سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در سال‌های گذشته هر کیلوگرم دام به قیمت ٢٠‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شد و مردم با کمتر از یک‌میلیون تومان می‌توانستند یک دام پروار بخرند، اما دو برابر شدن قیمت‌ها در شرایطی که مردم در تأمین نیازهای معمول خود دچار مشکل شده‌اند، تقاضا در بازار را نصف کرده است.» به گفته او، در حال حاضر بیشتر حاجی‌ها نسبت به خرید دام برای قربانی کردن اقدام می‌کنند و تعداد افرادی که در سال‌های پیش این کار را می‌کردند، بشدت کاهش پیدا کرده است. آن‌گونه که این فعال صنفی می‌گوید، در حال حاضر، هر کیلو گوساله به قیمت ٢٨ تا ٣٠‌هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به روزهای گذشته کمی کاهش یافته است. سلطانی ادامه می‌دهد: «این کاهش قیمت ناشی از نبود مشتری و بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضاست.»  آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، ‌سال گذشته حدود ٤٠‌هزار رأس دام در تهران تحت نظارت دامپزشکی به‌صورت بهداشتی ذبح شد، اما امسال پیش‌بینی شده است که این رقم در ‌سال جاری به ٣٠ هزار رأس برسد که یعنی تعداد ذبح در ‌سال جاری ١٠‌هزار رأس کاهش می‌یابد و معادل سه‌چهارم‌ سال قبل خواهد بود.
مراقب عرضه دام‌های بیمار باشید
براساس آن‌چه سازمان حمایت اعلام کرده است،  فروش دام به قیمت بالاتر از ٤٢‌هزار تومان تخلف است، اما مدیرعامل اتحادیه دامداران می‌گوید که معمولا قیمت دام در روز عید قربان ١٠‌درصد گران‌تر از حالت عادی است. او با تأکید بر این‌که مردم بهتر است دام مورد نیاز خود را از مراکز عرضه تهیه و خریداری کنند، ادامه داد: «عرضه دام در این مراکز زیر نظر نماینده دامپزشکی و تعزیرات حکومتی صورت می‌گیرد، بنابراین احتمال تخلف در آنها بسیار کم است، درحالی‌که در سایر امکانی که هیچ نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد بعضا دام‌های بیمار عرضه یا دام‌هایی فروخته می‌شود که برای سود بیشتر در روزهای گذشته بیشتر آب و نمک خورده‌اند و این مسأله به زیان خریدار است.»  
نظارت بر عرضه دام در روز عید
به گزارش تسنیم، اسامی و آدرس ۹۷ مرکز عرضه بهداشتی دام زنده برای عید قربان در تهران اعلام شد. بنابراین گزارش، ٣٧ اکیپ سیار از روز عرفه تا پایان عید قربان از ساعت ٦ صبح تا ٧ شب در سطح استان حضور دارند. علاوه ‌بر اکیپ‌های سیار، ١٤٠دکتر دامپزشک، ١١٥ بازرس گوشت و ٨٩ ناظر ذبح شرعی در جایگاه‌های عرضه دام زنده حضور دارند.