افزایش نسبی قیمت جهانی طلا موجب شده است تا شرکت‌های بزرگ معدنی سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در بخش اکتشاف و تولید انجام دهند. این مساله موجب افزایش تولید جهانی طلا تا ۴ سال آینده خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌های موجود از سوی موسسه‌های پژوهشی فعال در بازار فلز زرد، تولید جهانی طلا از ۱۰۴ میلیون اونس در سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۱۱۵ میلیون اونس در سال ۲۰۲۲ میلادی برسد. این رقم معادل ۶/ ۲ درصد تولید طلا در هر سال خواهد بود. میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به ۱۲۷۵ دلار و سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید. روسیه بیشترین رشد تولید طلا را در بین کشورهای جهان خواهد داشت و امسال با رشد ۴ درصدی تولید روبه‌رو خواهد شد. تولید طلا در روسیه طی سال‌های آینده نیز با بهره‌برداری از ۱۹پروژه جدید خود با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود. تولید طلای آمریکا نیز از ۸ میلیون اونس در سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۸ میلیون اونس در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید.

رشد شاخص دلار
رشد افزایش ارزش دلار آمریکا موجب شده قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش روبه‌رو شود. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا با ۴/ ۴ دلار کاهش به کمتر از ۱۲۲۶ دلار رسید. قیمت طلا نسبت به هفته قبل نیز حدود ۳/ ۰ درصد کاهش داشته است. ولی قیمت این فلز گرانبها در ماه نوامبر نسبت به اکتبر با رشد نزدیک به یک درصدی روبه‌رو شده است.

فدرال رزرو و سیاست پولی
انتشار متن مذاکرات نشست نوامبر فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته است. مقام‌های پولی آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بهره به زودی بار دیگر افزایش خواهد یافت. البته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره وضعیت نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی وجود دارد. شاخص ارزش دلار آمریکا نیز با ۵/ ۰ درصد افزایش به بیش از ۲۵/ ۹۷ واحد رسیده است. ارزش دلار در هفته گذشته نیز ۳/ ۰ درصد و در ماه نوامبر ۱/ ۰ درصد رشد داشته است. افزایش ارزش دلار معمولا موجب کاهش تقاضا و قیمت جهانی طلا می‌شود.

آینده طلا از چشم‌انداز کارشناسان
آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی «آدریان دی» در این باره گفت: روشن است که موضع جدید بانک مرکزی آمریکا برای طلا مثبت است. با این حال انتظارات نسبت به سیاست پولی آمریکا ممکن است پیش از این تاثیرش را در قیمت‌ها گذاشته باشد. به‌علاوه ادامه تنش ژئوپلیتیک در اروپا نسبت به برگزیت و ایتالیا، تنش با روسیه و نقاط دیگر، از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه «لاسال فیوچرز» انتظار دارد قیمت طلا پس از تحکیم در محدوده بالای ۱۲۲۰ دلار، رشد تجربه کند. فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه «پرایس فیوچرز» با توجه به اظهارات اخیر جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز نظر مشابهی داشت. وی انتظار دارد قیمت طلا رشد بیشتری پیدا کند اما خاطرنشان کرد رشد ارزش دلار مانع صعود این فلز ارزشمند خواهد شد.

«جاسپر لاولر»، مدیر تحقیقات گروه لندن کپیتال نیز به رشد قیمت طلا در کوتاه مدت خوش‌بین است؛ چراکه انتظار دارد تحولات تجاری مثبت میان آمریکا و چین در هفته جاری، از روند رشد ارزش دلار بکاهد.جیم ویکاف، تحلیلگر فنی انتظار دارد طلا تغییر قیمت چندانی پیدا نکند. اما در ادامه گفت: نتیجه مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین، چه مثبت باشد یا منفی احتمالا روی بسیاری از بازارهای کالایی از جمله فلزات ارزشمند تاثیر خواهد گذاشت. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب روز جمعه ۵/ ۰ درصد رشد کرد و در ۲۵/ ۹۷ واحد بسته شد و برای کل هفته حدود ۳/ ۰ درصد افزایش ثبت کرد. این شاخص برای نوامبر تنها ۱/ ۰ درصد رشد داشت. طلا رابطه معکوسی با دلار دارد و رشد ارزش دلار، این فلز زرد را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر خواهد کرد.