سرنوشت اقتصاد ایران

پایگاه رسانه‌ای مؤسسه خاورمیانه در مطلبی با عنوان «سه سناریو برای اقتصاد ایران» بر اساس سه نتیجه احتمالی مذاکرات هسته‌ای شامل، بازگشت به برجام (خوشبینانه)، توافق موقت (میانی)، و ادامه وضع موجود (بدبینانه)، ۳ چشم‌انداز اقتصادی میان‌مدت را تبیین و آمار و ارقام مربوط به هریک از سناریوها را پیش‌بینی کرده است. این گزارش تاکیددارد که برخی از شاخص های اقتصاد کلان، به ویژه تورم، همچنان نگران کننده است، اما تولید ناخالص داخلی کشور به رشد ناچیز بازگشته است. کارشناسان متفق‌اند دلیل اصلی این انعطاف‌پذیری، تنوع فعالیت‌های اقتصادی ایران بوده است.  با این حال، با افزایش اثر تورم بر قدرت خرید متوسط خانواده ایرانی و تداوم فرار سرمایه، چشم‌انداز میان مدت اقتصاد در غیاب تصمیمات سیاسی و اقتصادی مورد نیاز می‌تواند مبهم باشد.

نرخ سود بانکی دستوری کاهش پیدا نمی‌کند

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: نرخ سود بانکی، تابعی از شرایط اقتصادی و نرخ تورم بوده و به صورت دستوری کاهش پیدا نمی‌کند. محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار، تابع عرضه و تقاضا بوده و به زور پایین نمی‌آید، ادامه داد: نرخ سود بانکی نیز از شرایط اقتصادی و تورم تابعیت کرده و به صورت دستوری کاهش پیدا نمی‌کند. رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: با استفاده از تجربیات افراد با تجربه، می‌توان به اقتصاد کمک کرد و این تورم لجام گسیخته را کاهش داد. بهمنی با اشاره به این که قیمت‌ها به صورت لجام گسیخته بالا می‌روند گفت: ما در کشورمان امکانات فراوانی داریم که به راحتی می‌توانیم با استفاده از تجربه و دانش و همچنین امکانات موجود نرخ تورم را کنترل کنیم. وی با انتقاد از تفاوت نرخ تورم بین بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: حدود ۱۳ درصد اختلاف بین نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد که این آمار غلط تصمیمات غلط را به دنبال دارد. بهمنی ادامه داد: نرخ تورم باید توسط بانک مرکزی مشخص شود و در این خصوص باید قانون اصلاح شود.

چرا آرامش به بازار ارز باز نمی‌گردد؟

دکتر  آلبرت بغزیان گفت: نوسانات همیشگی نرخ ارز بدون تاثیرپذیری از اخبار مثبت نشان می دهد بازار ارز توسط بانک مرکزی مدیریت و کنترل می شود. بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین می کند و به همین دلیل است که صرافی ها نیز تا روزانه تا یک ساعت مشخصی از روز نرخ ارز را ندارند.  این اقتصاددان تاکید کرد: مین موضوع نشان می دهد بانک مرکزی کنترل قیمت دلار را دست دارد و تابلوی تعیین نرخ ارز در دست این نهاد است.  حال با اطلاع از اینکه بانک مرکزی با عنوان بازار متشکل ارزی و از داخل ساختمان شیشه ای نرخ ارز را اعلام می کند، پس خیلی تابع اخبار خوش و کاهش نرخ ارز نمی تواند باشد.  وی تصریح کرد: در صورتی که با انتشار اخبار منفی فوری و آنی نرخ ارز افزایش پیدا می کند. همین امر مهر تاییدی بر نظام کنترل گر بانک مرکزی است.

مجلس یعنی این !

یدالله کریمی پور در یادداشتی نوشت: اول: مساله رکورد دار بودن نرخ تورم ایران در آسیا و خاورمیانه که با نبوغ مجلس و خردمندی دولت مردمی رو به حل شدن است؛ دوم:  رکود تورمی و کم ارزشی پول ملی ، کرونا و سایر چالش های اقتصادی- اجتماعی امروز ایران هم که با درایت مجلس انقلابی پشتیبان و همراه  دولت مردمی آیت الله رئیسی به زودی رفع و رجوع خواهد شد؛ سوم: استراتژی سیاست خارجی هم به زودی زود، با کیاست و درایت مجلس به سرانجام رسیده و کشور به سکینه خواهد رسید؛ چهارم: چگونگی مقابله با افزایش تهدیدات از شمال غربی و رویارویی با دسیسه پیمان صلح عبری-عربی در جنوب هم که عنقریب در مجلس انقلابی مطرح و بی گمان به راه حلی حکیمانه منتهی خواهد شد؛ پنجم: طالبان هم که تغییر یافته و مبارزان اصیل ضدامپریالیستی بوده و همراه و یاور ما در مرزهای شرقی خواهند بود؛ ششم: اتحاد همسایگان علیه ایران هم که بخشی از دسیسه استکبار و صهیونیسم جهانی بوده و با تکیه بر قدرت و اقتدار نظام با عقب نشینی دشمنان منجر به خفت و خواری آنها خواهد شد! حال تنها مساله و دلمشغولی بزرگ باقیمانده  اموال مسئولان شریف و زحمتکش است ، که باید به پاس فداکاری آنان، از سوی مجلس محرمانه تلقی شود. فرخنده باد.