در واقع چنانکه انتظار می‌رفت قیمت بالای بلیت سد اصلی رونق بازار سینما بود. بلیت‌های ۴۵هزار‌تومانی در نزدیک به شش ماه گذشته، تماشای فیلم در سینما را به تفریحی گران برای خانواده‌ها تبدیل کرده بود. نیم‌بها شدن بلیت،‌ فرصت یا به تعبیری دعوت دوباره خانواده‌ها به سالن‌های سینماست. این موضوع با توجه به اکران یک انیمیشن ویژه کودکان، جذابیت سینما را برای خانواده‌ها بیشتر کرده است. همچنین طیف وسیعی از دانشجویان و جوانان که هنوز درآمد پایدار یا کامل ندارند، بخشی از بازار سینما هستند که با کاهش قیمت و نیم‌بها شدن بلیت سینما، امکان بیشتری برای تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی دارند. این امید وجود دارد که با بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه،‌ استقبال عمومی از سینماها هم افزایش پیدا کند و رخوت از تن اکران برود.

 جزئیات قیمت بلیت‌های شناور

سینماهای مدرن از ۳۵ تا ۴۵هزار تومان، سینماهای ممتاز از ۲۵ تا ۳۵هزار تومان و سینماهای درجه‌یک از ۲۰ تا ۲۵هزار تومان می‌توانند قیمت‌گذاری شوند. شیوه اجرای شناور‌سازی قیمت بلیت سینما این‌گونه است که سانس‌های ابتدایی روز یعنی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ به صورت نیم‌بهای نرخ مصوب و بر اساس درجه کیفی هر سینما به ترتیب ذیل قیمت‌گذاری می‌شوند: همچنین برای سانس‌های دیگر از ساعت ۱۵ به بعد سینماداران این اختیار را خواهند داشت که بر اساس شرایط جغرافیایی هر سینما، نوع مخاطبان و ساعات پیک به شیوه پیشنهادی ذیل قیمت‌گذاری کنند. قرار است این طرح به مدت سه ماه در سینماها اجرایی شود. البته افزایش فروش هفته گذشته، دلیل دیگری هم دارد و آن نیم‌بها شدن قیمت بلیت همه سینماها در روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریور است.

 

حراجی موفق

مجموع این اتفاق‌ها نشان می‌دهد بازار سینما نیازمند یک حراجی بود. حراج سانس‌ها به نصف قیمت! زیرا نه فیلم‌های پرده به قیمت بلیتشان می‌ارزید نه اصولا قیمت بلیت سینماها تناسبی با درآمدهای عموم داشت.  با این حساب انتظار می‌رود از نیمه مهرماه امسال تا پایان آبان‌ماه با ادامه بلیت‌های شناور و اکران فیلم‌های جدید از جمله فیلم‌هایی که شانس‌های معرفی به اسکار هستند، فروش سینماها با جهش ۵۰درصدی به رکورد ۲۵میلیارد تومان در هفته نزدیک شود.

روز رکوردشکنی

طبق خبرهای رسیده، روز سه‌شنبه ۲۲شهریورماه به‌عنوان روز پرمخاطب سال ۱۴۰۱ در سینما رقم خورد. حضور چشمگیر مخاطبان در سالن‌های سینما برای مسوولان و صاحبان فیلم‌ها غافلگیرکننده بوده و نشان از اهمیت و جایگاه ویژه سینما نزد مردم به‌عنوان رسانه‌ای فرهنگی و خانواده‌‌محور دارد. سینماهای کشور با جذب بیش از ۱۷۲هزار تماشاگر به فروش ۳میلیارد و۳۰۰میلیون تومانی دست یافتند و با این حساب سه‌شنبه با رشد ۱۷درصدی تماشاگران نسبت به هفته گذشته پرمخاطب‌ترین روز سال ۱۴۰۱ معرفی شد. این در حالی است که سه‌شنبه هفته قبل با استقبال ۱۴۲هزار تماشاگر فروش سینماها به ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده بود. فیلم‌های «پسر دلفینی»، «ابلق»، «انفرادی»، «دوزیست»، «تی تی»، «علف‌زار»، «بانک‌زده‌ها» و «شین» به ترتیب پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های این روز بودند.

فیلم‌های پرفروش

اگر نگاهی به سه فیلم پرفروش هفته گذشته بیندازیم، اولین اسمی که به چشم می‌خورد و اتفاقا برای مخاطبان هم عجیب است، انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش است که در هفته سوم اکران خود در صدر جدول سینماها قرار گرفت. «پسر دلفینی» این هفته با فروش ۱۶۴هزار قطعه بلیط به ارزش ۴میلیارد و دویست‌میلیون تومان و فروش کل ۶میلیارد و صدمیلیون تومان توانست مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کند. فیلم اجتماعی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار در چهارمین هفته نمایش خود از مرز فروش ۱۳میلیاردی خود عبور کرد. ابلق این هفته با فروش ۱۰۹هزار قطعه بلیت به ارزش ۳‌میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان، توانست در رتبه دوم جدول فروش سینماها قرار گیرد.

فیلم سینمایی «انفرادی» اثر سیدمسعود اطیابی توانست ۹۷هزار قطعه بلیت به ارزش ۲میلیارد و ۶۳۹میلیون تومان را به فروش برساند و در رتبه سوم جدول سینماها قرار گیرد. «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، در هفته پنجم نمایش خود با فروش ۸۱‌هزار قطعه بلیت به ارزش ۲‌میلیارد و ۳۸۰‌میلیون تومان توانست رتبه چهارم جدول فروش سینماها را از آن خود کند. فیلم «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده با جذب ۳۷هزار تماشاگر و فروش یک‌میلیارد و ۱۱۳میلیون تومانی، در رتبه پنجم جدول فروش هفتگی قرار گرفت. الگوی فروش فیلم‌های سینمایی در به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم عبارت است از یک انیمیشن، یک درام و یک کمدی. این موضوع نشان می‌دهد ذائقه تماشاگران ایرانی منحصر به تماشای فیلم‌های کمدی نیست و اکران فیلم‌های متفاوت و باکیفیت می‌تواند شمار قابل‌توجهی از مخاطبان سینما را جذب کند.

دنیای اقتصاد