عصر دیروز بیانیه رسانه‌ای استراماچونی در رسانه‌های داخلی و همچنین ایتالیایی منتشر شد که اعلام کرده بود او و دستیارانش روز جمعه گذشته(15آذر) در نامه‌ای به فیفا رسما فسخ قرارداد خود با باشگاه استقلال را اعلام کرده‌اند و در ادامه نیز با هواداران و بازیکنان تیم خداحافظی کرده است. در این بیانیه آمده است: «آندره‌آ استراماچونی به همراه دستیارانش مارکو کاسر، سباستین ادواردو لتو و عمر دانسی اعلام می‌کنند؛ از تمامی بازیکنان تیم استقلال و سایر اعضای کادرفنی به خاطر عملکرد فوق‌العاده‌شان و همکاری حرفه‌ای‌شان که با توجه به مشکلاتی که در چند ماه گذشته وجود داشت و باعث شدند تیم به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر برسد، قدردانی می‌کنیم. استراماچونی ضمن قدردانی از هواداران بابت حمایت‌های فوق‌العاده‌شان در این مقطع، برایشان آرزوی موفقیت می‌کند که شایسته‌اش هستند. من مجبورم اینجا را ترک کنم و امیدوارم روزی در آینده در کنار هم باشیم.»
این اتفاق در حالی که تیم استقلال پس از سال‌ها سرانجام رسیدن به صدر جدول را تجربه کرده، برای هواداران بهت‌آور بود و آنها که امید زیادی به موفقیت تیم‌شان در این فصل داشتند و از فوتبال زیبا و تهاجمی آبی‌ها لذت می‌بردند بار دیگر با استرس و نگرانی خبرهای تیم خود را دنبال می‌کنند. فارس نیز در گزارشی نوشت: «سرمربی استقلال از طریق وکیل خود دلایلی را برای فسخ قرارداد با استقلال ارائه کرده که مهم‌ترین آن پرداخت پول توسط صرافان به حساب این مربی است. وی در ایمیل ارسالی اعلام کرده چرا باید یک شخص سوم به حساب وی مطالباتش را واریز کند چون این موضوع باعث ایجاد دردسر در ایتالیا برای وی شده است. همچنین استراماچونی اعلام کرده به این دلیل قراردادش را فسخ کرده است چون باشگاه استقلال دو ماه از مطالبات وی را پرداخت نکرده اما مسئولان استقلال معتقدند بخشی از مطالبات وی پرداخت شده و بخش دوم نیز قرار است فردا به حساب وی در ترکیه واریز شود. از سوی دیگر مسئولان باشگاه استقلال اعتقاد دارند اگر استراماچونی می‌خواست قراردادش را فسخ کند حداقل باید این تهدید خود را در قالب نامه به اطلاع آنها می‌رساند و یک فرصت چند روزه برای پرداخت مطالباتش به آنها می‌داد اما استقلالی‌ها هیچ نامه‌ای برای تهدید جهت فسخ قرارداد دریافت نکردند و به همین دلیل معتقدند می‌توانند روی اقدام استراماچونی قانونا شکایت کنند.»
البته صحبت‌هایی که مدیران باشگاه‌ها در گذشته و در چنین شرایطی انجام داده‌اند نشان داده که این بحث‌ها بیشتر برای آرام کردن هواداران و انداختن توپ در زمین سرمربی است تا فشارها را از روی خود بردارند و با توجه به اینکه مربیان خارجی وکلای مجربی در اختیار دارند که قوانین را بسیار بهتر از مدیران باشگاه‌ها می‌دانند و درنهایت، معمولا در چنین پرونده‌هایی پیروز می‌شوند، چنین شکایت‌هایی تا امروز در فوتبال ما منجر به برد طرف ایرانی نشده است.

   زرینچه: فقط سرپرستم، بزرگ‌ترهای تیم ارنج می‌کنند

جواد زرینچه، سرپرست تیم فوتبال استقلال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اتفاقات اخیر و جدایی استراماچونی در باشگاه و اینکه در دیدار امروز چه کسی تیم را مربیگری می‌کند، صحبت‌هایی داشته که در ادامه می‌خوانید.گویا سفرتان به مالزی برای حضور در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا لغو شد و در ایران ماندنی شدید؟

بله؛ برای بازی روز دوشنبه(امروز) باید در ایران بمانم.

به نظر شما تکلیف استرا چه می‌شود؟

این موضوع را باید از مدیریت سوال کنید چون من در جریان نیستم.

در تمرین قبل از بازی تیم را چه کسی تمرین داد؟

تمرین خاصی نبود فقط عرقگیری قبل از بازی بود و نیم ساعت کار کردیم. در این مدت هم بچه‌ها با وریا تمرین کردند.
 

گفته می‌شود شما در بازی با پیکان سرمربی موقت هستید؟

خیر، من فقط سرپرست تیم هستم.

پس چه کسی تیم را هدایت می‌کند؟ آقای غلامپور؟

بچه‌ها هستند و شورایی تصمیم گرفته می‌شود. وریا و سیدحسین و بزرگ‌ترها هستند و اگر از ما هم کمک بخواهند کمک‌شان می‌کنیم. بالاخره باید تحت هر شرایطی با پیکان بازی کنیم.
 

طی این ساعت‌ها صحبتی با استرا نداشته‌اید؟

خیر، اصلا.
 

از عاقبت او هم خبر ندارید؟

نه، از هیچ‌کس خبری ندارم!