صف نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بلند‌تر شد. اگر چه سخنگوی شورای نگهبان معتقد است که امسال شاهد جشنواره ثبت‌نام‌ها نبودیم.
با این حال ستاد انتخابات کشور همچنان پر حاشیه است. چنانکه روز جمعه پوشش متفاوت یکی از داوطلبان و شباهت آن به لباس شخصیت «حاجی فیروز» سبب جلب توجه خبرنگاران شد و این شهروند هدف حضور و ثبت‌نام خود در انتخابات را افزایش سرانه شادی و نشاط در کشور اعلام کرد. سید وحید خوانساری استاد دانشکده عمران شعار دولتش را کار اعلام کرد و خطاب به داوطلبان ثبت‌نام گفت وقتی که من هستم شما چرا ثبت‌نام می‌کنید! به گزارش ایرنا، فرد دیگری چون نامزد مطلوب خود را میان گزینه‌ها پیدا نکرده بود، خود داوطلب انتخابات شد. داوطلب دیگر خود را ایده پرداز و محقق معرفی کرد و گفت: شعارم جشن تا بهروزی تا پیروزی و فاصله گرفتن از جنگ و تنش‌ها و اختلاف‌ها است. کارمند اداره مالیات با شعار اقتصاد پویا، تعامل جهانی و رفاه عمومی و کارمند وزارت نیرو با شعار برنامه کارآمد، در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کردند.
داوطلب دیگر خانم جوانی بود که با وجود آگاهی از رد صلاحیتش دلیل حضور و ثبت‌نام خود را رساندن صدای دامداران و عشایر کشور به مسئولان اعلام کرد. علیرضا متانی دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی، حسین هادی پورشاغل در سازمان گسترش صنایع ایران، قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان، محمدرضا صباغیان نماینده مجلس، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد، شاهین محمد صادقی نماینده ادوار مجلس، محمد حسن قدیری ابیانه فعال سیاسی و... از جمله نامزدهایی هستند که ثبت‌نام کرده‌اند. در ادامه اسامی نامزدهایی که هنگام ثبت‌نام برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند آمده است. پیش از این هم محمد حسن نامی، حسین دهقان و سعید محمد در اولین روز ثبت‌نام داوطب انتخابات شده بودند.

مهرعلیزاده با وعده یک میلیون شغل در سال آمد

محسن مهرعلیزاده برای چهارمین بار برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او قبلاً در سال‌های ٨۴، ٩٢ و ٩۶ هم این کار را کرده بود. به گزارش ایسنا او در حاشیه ثبت‌نام خود در روز پنجشنبه گفته که نیازمند دولتی با روح عملگرایانه برای حل مشکلات هستیم. محسن مهرعلیزاده در جمع خبرنگاران گفت: فقر، تنگدستی و بیکاری شکاف‌هایی است که در طول چند سال گذشته ایجاد شده و فاصله غیر قابل باوری را ایجاد کرده.این کاندیدای انتخابات، اصلاح امور اقتصادی و رونق تولید را حاصل هم اندیشی دانسته. وی با بیان اینکه نام دولت بنده «دولت تحول و عدالت» است. تحول در مسائل اجتماعی و اقتصادی و بویژه تأمین معیشت مطلوب برای زندگی ایرانی. برنامه من براساس یک تحول اقتصادی است و اولویت من عدالت اجتماعی و تأمین معیشیت مطلوب برای زندگی مردم است از این‌رو با هر گرایش سیاسی و هویت قومی و اجتماعی در این مسیر همراهی خواهیم کرد. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های خود اظهار کرد: رابطه پویا با نخبگان، تأمین معیشت مردم و رفع موانع تولید و صادرات و افزایش ۳ تا ۵ برابری یارانه برای دهک‌های پایین، ایجاد یک میلیون شغل برای جوانان در سال، جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و اصلاح نظام صادراتی از جمله برنامه‌های من است. مهرعلیزاده تأکید کرد: خودم را آماده کردم با برنامه‌ای منظم که حاصل کار یکساله من است بتوانیم بر محور اقتصاد اجتماعی و ایجاد عدالت و از بین بردن رانت و فساد مشکلات را از سر راه مردم برداریم. من در همین جمع با مردم پیمان الهی می بندم پای کار بایستم تا بتوانم در خدمت مردم باشم.

رستم قاسمی: مشکلات معیشتی فوری را در گام اول حل می‌کنم

رستم قاسمی، بعد از نام‌نویسی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که قصد دارد  مشکلات معیشتی فوری مردم را در گام اول حل کند. رستم قاسمی عموماً به واسطه دو مسئولیت پیشین خود شناخته می‌شود؛ او از سال ٨۶ تا ٩٠ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه بود و از سال ٩٠ تا ٩٢ کرسی وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد را برعهده داشت. به گزارش ایسنا، او کوچک‌تر شدن سفره مردم را نگرانی خود عنوان کرده است. رستم قاسمی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: امروز حال اقتصاد خوب نیست و بخش عظیمی از مردم به زیر خط فقر کوچ کرده‌اند. وی گفت: بیشترین توسعه در صنعت نفت در زمان تحریم‌های امریکا و سازمان ملل اتفاق افتاد. وی ادامه داد: معتقدم دولتی مقتدر و انقلابی با ترکیبی از جوانان و بانوان و با حضور افراد با صلاحیت و تجربه نیاز کشور است. قاسمی با بیان اینکه سعی دارم مشکلات معیشتی فوری مردم را در گام اول حل کنم، تصریح کرد: دومین اقدام تغییر ریل‌گذاری اقتصادی کشور است. وی بر حل مشکلات ازدواج و مسکن و کار جوانان و ارتباط با کشورهای همسایه تأکید کرد. وی درباره امکان ائتلاف با محسن رضایی و سعید محمد، گفت: قرار به ائتلاف میان ما نیست. ما برادریم و مردم تشخیص می‌دهند به چه کسی رأی می‌دهند. ما با هم جلسه‌ای داشتیم و در این جلسه صحبتی درباره ائتلاف نکرده‌ایم. قاسمی درباره فسادهای انجام شده در دوره وزارتش در وزارت نفت خاطرنشان کرد: اگر یک کارمند وزارت نفت در پرونده بابک زنجانی متهم شناخته شود، من پاسخگو خواهم بود.

فریدون عباسی: دولت نخبگان تشکیل می‌دهم

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده مجلس یازدهم پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: دولتی که مبلغ آن هستم نخبگانی نام دارد و شعار ما بازگشت به مردم با صداقت است. در شرایط جدید باید دولت جدید حتماً با تکیه بر توان داخلی نگاه به ظرفیت‌های داخلی و دیپلماسی فعال و گفت‌و‌گو در جهت حل مشکلات در حوزه سیاسی و اتکا به خداوند متعال و پیگیری نظریه مقاومت و توأم با نظریه میدان با نظریه گفت‌و‌گو باشد. وی افزود: ما نیاز به بازطراحی سیستم و سازکار دولت داریم، باید آزادی را از انحصار خارج کنیم. ما باید همدل و همراه باشیم و در چارچوب قانون اساسی تلاش کنیم همه علایق و سلایق سیاسی در چارچوب نظام برای حل مشکلات کشور بیشتر از گذشته وارد عرصه شوند. به مردم ایران اطمینان کنیم، مردم شایسته عزت بیشتری هستند. من نیامدم با کسی رقابت کنم و به نفع کسی کنار بروم. من همراه سایر داوطلبان هستم که تأیید شورای نگهبان را اخذ کرده باشند. اگر شورای نگهبان تأیید کند با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی و علمی اینجانب اگر جزو افرادی باشم که در جلساتی به مردم معرفی شوم فرصت دارم که حرف‌های خود را بزنم. نفع و ضرر اینجا معنی ندارد که به نفع یا ضرر کسی کنار بروم. صلاحیت من رد نخواهد شد، شاید احراز صلاحیت برای پست ریاست جمهوری نشود. این به تشخیص شورای نگهبان براساس قانون است. من از همه کاندیداها دفاع می‌کنم و نظرات‌شان را به گوش مردم می‌رسانم.

تاجزاده: برای رؤیای آزادی و عدالت آمده‌ام

مصطفی تاجزاده فعال اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با همسرش به وزارت کشور مراجعه کرده بود، در بیان دیدگاه‌های خود گفت: من نامزد ریاست جمهوری شدم اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم. برای به آشوب کشیدن و به خیابان کشاندن کاندیدا نشده‌ام. با قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و با سلب حقوق هر شهروندی با هر عقیده و مذهبی و قومیت و زبان و با سیاست خارجی پرهزینه مخالفم.
این نامزد جبهه اصلاحات افزود: من رشد اقتصادی را در دسترس می‌بینم و مهار گرانی و تورم را که کمر قشرهای وسیعی از مردم را خم کرده است، ممکن می‌دانم. ما می‌توانیم و باید گرانی و رکود و بیکاری که گروه‌های بسیاری را به زیر خط فقر رانده، پدران و مادران زیادی را شرمسار فرزندان کرده، کرامت میلیون‌ها شهروند را نشانه گرفته و جایگاه ایران را در جهان تضعیف کرده، پایان دهیم.
وی ادامه داد: می‌دانم که گروهی مطالبات فوق را رؤیاپردازانه تلقی می‌کنند اما من هم تیم و برنامه برای اداره کشور و هم رؤیاهای زیادی دارم. نامزد شده‌ام تا افزون بر معرفی همکاران و ارائه برنامه رؤیای آزادی و عدالت را زنده نگه دارم. به باور من رؤیاها تحقق می‌یابند زمانی که ملت‌ها اراده می‌کنند. مردم، انتخابات میراث انقلاب مشروطه است و رأی دادن حق من و شماست، همچنان که رأی ندادن حق من و شماست.

احمدی‌نژاد: انگیزه شخصی برای حضور در مناصب حکومتی ندارم

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم که تلاش اطرافیانش برای ورود به وزارت کشور بر خلاف پروتکل‌های کرونایی حاشیه ساز شده بود، در نطق پس از ثبت‌نامش گفت: شرایط کشور از نظر اقتصادی، سیاسی، داخلی و خارجی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی بسیار دشوار است، مردم از اصلاح امور در چارچوب ساز و کارهای موجود ناامید شده‌اند. نصیحت من این است که باید به مردم برگردیم و دل آنها را به دست آوریم. برای این کار ابتدا باید مردم به حساب آورده شوند و رأی و نظرشان معیار دانسته شود. وی افزود: هیچ انگیزه شخصی برای حضور در مناصب حکومتی ندارم. حضور امروز من برای ثبت‌نام، اولاً جهت احترام به ملت بزرگ ایران از هر قوم و‌نژاد، مذهب، دین و زبان است. میلیون‌ها نفر در سراسر کشور از بنده برای حضور در انتخابات دعوت کرده و بلکه به بنده امر کردند که امروز برای ثبت‌نام در انتخابات اینجا باشم. اینجانب فرزند ملت ایرانم و با نظر و حمایت مردم، دولتی ایرانی تشکیل خواهم داد و با اتکا به ملت و لطف خداوند و عنایت امام عصر(ع) در خدمت ملت و کشور خواهم بود. احمدی‌نژاد ادامه داد: معتقدم که به پشتوانه مردم فهیم، باهوش، نجیب و قدر شناس که قطعاً پشتوانه خدا و امام زمان(ع) را هم با خود دارد، در سایه برنامه‌ریزی درست و مدیریت انقلابی، مردمی، عاقلانه و دانش محور و با کار و تلاش خستگی‌ناپذیر همه افراد کاردان و صالحی که مسئولیت خواهند پذیرفت، بسرعت می‌توان، امید و نشاط را به جامعه برگرداند. او البته تهدید کرد که اگر صلاحیتش تأیید نشود، در انتخابات شرکت نمی‌کند.

محمد عباسی: نظام اجرایی جای‌ آزمون و تجربه نیست

محمد عباسی وزیر اسبق ورزش و جوانان که داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت: نظام اجرایی جای آزمون و تجربه نیست و کسانی که تجربه ندارند وارد نشوند هرچند مردم در این روند تصمیم‌گیری می‌کنند. وی افزود: می‌توانم در جبهه خدمتگزاری برای مردم آماده باشم. دستاوردهای انقلاب ارزش‌های مهمی دارد که ملت به آن وفادار بوده است. اما باید پرسید آیا همه کسانی که در این کشور سر کار آمدند توانستند رضایت مردم را جلب کنند؟ این امر کاملاً وابسته به کارآمدی کارنامه آنان است که در این زمینه خود مردم بهترین قضاوت را انجام می‌دهند. برای من مهم‌ترین مسائل جهت حضور در انتخابات این است که ضمن احترام به کسانی که در زمینه انتخابات وارد شده‌اند و به‌عنوان یک برادر کوچک‌تر به آنان می‌گویم نظام اجرایی جای تجربه و آزمون نیست و اینکه کسانی که تجربه‌ای نداشته‌اند وارد نشوند. هرچند مردم در این روند تصمیم‌گیری می‌کنند. عباسی ادامه داد: من نگران معیشت مردم و اشتغال جوانان و از هم پاشیده شدن خانواده‌ها برای شرایط اقتصادی فعلی هستم و تمام تلاشم را برای بهبود این اوضاع انجام می‌دهم.

افشار: به دیپلماسی عمومی بیشتر اعتقاد دارم

علیرضا افشار، معاون پیشین سیاسی وزارت کشور و فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج روز جمعه پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه اقتصادی طرحی برای اشتغال داریم. چون هرچه جلوتر برویم با کوچک‌سازی دولت، اتوماسیون شدن صنعتی و فضای مجازی افراد بیکار به جامعه اضافه می‌شوند بنابراین برنامه‌هایی برای اشتغال خرد داریم. باید همت بر این باشد که دولتی مقتدر، توانمند و انقلابی را روی کار بیاوریم و کسانی که می‌توانند، وظیفه دارند و باید بیایند.  وی افزود: باید تلاش کنیم اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتوانند بهتر به مشاغل خود رسیدگی کنند. انتخابات سرنوشت ساز است و دولت مسئولیت بسیار سنگینی دارد و بخش عمده مسائل اجرایی در دولت متمرکز شده است. باید همت کنیم دولت توانمند، جهادی و انقلابی را سرکار بیاوریم. احساس تکلیف و مسئولیت اجتماعی هر دو ایجاد وظیفه می‌کند و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند هر کس قدرت زیر بار رفتن بار سنگین ریاست جمهوری را دارد، بیاید و این یک وظیفه ملی شرعی و انقلابی است. افشار ادامه داد: نظرم این است مذاکرات را در حاشیه قرار دهیم نه متن و نه اینکه همه امور کشور را به برجام گره بزنیم. اصل برنامه‌ها را در توانمندی داخلی داریم. من به دیپلماسی عمومی بیشتر اعتقاد دارم. دیپلماسی عمومی و مطالبات مردمی هم در برجام مؤثر است. ما در حوزه دیپلماسی باید رویکرد مردمی داشته باشیم، ما در مجامع بین‌المللی قدرت نفوذ نداریم، اما در قدرت دیپلماسی عمومی توانا هستیم و دنیا به‌دنبال شنیدن صدای ایران است. اما امروز این دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه ما محدود شده به سخنگوی آن. شعار دولت من «با مردم و برای مردم» است.

مطهری: اظهارنظر تا بی نهایت آزاد است

یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: خط قرمز ما ایجاد آشوب و بلوا است ولی اظهار نظر تا بی نهایت آزاد است. به گزارش ایسنا، این حرف‌ها را علی مطهری در حاشیه نام نویسی خود مطرح کرده. مطهری بیش از هر چیز به صفت سه دوره نمایندگی مجلس و سابقه نایب رئیسی مجلس دهم شناخته می‌شود. او در سخنان خود قبل از هر چیز از احتمال مشارکت پایین در انتخابات پیش رو ابراز نگرانی کرد. او درباره رایزنی با اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، گفت: من به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و ساز و کار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شامل من نمی‌شود. این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که در صورت رد صلاحیت چه می‌کنید، تصریح کرد: شورای نگهبان هم نباید کاسه داغ‌تر از آش شود و طبق قانون اساسی و فرمایش رهبری عمل کند. در نهایت ما هم باید تابع قانون باشیم و کاری هم از دست ما برنمی‌آید و در صورت رد صلاحیت باید در خانه بنشینیم. مطهری در باره ترکیب کابینه خود افزود: باید دنبال افراد اصلح گشت چه از میان بانوان و چه اهل سنت. اگر یک مرد و زن در شرایط برابری بودند، زن را باید انتخاب کنیم. اگر شرایط شیعه و سنی برابر بود، اهل سنت را انتخاب کنیم.
او در پایان درباره رویکرد خود نسبت به فضای مجازی گفت: بشدت با فیلترینگ فضای مجازی برای مقابله با اظهار نظرها مخالفم. همه حتی ضدانقلاب و طرفداران رژیم گذشته و منافقین و خبرنگاران بی‌بی‌سی باید حرف خود را بزنند. خط قرمز ما ایجاد آشوب و بلوا است ولی اظهار نظر تا بی‌نهایت آزاد است.

قاضی‌زاده هاشمی با دولت «سلام» می‌آید

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم روز چهارشنبه داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. او پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران اسم دولت خود را دولت «سلام» اعلام کرد و گفت: چون سلام به دولت جدید و سلام به نسل نو است و با نسل نو می‌خواهیم ایران جدید خلق کنیم، اسمش را سلام گذاشته‌ایم. تاکنون دولت‌های ما به سلامی که مردم داده‌اند علیک السلام درست نگفته‌اند و آمدیم به سلام مردم پاسخ دهیم و سلام به تمام انقلاب‌ها و همه جریان‌های سیاسی است و ما نیاز به دگردیسی داریم و نیاز داریم در اداره کشور، مدل حکمرانی و انقلاب در مدل حکمرانی تغییر داشته باشیم. او با اشاره به اینکه با کمک جوانان و متخصصان در کتابی با عنوان «فصل پروانگی» نظریه پایه خود برای اداره کشور را منتشر کرده است، افزود: در گام بعد گفتمان تحول خود را ذکر کرده‌ایم که گفتمان دولت مردم است و در نهایت برای اینکه رزق‌ و روزی، مسکن، جاده، بهداشت و درمان‌ مردم نیاز به اقدامات اجرایی دارد؛ برنامه اجرایی دولت اعتماد را که بر مبنای جلب اعتماد عمومی است، تهیه کرده‌ایم. قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در دولت سلام هم نظریه و هم گفتمان و رفتار تحولی که دنبال می‌کند روشن است و هم برنامه اجرایی آن چه به‌لحاظ راهبردی و چه به لحاظ اجزای اجرایی کاملاً روشن است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و امیدوارم در این دوره به‌جای شعارها برنامه‌ها و باورها موضوع بررسی مردم قرار بگیرد.

مهمانپرست با طرح بنزینی برای کاهش فاصله طبقاتی

رامین میهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه پس از ثبت‌نام برای شرکت در رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد موج سنگینی از تخریب و دروغ با عنوان بنزین 20 هزار تومانی هستیم، گفت: اصولاً ما این طرح را برای دولت وحدت ملی آماده کردیم به‌عنوان یک جریان فراجناحی و ملی که هدف اصلی آن تأمین منافع مردم است و هدف اصلی آن رسیدگی به اقشار ضعیف برای بهتر شدن وضعیت مردم و بهبود معیشت آنهاست؛ مردمی که گرفتار مشکلات شدند. وی افزود: تلاش بنده و دوستان بنده ارائه طرح‌هایی است که می‌تواند فاصله طبقاتی را جبران کند اما برای اینکه عدالت در دریافت یارانه سوخت برقرار شود طرح ما این است که باید سهمیه سوخت روی کارت ملی افراد انجام شود تا آن فردی که 10 اتومبیل شخصی دارد چند برابر استفاده نکند. او با بیان اینکه طرح دولت ملی مقابله با انحصارهاست، گفت که طرح ساخت 1.5 میلیون مسکن تهیه شده است. طرحی برای خرید خدمت سربازی با اقساط ماهی یک میلیون تومان تهیه شده است و برای کسانی که مایل به خدمت سربازی هستند، حقوق بر اساس مدرک تحصیلی در نظر گرفته‌ایم. میهمانپرست ادامه داد: ما نگران مردم و آینده هستیم. اگر تغییر بزرگی انجام نشود، امسال 60 درصد تورم بیشتری نسبت به سال قبل ایجاد می‌شود. ما می‌خواهیم انحصارها و امضاهای طلایی را بشکنیم. ما با قدرت مردم می‌خواهیم با انحصارها مقابله کنیم. دولت وحدت ملی بر اساس حضور همه دلسوزان کشور تشکیل می‌شود.

صادقی: بازیابی سرمایه اجتماعی با دولت مسئولیت پذیر

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده تهران در مجلس دهم پس ازثبت‌نام گفت: امروز کشور ما در دو سطح ملی و بین‌المللی درگیر چالش‌های فزاینده‌ای است. تداوم این روند به زیان مصالح عالی کشور و اهداف نظام است. این وضعیت بسیاری از آحاد محروم بویژه اقشار مستضعف را نگران کرده‌است. وی افزود: ایران کشور ظرفیت‌های بی‌نظیر انسانی و طبیعی است. بر این باورم که میزان رأی ملت و نه تنها مشروعیت نظام بلکه کارآمدی آن وابسته به رضایت و مشارکت آحاد مردم از هر قوم و‌ نژاد و قبیله و مذهب در مدیریت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور است. همچنین باور دارم که قانون اساسی جمهوری اسلامی و به تبع آن نظام حقوقی قدرت در کشور ما با‌وجود کاستی‌های موجود ظرفیت‌های لازم را برای تعمیق دموکراسی و برون رفت از وضعیت موجود برخوردار است. صادقی ادامه داد: امروز آنچه مردم را بیشتر رنج می‌دهد این است که تقریباً هیچ کدام از ارکان حاکمیت در قبال وظایف و مسئولیت‌هایی که دارند خود را موظف به پاسخگویی به مردم نمی‌دانند و هر کسی این مسئولیت را بر عهده دیگری می‌داند که این وضعیت موجب ریزش سرمایه انسانی می‌شود. تنها راه بازیابی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی تشکیل دولتی است که مسئولیت پذیر باشد و به عهد و پیمانی که در سند قانون اساسی با مردم بسته است، وفادار باشد و به جای آنکه خود را قیم همه مردم بداند با تمام وجود خدمتگزار آنان باشد.

سبحانی: شعارم اقتصاد بدون ربا است

حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس پس از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم گفت: برای بهبود تدریجی مناسبات توسعه اقتصادی ایران و کمک به تحقق استقلال اقتصادی با شعار «اقتصاد بدون ربا» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاضر شدم. گسترش استقلال سیاسی با ریشه‌کن شدن فقر و محرومیت اقتصادی ایجاد می‌شود، شرایط اقتصادی کشور آنقدر مفسده‌آور شده است که توسعه اقتصادی که امری اجتناب‌ناپذیر است در گرداب فقر و محرومیت طبقات پایین و حتی متوسط قرار گرفته است. وی افزود: من با علم به این واقعیت و شرایط فعلی ضمن باور به قابلیت‌ها و توانایی‌های اصول قانون اساسی برای بهبود تدریجی مناسبات توسعه اقتصادی ایران و کمک به تحقق استقلال اقتصادی با شعار «اقتصاد بدون ربا» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاضر شدم. برخلاف بی‌عنایتی‌های گذشته برای سومین بار سرمایه یک عمر تلاش علمی و عملی خویش در دانشگاه و مجلس و دولت را پیشکش بهبود اقتصاد ملی و ارتقای تکریم ملت می‌کنم.