عادل عبدالمهدی که هفته گذشته بعد از سخنرانی رئیس جمهوری ایران و اعلام طرح صلح هرمز سفری یک روزه به عربستان سعودی داشت و با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد، دیروز در گفت‌وگویی از آمادگی تهران و ریاض برای مذاکره خبر داد. به گزارش فارس، عبدالمهدی در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» قطر هدف از سفر خود به عربستان را برقراری آرامش در منطقه دانست و اعلام کرد که «این مسأله بدین معناست که آمادگی برای اعطای امتیاز وجود دارد.» وی با بیان اینکه عربستان «به دنبال صلح است»، خاطرنشان کرد که حل بحران یمن می‌تواند کلیدی برای حل بحران خلیج فارس باشد. نخست وزیر عراق با بیان اینکه کشورهای مرتبط با بحران خلیج فارس از مذاکرات سخن می‌گویند، افزود: «عربستان و ایران، آماده مذاکره هستند.» او همچنین از آمادگی بغداد برای برگزاری این مذاکره هم خبر داد.  نخست وزیر عراق با بیان اینکه هیچ کشوری بجز اسرائیل در منطقه به دنبال جنگ نیست، موافقت دولتش برای حضور در طرح ابتکاری ایران را مشروط به حضور همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در این طرح کرد.
عبدالمهدی در گفت‌وگوی جداگانه با روزنامه شرق الاوسط هم با اشاره به گفت‌وگوهای خود با پادشاه و ولیعهد عربستان که آن را صریح و بی پروا خوانده، گفت که مذاکراتش مسائل زیادی درباره وضعیت منطقه بویژه تنش امریکا و عربستان با ایران و وضعیت یمن را شامل شده است. او گفت که عربستان دیدگاه خود را درباره منطقه اعلام کرده و تقریباً نشانه‌هایی پیرامون آتش‌بس در منطقه مشاهده می‌شود.
بعد از سفر عبدالمهدی به ریاض، برخی رسانه‌ها ادعا کردند که او عازم تهران خواهد شد. خبری که البته از سوی مقامات عراقی تأیید نشد، اما سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز از تلاش‌های بغداد برای کاهش تنش در منطقه استقبال کرد و گفت :«اگر ایشان بخواهد به تهران بیاید، قدمش روی چشم ولی در مورد انجام این سفر چیزی هنوز قطعی نشده است.»
همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در نشست خبری دیروز خود از آمادگی ایران برای مذاکرات جدی درباره طرح صلح منطقه‌ای خبر داد و البته ارسال پیغام‌هایی از سوی ریاض به تهران را هم تأیید کرد. به گزارش «ایران»، او افزود: برخی کشورها از سوی عربستان برای رئیس جمهوری کشورمان پیغام‌هایی آورده بودند اما پیام ما از ابتدا روشن بود، اینکه ما خواهان پایان تجاوز به یمن بودیم و آتش‌بس را یکی از راه حل‌های این مسأله می‌دانستیم. سخنگوی دولت تأکید کرد که امروز نیز پاسخ ما همین است و جمهوری اسلامی ایران همه تلاش‌های معنوی خود را برای برقراری صلح میان یمن و عربستان به کار خواهد گرفت، اما ما باید علامت روشنی از سوی عربستان ببینیم و اولین علامت، قطع کشتار یمنی‌ها خواهد بود.
به گفته سخنگوی دولت، «ائتلاف امید» یا صلح هرمز علیه هیچ کشوری نیست  و سه ویژگی مهم دارد؛ هیچ کشوری را بیرون نمی‌گذارد، این ائتلاف درون‌زا است و در نهایت اینکه علیه هیچ کشوری نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند این طرح را نادیده بگیرد و به طرح امریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد.
به این مجموعه تلاش‌ها برای برقراری امنیت و صلح در منطقه باید  به آمادگی و استقبال عمان و پاکستان از به سرانجام رسیدن این تلاش‌ها هم اشاره کرد. یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان روز شنبه و در نیویورک گفته بود که  کشورش از طرح «حسن روحانی»، رئیس‌ جمهوری ایران، موسوم به «ابتکار صلح هرمز» استقبال می‌کند به این شرط که این طرح مبتنی بر ایجاد «ثبات» باشد. عمران خان نخست وزیر پاکستان هم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با ولیعهد عربستان دیدار و اعلام کرد که بن سلمان از او خواسته تا با رئیس جمهوری ایران گفت‌وگو کند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا هم از عزم پاکستان برای میانجیگری بین تهران و ریاض حمایت کرده است. حسن روحانی هم در نشست خبری در نیویورک تأیید کرد که عمران خان برخی نکات مطرح شده در گفت‌وگوی نخست وزیر پاکستان و ولیعهد عربستان را به او منتقل کرده است. نخست وزیر عراق حل بحران یمن را کلید حل بحران منطقه دانست و علی ربیعی سخنگوی دولت هم دیروز تأکید کرد که آتش‌بس در یمن یکی از راه حل‌های اساسی پایان بحران‌ها در منطقه است. رئیس جمهوری ایران هم در نیویورک درباره چشم‌انداز مذاکرات احتمالی با عربستان سعودی گفته بود: «عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ یمن است. اگر آتش بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریع‌تر مرتفع خواهد شد.» به نظر می‌رسد جنگ یمن هم اکنون به مراحلی رسیده که دو طرف در گیر در این بحران را مجاب به پذیرش آتش‌بس و پایان آن کرده باشد.