حضور علی مطهری در گلپایگان، سخنرانی به مناسبت عید سعید غدیر خم و درگیری او با جوانی که به سخنرانی وی معترض شده، فضای شبکه‌های اجتماعی را پر کرده است.

علی مطهری همچنان رکورددار است

علی مطهری در میان نمایندگان مجلس رکورد حاشیه‌داری را شکانده است؛ زمانی رفاقتش با احمدی‌نژاد سوژه می‌شود، زمانی درگیری با کوچک‌زاده و ... خواندن وی، زمانی با وزارت اطلاعات به چالش می‌خورد و زمانی دیگر با جوانان در شیراز و امروز با جوانی دیگر در گلپایگان. جوانی که از او می‌خواهد در جایگاه نمایندگی مجلس به‌جای پرداختن به عید سعید غدیر به موضوعات روز کشور بپردازد و از مشکلات و معضلاتی چون پراید 40 میلیون تومانی سخن بگوید.

مطهری در جریان این مواجهه که بخش‌هایی از آن در فضای مجازی منتشر شده است، با عبارات تند و توهین‌آمیزی این جوان را خطاب قرار می‌دهد؛ عباراتی که حالا «نادان»ش که قابل ذکر است، در اخبار آمده و مورد انتقاد بسیاری واقع شده است. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌گویند از نماینده مجلس انتظار می‌رود به جای تندی، متانت به‌خرج دهد و جواب مردم را با فحش و ناسزا ندهد. مطهری البته می‌گوید: «هدف او و همکارانش تهیه آن ویدئو بود... همه می‌دانیم که ویدئو را همراه با شیطنت‌هایی منتشر می‌کنند.»

یک روحانی ساده؟

در جریان انتشار فیلم درگیری علی مطهری در گلپایگان، به ناگاه یک روحانی هم وارد ماجرا می‌شود و به آن جوان می‌گوید تو آبروی لباس من را برده‌ای. این روحانی لحظاتی بعد و در حالی که خطاب به همان جوان می‌گوید «می‌کنمت توی گونی»، قلعه‌نویی‌وار از همراهانش می‌خواهد عکس و تصویری از آن جوان بگیرند تا بعدا... .

این روحانی که در دفاع از علی مطهری به میدان می‌آید، سیدمحمد شریفی نام دارد. وی امام‌جمعه یکی از مساجد شهر «گوگد» از توابع گلپایگان است و گفته شده که مسئولیت ستاد حسن روحانی در این شهرستان را برعهده داشته است. البته ناگفته نماند که هم علی مطهری در جریان انتشار پست اینستاگرامی و هم علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرده‌اند که این روحانی نسبتی با برگزار‌کنندگان مراسم و علی مطهری نداشته و مستقلا وارد ماجرا شده است.

دیروز گلپایگان، امروز تهران!

پیگیری این ماجرا ما را تا گلپایگان کشاند. پرسان‌پرسان از مسئول و فعال سیاسی و دانشجو گرفته تا چند خبرنگار باسابقه سوال کردیم تا آن جوان معترض به علی مطهری را پیدا کنیم. حوالی بعدازظهر روز شنبه نهایتا توانستیم شماره‌ای را از این جوان که نامش الف. ز بود، پیدا کنیم؛ یک شماره ایرانسل. با او تماس گرفتم و درخواست گفت‌وگو کردم. درخواستم را پذیرفت. در میانه صحبت ناگهان متوجه شدم وی اصلا ساکن گلپایگان نیست، بلکه ساکن تهران است و کارمند یکی از همین مجموعه‌های مرکز شهر. خوشحال شدم و از آنجایی که فاصله دوری با وی نداشتیم، قرار مصاحبه را برای یک ساعت بعد گذاشتم و راهی محل ملاقات شدم. چند دقیقه‌ای مانده بود که به خیابان طالقانی برسم، ناگهان تلفنم زنگ خورد. همان جوان بود، عذرخواهی کرد و گفت جلسه‌ای دعوت شده و باید برود! با سماجت خبرنگارانه فهمیدم که فردی او را از مصاحبه منع کرده است، اما هرطور که بود، او را قانع کردم چند کلامی حرف بزند. مسیر را ادامه دادم تا به ساختمان پنجم مرکزی وزارت نفت رسیدم. همانقدر که شما هم تعجب کردید، من هم متعجب شدم! وزارت نفت در خیابان طالقانی کجا و گلپایگان کجا! به علت به اتمام رسیدن ساعت کار، از ورود به ساختمان منع شدیم و پایین منتظر ماندیم که آقای «ز» بیاید. دقایقی بعد و در حالی که همکارانش او را HERO و جگردار خطاب می‌کردند پایین آمد، ولی برخلاف آنچه قبلا گفته بود، عمل و از مصاحبه خودداری کرد. هرچه تلاش کردم گفت که «رئیسم اجازه مصاحبه نداده است.» احمد زین‌الدین جوانی است که با علی مطهری درگیر شده؛ یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و از قضا فعالان ستاد حسن روحانی. او در مراسم عید غدیر با هیبتی متفاوت از قبل، با محاسنی بلند در جلسه حاضر شده و به انتقاد از علی مطهری می‌پردازد.

حبس و شلاق مجازات تهدید و توهین

قانون چه می‌گوید: «نادان و احمق خواندن کسی، مطابق قانون از جمله مصادیق واضح توهین به شمار می‌رود.» براساس نص صریح قانون مجازات اسلامی، مجازات فردی که مرتکب توهین شود و با به کار بردن تعابیری موجبات تخفیف و تحقیر فرد دیگری را فراهم کند، به دلالت ماده 608 این قانون، درصورتی که فردی که به او توهین شده، به‌عنوان شاکی خصوصی به دادگاه مراجعه کرده باشد، با حکم قاضی، مستحق مجازات شلاق تا 74 ضربه یا جزای نقدی، به میزان تشخیص قاضی خواهد بود. به کار بردن «من شما را می‌کنم توی گونی» یا «عکس او را بگیرید و بدهید به من» هم مصداق تهدید است و در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است. قانونگذار صراحتا در ماده 699 قانون مجازات اسلامی ضمن اشاره به انواع تهدید، اعم از اینکه به این واسطه انجام فعل یا ترک فعلی توسط تهدید‌کننده اجبار شده باشد یا اجبار نشده باشد، تا 74 ضربه شلاق یا حبس از دو ماه تا دو سال برای فرد تهدید‌کننده، مجازات تعیین کرده است.

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان در مجلس:

این اقدام برنامه‌ریزی شده بود، پیگیری حقوقی خود را ادامه می‌دهیم

بنده آقای مطهری را از چند ماه قبل برای سخنرانی در گلپایگان و خوانسار دعوت کرده بودم. از نظر بنده اتفاقی که پس از سخنرانی ایشان رخ داد، یک برنامه‌ریزی و طراحی از قبل انجام‌شده بود. یک خبرنگار معلوم‌الحال در گلپایگان که حتی بدون داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی نشریه‌ای به نام «نسل نو» را مدیریت کرده و هرازگاهی با این روش فیلمی از این و آن منتشر می‌کند، برنامه‌ریزی کرده، فیلم گرفته و بخش‌های تقطیع‌شده‌ای از آن را در اختیار رسانه‌های معاند قرار داده است. وی قبل از برگزاری این برنامه چند روزی در نشریه خود درخصوص اینکه برگزاری این مراسم ضرورتی ندارد، اقدام به حاشیه‌سازی کرده بود. از این‌رو ما در حال پیگیری ماجرا هستیم تا عاملان آن تحت تعقیب حقوقی قرار بگیرند. البته برخلاف برخی شایعه‌ها فرد معترض به آقای مطهری به هیچ وجه نسبتی با بنده ندارد. در جریان مراسم و از روی فیلم‌ها مشخص است که این فرد با فیلمبردار کنار هم نشسته‌اند و مشغول مشورت و طراحی هستند. علاوه‌بر این، باید بگویم این افراد در اواسط جلسه هم قصد داشتند مراسم را به‌هم بریزند، اما با تمهیدی که نیروی انتظامی داشت، از به‌هم ریخته شدن جلسه جلوگیری کرد.