«امریکا در ۶ ژوئیه تعرفه‌های ۲۵درصدی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار را بر واردات چین اعمال کرد. این کشور قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی را نقض کرده و بزرگترین جنگ تاریخ اقتصاد را آغاز کرد.» این جمله‌ها بخشی از بیانیه وزارت بازرگانی چین است که روز گذشته منتشر شد. دنیا چند ماه است که در کش و قوس جنگ تجاری به سر می‌برد و حالا رسماً آتش این جنگ برافروخته شده است. رئیس جمهوری امریکا صبح دیروز با دستور اعمال تعرفه‌های سنگین بر ده‌ها میلیارد دلار کالای چینی به کاهش شدید ارزش یوآن واکنش نشان داد. طبق دستور ترامپ 50 میلیارد دلار از کالای‌های استراتژیک چین نظیر قطعات هواپیما، رایانه و فرستنده‌های رادیویی مشمول اعمال تعرفه جدید خواهند شد.
وزارتخانه‌های خارجه و بازرگانی چین روز گذشته در بیانیه‌هایی به رئیس جمهوری امریکا و دولت او هشدار دادند «بازی با آتش» برای همه طرف‌ها خسارت بار خواهد بود و افزودند: «پکن برای مقابله به مثل آماده است.»
بر این اساس پکن دست به تلافی‌جویی زد. همین موضوع باعث خواهد شد تا شعله‌های نبرد تجاری دو طرف خیلی زود به بخش‌های مختلف کشیده شود و دامنه آن قلمروهای وسیع تری از تجارت را در بر گیرد. بخصوص آنکه ترامپ تهدید کرده است اگر چین بخواهد مقابله به مثل کند این کشور روی ۲۰۰میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین ۱۰ درصد تعرفه بیشتر در نظر خواهد گرفت که این تقریباً بیشتر تبادلات تجاری طرفین را شامل می‌شود و یک جنگ تجاری همه جانبه را برای طرفین باعث می‌شود. ترامپ همچنین هشدار داده است که ممکن است دولت او در نهایت روی 500میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کند. او گفته است:«تا دو هفته آینده بر ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی دیگر نیز تعرفه وضع می‌کنیم. و می‌دانید، ۲۰۰ میلیارد دلار هم الان در وضع تعلیق است و بعد از آن ۲۰۰میلیارد دلار، ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر معلق داریم. پس یعنی ۵۰ به اضافه ۲۰۰ به اضافه ۳۰۰.»
حالا خبرگزاری رویترز به نقل از یک مشاور ارشد بانک مرکزی چین مدعی است که وضع تعرفه‌های امریکا بر ۵۰میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تا دو هفته دیگر، باعث کاهش ۰,۲درصدی نرخ رشد اقتصادی چین خواهد شد.
واشنگتن پیش از این مذاکراتی گسترده را با چین برای توافق تجاری دوجانبه آغاز کرده بود. این مذاکرات اما پس از ماه مه پیگیری نشد و شکست خورد. اقدامات یک‌جانبه دولت ترامپ برای وضع محدودیت در واردات، صاحبان کسب‌و‌کارهای امریکایی و نیز رهبران کشورهای خارجی را نگران کرده است. اما ترامپ وعده داده که ۸۰۰میلیارد دلار کسری تجاری ایالات متحده را جبران می‌کند که ۳۷۵میلیون دلار آن در تجارت با چین به وجود آمده است.
مقابله به مثل چین
عصر دیروز چند ساعت پس از شلیک اولین گلوله جنگ تجاری توسط امریکا، در نهایت چین نیز با امریکا مقابله به مثل کرد و در تقابل با این کشور تعرفه 25 درصدی روی کالاهای وارداتی از این کشور اعمال کرد. گمرک چین روز گذشته اعلام کرد تعرفه‌های اعمال شده شامل 545 قلم کالا به ارزش 34میلیارد دلار است، یعنی دقیقاً همان مبلغی که امریکا اعمال کرده بود. پیش از آن لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفته بود:«پس‌از اقدام ناعادلانه امریکا در اعمال تعرفه علیه چین، ما نیز بلافاصله تعرفه‌های جدیدی را علیه برخی کالاهای امریکایی وضع می‌کنیم.»
«چن فی شیانگ» استاد اقتصاد دانشگاه جیائو تانگ در شانگهای نیز در این باره گفت:«می‌توانیم بگوییم که جنگ تجاری رسماً آغاز شده است. اعمال تعرفه‌های تجاری بی‌شک تأثیرات منفی و نامطلوبی بر هر دو اقتصاد خواهد داشت. اگر همان طور که ترامپ گفته این تعرفه‌ها به بیش از 500میلیارد دلار برسد، این تأثیرات بشدت جدی خواهد بود.»


تیر و ترکش جنگ تجاری
روی بازارهای نفت و طلا
به‌عنوان بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه، پکن تهدید کرده است که بر واردات نفت خام از امریکا 25 درصد تعرفه وضع می‌کند، هرچند که روز خاصی را برای این اقدام اعلام نکرده است. چین روزانه 400 هزار بشکه نفت از امریکا وارد می‌کند که یک میلیارد دلار در ماه با قیمت کنونی ارزش دارد. این تعرفه‌ها، قیمت نفت امریکا را در بازار چین غیررقابتی می‌کند. یک مدیر گروه دونگ‌مینگ پتروکمیکال گفته است:«انتظار دارم که پکن بزودی این تعرفه‌ها را بر واردات نفت از امریکا اعمال کند.پالایشگاه‌های چینی سفارش‌های نفت از امریکا را لغو کرده‌اند و به سوی واردات از غرب آسیا و غرب آفریقا روی خواهند آورد.» اقدامات روز گذشته نیز اثراتی در بازار نفت بر جای گذاشت و به اندکی کاهش قیمت در بازار انجامید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۲.۸۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۸ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۷.۱۱ دلار در هر بشکه رسید.
دلار نیز در آستانه انتشار گزارش فرصت‌های شغلی امریکا در برابر دیگر ارزها کاهش ارزش داشت و سرمایه‌گذاران نیز بر اقدامات تلافی‌جویانه‌ای که چین می‌تواند انجام دهد، تمرکز کرده‌اند.اما در بازار طلا اثرات این جنگ افزایشی بود.
روز گذشته هر اونس طلا (هر اونس معادل ۳۱.۱۳۲ گرم) در بازارهای جهانی با 2.70 دلار کاهش 1255.21 دلار فروخته شد. طلا البته در آستانه ثبت نخستین هفته افزایشی در 4 هفته گذشته است.هلن لو، تحلیلگر بازار در این مورد به رویترز گفت: «در صورتی که جنگ تجاری تشدید شود، چین می‌تواند اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا را بفروشد و طلا بخرد. این یک رویداد بزرگ خواهد بود.»