولویت‌های کشور، و با نگاه به آینده‌ی تکنولوژی و کلان روندها هدایت تحصیلی صورت می‌پذیرد. حلقه سوم از زنجیره تامین سرمایه انسانی کارآفرین، آموزش و فرهنگ‌سازی تعریف شد و شتابدهی و سپس توسعه کسب‌وکارهای نوپا به عنوان حلقه‌های چهارم و پنجم طراحی شدند.
صالحی با بیان اینکه مدرسه کسب و کار در حلقه سوم «زنجیره تامین و تربیت سرمایه انسانی کارآفرین» قرار دارد، عنوان کرد: قرار است این مدرسه سه خروجی برای حلقه چهارم داشته باشد: اول اینکه خروجی آن افراد یا تیم هایی هستند که در آینده می خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. این افراد، باید مهمترین مفاهیم مورد نیاز مدیران استارتاپ ها را بدانند و سپس در صورت تمایل می‌توانند درخواست استقرار در فضای کار اشتراکی پویتک بدهند. دوم تیم هایی هستند که بعد از سیر مدرسه، قرار است جذب شتابدهنده‌ها و موارد مشابه شوند. این افراد اگر بتوانند توانمندی خود را نشان دهند توسط پویتک یا سایر شرکای ما جذب خواهند شد. گروه سوم، ممکن است به این نتیجه برسند که مایل نیستند به عنوان یک کارآفرین مستقل، چالش‌ها و سختی‌های کارآفرینی را تحمل کنند، اما می‌توانند در آینده در یک سازمان استخدام شوند، و به عنوان یک کارآفرین سازمانی، در آن سازمان ایفای نقش مفیدتری داشته باشند.

 

اطلاعات بیشتر:

http://www.poytek.com/summer-school