‌از مجلس ششم تا مجلس دهم

تا کنون در مقاطع مختلف تشکیل مجلس؛ بودند نمایندگانی که به دلیل برخی اظهارات حاشیه‌ساز در ارتباط با برخی موضوعات خاص از سوی نهادهای مختلف مورد شکایت واقع شده‌اند. در این راستا اگر نگاهی به شکایت‌های واصله به شورای نظارت بر رفتار نمایندگان بیندازیم خواهیم دید که اظهارات کدام نمایندگان و به چه دلیل مورد اعتراض نهادها و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته است. در این راستا شاید نخستین کسی که به‌واسطه اظهاراتش با شکایت مستقیم یک دستگاه مواجه شد حسین لقمانیان نماینده همدان در مجلس ششم بود که به واسطه سخنانش با شکایت قوه قضائیه مواجه شد و این مساله حتی به سلب مصونیت نمایندگی، دستگیری و زندانی شدن وی نیز انجامید که البته با فشار دولت و مجلس وقت لقمانیان پس از 20 روز آزاد شد. پس از وی اوضاع شکایت از نمایندگان در مجالس دیگر بدینگونه پیش نرفت و بیشتر در شورای نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شد. البته دومین شکایت خبرساز از نمایندگان در آذرماه 95 و در مجلس دهم اتفاق افتاد و این بار محمود صادقی آنطور که خودش آن زمان به رسانه‌ها گفت به دلیل تذکر در نطق میان دستور به قوه قضائیه مورد شکایت، جلب و بازداشت قرار گرفت که البته وی با استنکاف از رویه قضایی و عدم اجازه به ماموران برای ورود به منزل اجازه بازداشت خود را نداد و در ادامه با پادرمیانی برخی مقامات قضیه به نحو دیگری پایان یافت. هر چند که گویا این رویه از شکایت‌ها و بررسی آن صرفا به نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس باز می‌گردد و اصولگرایان و دلواپسان از این حیث در امانند. چرا که پیش از این مقامات دولتی بارها از سیدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد شکایت کرده‌اند، اما هربار این شکایت‌ها به نحوی خاتمه داده شده است. از جمله این شکایت‌ها می‌توان به شکایت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، وزارت اطلاعات، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم و معصومه ابتکار معاونت زنان ریاست جمهوری از کریمی قدوسی اشاره کرد. این در حالی است که اخیرا شنیده شده برخی نهادها از صادقی و مطهری نمایندگان تهران به سبب اظهاراتشان شکایت کرده‌اند.

‌شکایت از دو نماینده

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از بررسی شکایت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان از علی مطهری و محمود صادقی در جلسه این هیات خبر داد. ایرنا نوشت؛ محمدجواد جمالی نوبندگانی در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره جلسه دوشنبه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در خصوص شکایت رئیس حفاظت و بازرسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اظهارات محمود صادقی نماینده مردم تهران اظهار داشت: این موضوع در نشست امروز مطرح و بررسی شد و هیات نظارت صحبت‌های صادقی را خارج از وظایف نمایندگی ندانست. وی افزود: به دنبال شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده تهران، ۵ نفر از شهود این نماینده در جلسات قبلی هیات نظارت حضور یافته و توضیحات خود را ارائه کردند که هیات نظارت همچنان درباره این موضوع در حال پیگیری است. نماینده فسا در مجلس با اشاره به صحبت‌های علی مطهری نماینده تهران نسبت به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان از نامبرده اظهار کرد: در این نشست قرار شد هیات نظارت جهت ارائه توضیحات بیشتر از مطهری دعوت به عمل آورد. سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به شکایت عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی از نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به دلیل ایراد اتهاماتی به وی اظهار داشت: قاضی‌پور به هیات نظارت دعوت و توضیحاتی ارائه کرد که با توجه به منطبق بودن توضیحات وی با اظهارات شاهد که خود دارای مسئولیت است، هیات نظارت به این نتیجه رسید که اظهارات نماینده ارومیه خلاف وظایف نمایندگی نبوده است. جمالی با اشاره به پرونده شکایت دادستانی از کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات به دلیل برخی اظهارات در قم بیان کرد: علی لاریجانی نماینده قم و رئیس مجلس طی نامه‌ای اعلام کرد که شکایتی ندارد، لذا این پرونده هم مختومه شد.

‌ تکذیب شکایت مجمع از مطهری

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شکایت این نهاد از علی مطهری، نماینده مجلس را رد کرد و اظهار داشت: هیچ موضوعی مبنی بر شکایت از آقای مطهری در صحن علنی مجمع مطرح و درباره آن رأی‌گیری نشده است. حجت‌الاسلام مجید انصاری گفت: تصمیمات مجمع نیز مانند مجلس است؛ همانطور که هر تصمیمی که بخواهد به نام مجلس اعلام شود باید در صحن مجلس و به تصویب اعضای آن برسد در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به همین روال حاکم است و هر موضوع و اقدامی از سوی مجمع باید در صحن علنی به تصویب برسد. وی افزود: درباره این موضوع که آیا مجمع از آقای علی مطهری شکایت کرده یا نه، درست نیست و چنین چیزی اصلا در صحن مجمع مطرح نشده است. هر مساله‌ای که به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد قبلا در جلسه مجمع مطرح می‌شود و بنابر تصمیم اکثریت اعضا اقدام می‌شود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در مورد آقای مطهری در صحن مجمع چیزی مطرح و تصویب نشده است اما اینکه واحد دیگری از مجمع مثل دبیرخانه یا دفتر رئیس چنین شکایتی کرده باشند من خبر ندارم.