مجموع تجارت خارجی ایران طی ۸ ماهه امسال با ۸ درصد رشد به ۶۰ میلیارد و ۹۰۷میلیون دلار رسید و نسبت به مدت مشابه پارسال، میزان صادرات کاهش و میزان واردات افزایش یافت. به‌گزارش گمرک ایران، کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد مجموع تجارت خارجی ایران با ۴ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار افزایش و ۸ درصد رشد به ۶۰ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیرنفتی ایران در آبان ماه سال‌جاری نسبت به مهرماه یک درصد بهبود یافت.
در هشت ماهه اول سال‌جاری به میزان ۳۲میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 52/17 درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته 89/14 درصد بود.
عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۶۱ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال 80/6 درصد افزایش داشته است. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۸ ماهه سال‌جاری به ۲۸ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 21/1 درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته 17/2 ‌درصد بود.

رشد 60 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی
با برجام
ایرنا : قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران اعلام کرد: مرحله نخست سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای مهرماه عملیاتی شده است. سید‌جمال فرج‌الله حسینی در نشست تخصصی همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران توضیح داد: همه سرمایه‌گذاران خارجی از این پس می‌توانند برای تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم از طریق این سامانه اقدام کنند. به گفته او، راه‌اندازی این سامانه سبب می‌شود تا سازمان‌های مرتبط با صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران خارجی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز لازم را صادر کنند.
او در ادامه با اشاره به‌گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) از وضعیت سرمایه‌گذاری در جهان در سال 2016 اظهار کرد: بر اساس این‌گزارش ایران در بین کشورهای خاورمیانه با رشد 60 درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بیشترین میزان رشد را در منطقه ثبت کرده است.

تورم آبان ماه
۹.۹ درصد شد
نرخ تورم در 12 ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به 12 ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۹ درصد است. بانک مرکزی خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ را منتشر کرد که براساس آن، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۰۹.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش یافت.

آغاز فاز دوم رجیستری موبایل‌ها از ۱۴ آذر
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فاز دوم طرح ثبت گوشی تلفن همراه موسوم به رجیستری از تاریخ ۱۴ آذرماه سال جاری (۱۳۹۶) آغاز می‌شود و تمام مدل‌های گوشی و تبلت آیفون را شامل خواهد شد. با تصمیم کارگروه سامان‌دهی و مقابله با قاچاق تلفن همراه فاز دوم طرح ثبت گوشی تلفن همراه موسوم به رجیستری از تاریخ 14 آذرماه سال جاری آغاز می‌شود.

منبع: جامعه فردا