اما مهلت واريز ۲۰۰ ميليون دلار از صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه تا روز گذشته بود كه اين مهلت به پايان رسيد حال باتوجه به تغيير رييس كل بانك مركزي در روزهاي گذشته، بايد ديد كه آيا اكبر كميجاني سرپرست جديد بانك مركزي نسبت به واريز اين منابع در موعد مقرر اقدام خواهد كرد يا اين سياست حمايتي باز هم به تعويق مي‌افتد. اما برخي كارشناسان اقتصادي با تزريق اين منابع از صندوق توسعه ملي به بورس موافق نبوده و معتقدند؛ سياستگذار براي رونق بازار راه‌حل موقتي و ناكارآمدي را در پيش گرفته كه چندان كارايي ندارد، درست است بسياري از مردم در اين بازار متضرر شده‌اند اما نبايد از سياست‌هاي غلط براي راه‌حل استفاده كرد، اين سياست‌ها در نوع خود مانند داروي مسكني عمل مي‌كنند كه با پنهان كردن درد ريشه بيماري را مشخص نمي‌كند اين گروه بر اين باورند كه يكي از پيامدهاي تزريق اين منابع افزايش نقدينگي در اقتصاد خواهد بود و اين منابع همانند سياست انبساطي پولي در شرايط تورمي عمل مي‌كند و نيازي به هدر دادن منابع اين صندوق در شرايط تنگناي ارزي و تحريم نيست ضمن آنكه اين ميزان چندان تاثيري بر بورس نخواهد گذاشت و تنها مردم هستند كه در درازمدت مي‌توانند موجب رونق اين بازار شوند. محمد يوسف امين‌داور، كارشناس بازار سرمايه معتقد است؛ تزريق اين منابع به بورس تنها مي‌تواند استارتي براي روشن شدن ماشين بورس باشد و اينكه افراد انتظار رشدهاي آنچناني از اين بازار دارند چندان منطقي به نظر نمي‌رسد و برگشتن رونق به بازار سرمايه كار مردم است. اين كارشناس بورس افزود: در صورتي كه كل ۲۰۰ ميليون دلار هم به ريال تبديل شده و وارد اين بازار شود با دلار۲۴۰۰۰ توماني هم حداكثر ۵ هزار ميليارد تومان خواهد شد كه اين ميزان معادل خروج نقدينگي حدود دو هفته بازار سرمايه است لذا اين ميزان هم عددي نيست تا جلوي ريزش بازار سرمايه را بگيرد و تنها زماني موثر خواهد بود كه مردم قانع شوند خروج نقدينگي را متوقف كنند يا اينكه حاضر به ورود نقدينگي به بورس شوند. امين‌داور ادامه داد: هر چند برخي اقتصاددان‌ها مي‌گويند تبديل منابع ارزي به‌ منابع ريالي موجب مخاطرات تورمي و ادامه سيكل افزايش تورم خواهد شد و اين راهكار را براي رونق بورس مثبت ارزيابي نمي‌كنند اما اين نگاه براي اقتصاددان‌ها حايز اهميت است و از نظر فعالان بورسي هرگونه تزريق منابع به بورس موثر بوده و لازم است.

واريز اين منابع كمك موثري براي بورس است
مصطفي اميدقائمي، نخستين رييس هيات‌مديره بورس اوراق بهادار تهران درخصوص به پايان رسيدن مهلت واريز ۲۰۰ ميليون دلار از منابع ارزي حساب صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه به «اعتماد» گفت: بايد ابتدا اقساط صندوق توسعه ملي وصول شود تا از محل وصول اين اقساط امكان پرداخت اين منابع به بازار سرمايه فراهم شود.
اميدقائمي با بيان اينكه مسلما بانك مركزي براي تاخير در پرداخت دلايل محكمي دارد، تصريح كرد: طي روزهاي آينده علل اين عدم پرداخت بررسي خواهد شد اما آنچه حايز اهميت است، اين است كه واريز اين ميزان از منابع مي‌تواند كمك موثري براي بازار سرمايه و بازارگرداني باشد و در صورتي كه اين منابع از سوي بانك مركزي تامين و به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شود نقش اساسي در روند رو به رشد بازار خواهد داشت.

سهم‌ها نسبت به گذشته ارزنده‌تر شده‌اند
اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه افت بازار طي ماه‌هاي گذشته چشم‌گير بوده و سهم‌ها نسبت به قبل به قيمت‌هاي ارزنده‌تري رسيده‌اند و هر چند ۲۰۰ ميليون دلار كمك مناسبي براي اين بازار است اما اين بازار نيازمند منابع بيشتري است. او افزود: اين روزها بازار سرمايه در ركود به‌سر مي‌برد اما با توجه به اخبار مثبتي كه از شركت‌ها منتشر مي‌شود مي‌توان انتظار رشد را نيز از اين بازار داشت. اميدقائمي ادامه داد: براي رسيدن به روند رشد در بازار سرمايه مي‌توان با اقدامات كوتاه‌مدت و برنامه‌هاي مقطعي از ريزش‌هاي بيشتر بورس جلوگيري به عمل آورد اما مهم‌تر آن است كه با برنامه‌ريزي بلندمدت اين بازار را احيا كرد تا موجب ثبات و آرامش در بازار شود تا نقدشوندگي در بازار افزايش پيدا كند.

دولت به تعهدات خود عمل كند
اين فعال حوزه بازار سرمايه با بيان اينكه در برنامه‌هاي درازمدت ذهن تاريخي سرمايه‌گذاران بهتر شكل مي‌گيرد و اثرگذاري بيشتري دارد، گفت: برنامه‌هاي كوتاه‌مدت تاثيرات مقطعي دارند و روش موثري براي اين بازار نيستند و اين برنامه‌ريزي‌ها بايد در كل اقتصاد انجام شود مانند عوارض‌هاي دولتي و عوارض خوراك و... كه نيازمند عدم تغيير در بلندمدت هستند، چراكه اين موارد در حوزه بازار سرمايه و شركت‌هايي كه در اين بخش فعاليت دارند بسيار مهم هستند و دولت بايد نسبت به تعهدات خود در بورس و سرمايه‌گذاراني كه در بورس سرمايه‌گذاري كردند پايبند باشد.

اجراي قانون ماليات بر عايدي براي بورس مفيد خواهد بود
او همچنين درخصوص تصويب ماليات بر عايدي سرمايه و تاثير آن بر بورس ادامه داد: اين قانون مي‌تواند منابع را به سمت بازار سرمايه جذب كند ممكن است اين نقدينگي و سرمايه به‌ جاي اينكه به سمت سوداگري در بازار‌هاي سكه، طلا، ارز، خودرو يا مسكن حركت كند وارد بازار سرمايه و باعث شود سرمايه‌گذاران به جاي سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي رقيب به سمت بازار سرمايه جذب شوند.

توجه كانديداهاي رياست‌جمهوري به بورس
براساس اين گزارش، بازار سرمايه در سال‌هاي اخير جايگاه خاصي از نظر حضور گسترده سهامداران پيدا كرده است. اهميت بازار سرمايه به حدي است كه امروزه در موضوعات سياسي روز از جمله انتخابات، حجم بالايي از مطالب طرح شده، مربوط به بورس است و اين نشان از جايگاه مهم بازار سرمايه در كشور دارد. علت اصلي افت‌وخيز سنگين بازار سهام در سال قبل به ‌اذعان بسياري از كارشناسان به نوسان قابل‌توجه نرخ سود بين‌بانكي باز‌مي‌گردد. به عنوان مثال يكي از كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري در صفحه شخصي خود در توييتر مطلبي منتشر كرد با اين عنوان كه بورس به كوره ذوب سرمايه‌هاي مردم تبديل شده؛ كوره سوزاني كه هيزم آتش آن رييس بانك مركزي بود يا نامزد ديگر سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفته است: بورس همانند ساير بازار‌ها يك بازار اقتصادي مورد نياز هر كشوري است و جايي است كه مي‌توان نقدينگي جامعه را به سمت توسعه توليد هدايت كرد تنها مساله اين است كه در بورس نبايد دخالت از بيرون داشته باشيم هرگاه دولت كوچك‌ترين مداخله‌اي در بورس كند ضرر و زيان وحشتناكي خواهد زد. مردم نبايد ضرر برنامه‌هاي غلط دولت را بدهند و اين برنامه‌اي كه سال گذشته در بورس اجرا شد غلط بود. دولت فقط بايد در زماني كه بازاري دچار شكست مي‌شود در آن دخالت كند، اينجا دولت وارد شد و ورشكستگي ايجاد كرد. بورس بازار بسيار خوبي است اما دولت و سهامداران حقوقي بزرگ اجازه دخالت در آن را نبايد داشته باشند. به گفته كارشناسان بورسي هر تصميمي كه در كشور براي اين حوزه اتخاذ شود به اين معني است كه بر منافع سهامداران تاثير گذاشته است.