شفافیت؛ کلیدواژه‌ای است که مدتی است رقبای انتخاباتی در کشور به بهانه‌های مختلف از آن بهره می‌برند. ماجرا تا جایی پیش رفته که نمایندگان مجلس هم در آخرین سال عمر چهارساله خود تلاش کرده‌اند تا موضوع شفافیت هزینه‌های نامزد‌های انتخاباتی را روشن کنند.

به گزارش شرق، این موضوع می‌تواند کمک کند تا روشن شود هر نامزدی چه برای مجلس و چه شورا یا هر نهاد انتخابی دیگر چه اندازه هزینه می‌کند. مثلا شاید بد نباشد که مشخص شود اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ چه اندازه هزینه کرده‌اند؟

این هزینه در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده یا خود نامزد‌ها به طور شخصی هزینه کرده‌اند. این‌ها سؤالاتی است که ژاله فرامرزیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و حسن رباطی، مسئول ستاد انتخاباتی شهر تهران در زمان انتخابات ۹۶، به آن‌ها پاسخ دادند.

محل تأمین هزینه‌ها
نامزد‌های شورای شهر تهران که همگی در قالب یک فهرست واحد توانستند به این نهاد انتخابی راه پیدا کنند، بخشی از هزینه‌هایشان را یا خودشان تأمین کردند یا برخی از احزاب و اشخاص حقوقی یعنی وابستگان حزبی. ژاله فرامرزیان می‌گوید اشخاصی که به تأمین هزینه‌های انتخاباتی شورای شهر کمک کردند، حقیقی نبودند بلکه از وابستگان حزبی بوده‌اند. بر این اساس و به گفته او، احزاب همبستگی، کارگزاران، اتحاد ملت و حزب اسلامی کار از جمله احزابی بودند که به تأمین هزینه‌های انتخاباتی کمک کرده‌اند.

اصلاحات رباطی
حسن رباطی، اما، اصلاحاتی به صحبت‌های فرامرزیان داشته و می‌گوید: از مجموع احزابی که در زمان انتخابات عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بودند، کمتر از یک‌ششم آن‌ها کمک مالی داشتند. او در تکمله و اصلاح صحبت‌های فرامرزیان می‌گوید: حزب کارگزاران مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کمک نقدی کرده و البته در چاپ اقلام تبلیغاتی هم کمک کرد. همچنین حزب ندای ایرانیان ۵۰ میلیون تومان کمک نقدی داشته است. حزب اتحاد و حزب همبستگی در چاپ برخی از اقلام انتخاباتی کمک کردند و کمک ریالی نداشتند. همچنین به گفته رباطی خانه کارگر هم چاپ برخی از اقلام انتخاباتی را بر عهده گرفت.

نامزد‌هایی که هزینه‌هایشان را نداده‌اند!
به گفته فرامرزیان، هر نامزد هم قرار بود بین ۱۰ تا صد میلیون تومان برای تأمین هزینه‌های انتخاباتی کمک کند که بعضی از آن‌ها یا پرداخت نکردند، یا همه را نتوانستند پرداخت کنند و تنها نیم یا بخشی از آن را تأمین کردند. خودش هم می‌خندد و می‌گوید ۱۰ میلیون تومان یعنی رایگان، یعنی هیچ! حسن رباطی هم این سخنان را تأیید کرده و می‌گوید بعضی از نامزد‌هایی که وارد فهرست شدند، هنوز هزینه انتخابات را پرداخت نکرده‌اند و با این حال از زندگی شیشه‌ای و شفافیت سخن می‌گویند! رباطی می‌گوید این نامزد‌ها هنوز به مردم دین دارند و اولین دین آن‌ها نسبت به هزینه‌های انتخاباتی آنهاست که هنوز بعضی از آن‌ها پولشان را نداده‌اند. وقتی می‌پرسم یعنی چه هنوز پول انتخابات را نداده‌اند، می‌خندد و می‌گوید که باید دیگر حقوق خود را جمع کنند برای دور بعدی انتخابات و هزینه‌های آن!

یک‌ونیم میلیارد برای تهران
فرامرزیان می‌گوید در آستانه انتخابات برخی برآورد‌های زیادی از هزینه‌های انتخاباتی مطرح کردند. مثلا گفتند ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه انتخابات خواهد شد. اما به جرئت می‌توانم بگویم که هزینه‌های انتخاباتی ما بین یک تا یک‌ونیم میلیارد تومان شد. این هزینه شامل هزینه‌های تبلیغات، چاپ بنر و اقلام انتخاباتی می‌شود. فرامرزیان می‌گوید از میان احزابی که نام بردم و اشخاصی که به کمک مالی آمدند، بعضی مثلا به جای کمک مالی مستقیم، در کار چاپ کمک کردند و بعضی از احزاب هم رقم‌های کوچکی کمک کردند.

او البته توضیح می‌دهد که مسئولیتش در زمان انتخابات، مدیریت دبیرخانه یعنی تأمین هزینه‌های دبیرخانه ستاد انتخابات بوده است که به گفته خودش این هزینه‌ها را با ۵۰ میلیون تومان تأمین کرده است. می‌گوید: کار‌های دبیرخانه شامل اداره سایت، اطلاع‌رسانی و پکیج پیامک‌ها به‌ویژه پیامک‌های شب آخر بود. برای تأمین این هزینه هم بخشی از مبالغ را آقای عارف بر عهده گرفت از طریق تأمین کامپیوتر، نرم‌افزار و....

او می‌گوید مثلا برای تأمین هزینه‌های اس‌ام‌اس‌های لحظه آخر، آقای مرعشی و پسر آقای حقانی با اینکه پدرش در فهرست هم نبود، هزینه را متقبل شدند و کار راه افتاد.

اتفاقا حقیقی‌ها کمک کردند
رباطی هم هزینه یک‌ونیم میلیارد تومان برای شهر تهران را که شامل ۲۲ منطقه می‌شود، تأیید می‌کند. به گفته رباطی، مرتضی حاجی، مسئول ستاد انتخابات استان تهران است و می‌تواند در این زمینه توضیح بدهد.

البته تماس با حاجی به نتیجه نرسید. رباطی همچنین درباره تأمین مکان برای استقرار ستاد‌های انتخاباتی در شهر تهران و مناطق ۲۲ گانه آن می‌گوید که ما یک ریال برای امکانات لجستیکی و پشتیبانی هزینه نکردیم. علاقه‌مندان به جریان اصلاح‌طلبی که وابستگی حزبی نداشته، اما به لحاظ خط‌مشی اصلاح‌طلب بودند، مکان‌هایی را برای استقرار ستاد‌ها اصلاح‌طلبان در مناطقه ۲۲ گانه در اختیار ما گذاشتند.

او ادامه می‌دهد که اتفاقا در این زمینه تماما چهره‌های حقیقی کمک کردند و خوب است که اگر خانم فرامرزیان می‌گوید که تنها وابستگان حقوقی احزاب کمک کرده‌اند، بفرمایند که ما هم در جریان باشیم. او می‌گوید که در اختیار گرفتن این مکان‌ها بر اساس ارتباطات شخصی و حرفه‌ای و حقیقی بوده است. رباطی درعین‌حال اضافه می‌کند که در بحث میتینگ‌ها و هزینه‌های آن هم باید بگویم که برخی از میتینگ‌ها از جمله میتینگ دانشجویان یا بانوان از سوی ستاد تأمین شد، اما هزینه میتینگ‌های صنفی مثل معلمان یا کارگران، صنعتگران و بازرگانان و ... از سوی اتحادیه‌های مربوطه یا خود صنوف تأمین شد و تنها مباحث تبلیغات یا تولید محتوا بر عهده ستاد بود.

فرامرزیان هم در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه در مباحث سیاسی، بحث تأمین‌کنندگان مالی انتخابات برای طرف‌های درگیر، مهم است، می‌گوید: همه هزینه‌ها در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان مستند است. او حتی این نکته را هم می‌گوید که سخنرانانی که به مراسم‌های تبلیغاتی در سراسر کشور توزیع شدند، خودشان هزینه بلیت سفر را پرداخت می‌کردند، از این‌رو هزینه‌های ما که شامل همین برنامه‌های تبلیغاتی هم می‌شود، خیلی کم بود.

ارتباط با ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری
از او درباره این سؤال می‌کنم که آیا ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری هم کمکی به ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان کرد می‌گوید: ما جدا کار می‌کردیم و کمک مالی نگرفتیم. ممکن بود بعضی از پوستر‌ها را از ستاد بگیریم، اما کمک نقدی دریافت نکردیم.

پرسیدم مطالبه کردید و دریافت نکردید که می‌گوید که ما به اصلا به آن سمت نرفتیم. بعد هم اشاره‌ای به انتخابات مجلس دهم و لیست امید داشته و می‌گوید که یک صحبت‌هایی در انتخابات مجلس داشتیم که بعد از انتخابات ما را گرفتار کرد. می‌پرسم چه صحبت‌هایی؟ از این صحبت‌ها که اسپانسر‌ها به خودشان حق مداخله می‌دهند، می‌گوید: بله. می‌گفتند در انتخابات مجلس این‌قدر کمک کرده‌اند و باید مداخله کنند.

تشکر از مرعشی، مهرعلیزاده و کرباسچی
از فرامرزیان درباره نحوه هزینه‌کرد نامزد‌ها در شهرستان‌ها سؤال کردم که گفت: در شهرستان‌ها عموما هزینه‌ها بر عهده نامزد‌ها بوده است و اطلاعات بیشتری در‌این‌باره نداشت.

حسن رباطی هم تأکید می‌کند که مسئولیت او تنها در محدوه شهر تهران یعنی تهران، ری و شمیرانات که شامل ۲۲ منطقه می‌شود، بوده است. او در انتهای گفت‌وگویش از حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده و غلامحسین کرباسچی تشکر می‌کند و می‌گوید که این سه نفر هم از نظر کلامی، چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر شخصی کمک زیادی در زمان انتخابات به ستاد اصلاح‌طلبان داشتند و افرادی هستند که قول و سندشان یکی است.