پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو با رویکرد زنجیرۀ تأمین رقابت پذیر (مواد اولیۀ قطعه سازی و لجستیک) در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد تهران با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت و ۲۲۰ میهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کرۀ جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، روسیه، ترکیه، عراق و ایتالیا و همچنین شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا و قطعه سازان کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فولاد، در این همایش دوروزه که طی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه برگزار شد، گروه فولاد مبارکه آخرین دستاوردهای خود درزمینۀ ورقهای موردنیاز صنعت خودروسازی را در نمایشگاه جنبی این همایش به نمایش گذاشت.
بنابراین گزارش، در مراسم افتتاحیۀ این همایش بین المللی، دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی به دستاوردهای بزرگ صنعتی زیادی دست یافته است، تصریح کرد: قبل از انقلاب کشور ما در حوزۀ فولاد به معدن سنگ آهن چغارت و کارخانۀ ذوب آهن در اصفهان محدود می شد؛ اما امروز به همت صنعتگران کشور، ظرفیت فولاد ایران از ۳۳میلیون تن در سال فراتر رفته است و به ردۀ ۱۴ جهانی دست یافته ایم. همچنین در تولید آهن اسفنجی، مقام اول جهانی را کسب کرده‌ایم. علاوه بر این، در بخش فولاد کشور۱۱۰میلیون تن ظرفیت جدید با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تا سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید و دستاورد بزرگی است.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر در دولت تدبیر و امید، ظرفیت تولید در زنجیرۀ فولاد از ۲۳ به ۱۹۷ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: این رشد در صنایع دیگر ازجمله روی، سرب، مس و سیمان و صنایع پتروشیمی نیز مشهود است.
وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: با وجود همۀ مشکلات، امید به آینده همواره نزد صنعتگران ما رو به افزایش بوده است که تقاضای جدید توسعۀ واحدهای صنعتی با ۲۳ درصد رشد نسبت به سال قبل نمونه‌ای بارز از این علاقه مندیها و تلاشهاست.
وی با بیان اینکه امروز ۵۱ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور در حال اجراست، گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ نیز به صورت فعال در حال کارند.
شریعتمداری با اشاره به اینکه در دورۀ پسابرجام قدمهای خوبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور برداشته شده است، افزود: بعد از برجام در حوزۀ صنعت مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ۷/۹ میلیارد دلار رسیده است. البته همۀ این میزان به بار ننشسته؛ اما این موضوع در قالب ۲۲۴ طرح تعریف شده که تاکنون ۵۰ طرح آن به ثمر رسیده است.
وی گفت: در حوزۀ صنعت مسیر انتخاب شده مسیر درستی است؛ به ویژه اینکه در حوزه های معدنی نزدیک به ۴۰۰ نقطۀ امیدبخش در پهنای اکتشافی معادن با ظرفیت جدید ۵/۱ میلیارد تن سنگ آهن شناسایی شده است. همچنین حدود ۲ میلیارد تن ظرفیت دیگر هم در اعماق زمین شناسایی شده است که به زودی دربارۀ آن اطلاع رسانی خواهد شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت: در بخش خودروسازی برای سال ۱۳۹۶ تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار بوده است که باید این روند روبه رشد ادامه یابد.
وی با اشاره به اهمیت قطعه سازی در کشور گفت: اینکه اعلام شده است ۲هزار قطعه ساز در کشور در حال فعالیت هستند نشان می دهد ظرفیت بالایی در بخش قطعه سازی خودرو در کشور موجود است؛ اما باید به خاطر داشته باشیم با توجه به حمایتهای نسبتا خوب دولتهای مختلف از صنایع خودروسازی، باید تلاش کنیم رضایتمندی در این حوزه را بهبود بخشیم.
شریعتمداری با اشاره به اهمیت گردش مالی صنعت خودروسازی در هر کشور گفت: گردش مالی صنعت خودروسازی کشور ما امروز بالغ بر ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار است که اگر در کشور خودرو تولید نمی شد، باید به همین میزان از خارج از کشور خودرو وارد می کردیم؛ بنابراین باید در جهت ارتقای کیفیت محصولات و جلب اعتماد و افزایش رضایتمندی مشتریان، بیشتر و جدی‌تر قدم برداریم و فاصلۀ خود را با رقبای دیگر کمتر کنیم.