دولت آمریکا در طرحی تازه قصد کرده تا نرخ مالیات بر عواید حاصل از سرمایه را برای آمریکایی‌هایی که درآمدشان بیش از یک میلیون دلار است، افزایش دهد. این نرخ قرار است به ۴/۴۳ درصد برسد. همزمان با اعلام این تصمیم بهای بیت‌کوین و بازارهای مالی آمریکا دچار روند نزولی شد و تا این لحظه بیت‌کوین تا سطح ۴۸ هزار دلار سقوط کرده است. از سوی دیگر سهام صرافی کوین بیس که یکی از مراجع اصلی معاملات کریپتو در دنیا محسوب می‌شود هم به زیر ۳۰۰ دلار رسید.
بورس‌های آمریکا که از زمان انتخابات به دونالد ترامپ تمایل بیشتری نشان می‌دادند از طرح تازه بایدن چندن راضی به نظر نمی‌رسند؛ عدم رضایتی که در شاخص‌های اصلی مانند نزدک و S&P خودنمایی می‌کند. همزمان انتقادات گسترده‌ای در میان فعالان بازار سرمایه آمریکا از جو بایدن در حال شکل‌گیری است.
بازار معامله ارزهای دیجیتال در ایران نیز با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو است. معامله‌گران خرده‌پا که از ورود به بورس خیری ندیدند سراسیمه به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها پرداختند و حالا اصلاح شدید بازار که پیش از این هم قابل پیش‌بینی بود برای آنها یادآور اتفاقات بورس تهران است. در این مدت فعالان فضای مجازی که نقش عمده‌ای در هدایت رفتار توده‌وار سرمایه‌گذاران در بورس تهران داشتند یک‌شبه به اساتید بازار کریپتو تبدیل شدند.
رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم که به تازگی سقف‌شکنی کرده بودند، چند روزی است که روند صعودی خود را از دست داده‌اند. در روزهای گذشته نشانه‌هایی از اصلاح شدید در بازار رمزارز وجود داشت و یکی از صرافی‌های معتبر ترکیه (تودکس) چند روز پیش امکان خرید و فروش کریپتو را قطع کرد تا اینکه دیروز بازار کریپتو با اصلاح شدیدی روبه‌رو شد.
دلیل گرایش مردم به کریپتوکارنسی
در همین راستا سپهر محمدی رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» دلیل عمده گرایش شدید مردم به کریپتوکارنسی و رمزارزها را عدم کارایی بانک‌ها و رویدادهای بازار سرمایه ایران دانست.
سپهر محمدی ریزش رمزارزها را اصلاح شدید نمی‌داند و می‌گوید: در سابقه رمزارزها و بیت‌کوین ریزش ۹۰ درصدی وجود داشته و این اصلاحات، اصلاحات معمولی به حساب می‌آید، مثلا در سال ۲۰۱۲ قیمت بیت‌کوین از ۱۰۰ به ۱۰ دلار کاهش یافت. وی در ادامه گفت: این بازار، فناوری جدیدی به حساب می‌آید که جایگاه قیمت خود را از چند سنت تا چند ده هزار دلار باز کرده است. مجموعه دارایی‌های این ارزها چندین برابر شرکت‌های بزرگی همچون کوکاکولاست. همین‌طور که اینترنت جایگاه خوبی برای خود به دست آورده، رمزارزها هم به دنبال رسیدن به چنین جایگاهی هستند؛ فناوری جدیدی که در حوزه‌های مختلفی علاوه بر حوزه‌های مالی کاربرد دارند. خلاقیت بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که قیمت، بخشی از این حوزه به حساب می‌آید، مثلا بگوییم چرا ماشین تسلا چنین قیمتی دارد؟ طبیعتا فناوری‌های زیاد و جدیدی را داراست که به چنین قیمتی فروخته می‌شود. اصل موضوع فناوری است تا قیمت.
محمدی ادامه داد: موضوع رمزارزها مخالف منافع فدرال‌رزرو است. اینکه آیا فدرال‌رزرو با نفوذ و قدرتی که دارد می‌تواند جلوی این بازار دیجیتال را بگیرد و اجازه فعالیت به آنها ندهد را زمان معلوم خواهد کرد. به نظر من نمی‌تواند مانعی برای رمزارزها شوند. وی در پایان درباره پیش‌بینی آینده این بازار گفت: من برای پیش‌بینی آینده بازار، پیش‌بینی آینده فناوری را خواهم گفت و این فناوری روی هر گوشی هوشمندی تا چند سال آینده در هر جای دنیا فعال خواهد بود.
عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: مردم ایران سال‌هاست به دلیل ساختار غلط بانکی که منشأ اصلی حذف و تضعیف تولید و هدایت فعالیت‌های مردم به سمت فعالیت‌های سوداگرانه بوده، پس‌انداز‌های خود را به سمت فعالیت‌های مولد نمی‌برند. بیشتر در حوزه فعالیت‌های غیرمولد و سوداگرانه مثل زمین، ملک، ارز و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از ضعف‌های اصلی کشور ما هم همین موضوع است. کریپتوکارنسی و رمزارزها یک نوع کالا در همین حوزه به حساب می‌آید. قیمت‌ها هم به دلیل تقاضای دسته‌جمعی در کل جهان دستکاری می‌شود و بدون هیچ پشتوانه‌ای این قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. به گونه‌ای فضای دلالی و نوسانگیری را به وجود می‌آورد که این فعالیت‌ها برای مردم جذاب است. زمانی هم که مردم ما آگاه می‌شوند که رمزارزها سوددهی خوب و بالایی دارند به دلیل همین شاخصه فرهنگی ممکن است بخشی از دارایی‌های خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.
احساس خطر کشورها از کریپتوکارنسی
وی در ادامه گفت: رمزارزها عملا پشتوانه خاصی ندارند. قابلیت مبادله داشتن این نوع رمزارزها، علت اصلی اعتماد عمومی به این بازار دیجیتال است. اصلاحات شدید در این بازار به این علت است که دولت‌ها احساس خطر می‌کنند. بعضی از دولت‌ها مثل خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده‌اند از طریق کریپتوکارنسی، پولشویی رخ داده و برخی دیگر از کشورها مثل ترکیه خرید و فروش این رمزارزها را غیرمجاز اعلام کردند. کشورهایی مثل ایران هم خرید و فروش این رمزارزها را مجاز دانستند. رمزارزها همان‌طور که رشد سریعی دارند، افت‌های شدیدی را هم تجربه می‌کنند.حقانی‌نسب در ادامه گفت: دلیل این اخبار منفی که در خصوص رمزارزها منتشر می‌شود احساس خطر کشورها از این بخش است. عدم حمایت و پشتوانه دولت‌ها و کشورها باعث این ریزش‌های شدید می‌شود. نکته قابل توجه این است که یکی از ویژگی‌های رمزارزی به نام بیت‌کوین، کمیاب بودن آن است. این ویژگی باعث افزایش قیمت و افزایش تقاضای آن می‌شود. هر چه زمان می‌گذرد، استخراج و هزینه‌های آن بالاتر می‌رود. این کمیابی بیت‌کوین که وسیله‌ای برای مبادله است را به گونه‌ای حل کردند و ارزهای دیگری همچون اتریوم را معرفی کردند تا بتواند به عنوان وسیله مبادله قرار گیرد. از آن طرف تعداد رمزارزها که در گذشته به اندازه تعداد انگشتان دست هم نبوده، امروزه به تعداد سه هزار رمزارز رسیده است به گونه‌ای که موضوع کمیاب بودن رمزارزها حل شده و باعث وفور این نوع رمزارزها شده است. از دست دادن ویژگی کمیاب بودن هم یکی از دلایل اصلی ریزش‌هاست. این ریزش‌ها در آینده هم ادامه دارد.
رمزارزها، تهدیدی برای دلار آمریکا
وی در ادامه گفت: در درون آمریکا اگر دولت‌ها این رمزارزها را به رسمیت بشناسند و جزو ذخایر اصلی کشور‌ها قرار گیرد طبیعتا تهدید بزرگی برای دلار آمریکا به حساب می‌آید. ولی تا زمانی که در این چارچوب قرار نگیرد قاعدتا تهدیدی برای دلار آمریکا به حساب نمی‌آید. حتی ممکن است در خارج از آمریکا هم به نفع دلار آمریکا باشد.
عباسعلی حقانی‌نسب در پایان به «جهان‌صنعت» گفت: از آنجا که کشورها به موضوع پولشویی و نظام مبادلاتی شفاف در جهت سالم نگه داشتن نظام مالی جهانی پایبند هستند، عملا هر مبادله‌ای که شرایط را به سمت غیرشفاف بودن می‌برد، پشتوانه و پایه محکمی نمی‌تواند داشته باشد. قطعا در آینده وقتی مبادله از طریق رمزارزها اتفاق می‌افتد یک نوع فرار مالیاتی به حساب می‌آید. دولت‌ها تلاش می‌کنند این رمزارزها را در قالب یک ثروت قرار دهند تا بتوانند مالیاتی دریافت کنند. به طور کلی آینده این رمزارزها، به دلیل عدم حمایت، پشتوانه و تهدیدی که برای دولت‌ها و کشورها دارند، بنیاد خاصی ندارند و از ریسک‌های بالایی برخوردار هستند.
طرح مالیاتی بایدن
انتشار اخباری درباره‌ طرح پیشنهادی جو بایدن برای افزایش مالیات بر دارایی سرمایه‌گذاران باعث شد قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت افت ۱۰ درصدی تجربه کند و به زیر ۵۰۰۰۰ دلار برسد. برای نخستین‌بار از ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) قیمت رمزارز بیت‌کوین به زیر ۵۰۰۰۰ دلار آمده است. آمار می‌گویند قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت اخیر تقریبا ۱۰ درصد افت کرده. آن‌طور که CryptoPotato گزارش می‌دهد، ۴۸ ساعت اخیر به طور کلی برای بازار رمزارزها دوران سختی بود و در بحبوحه وحشت عمومی، اکثر دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها اعدادی قرمز ثبت کردند.
گفته می‌شود دلیل اصلی افت ارزش رمزارزها شایعه‌ جدیدی است که اعلام می‌کند جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد طرحی پیشنهادی به کنگره به‌ منظور افزایش مالیات بر سود سرمایه ارائه دهد. بررسی چند ماه اخیر نشان می‌دهد بایدن به سخت‌گیرانه‌تر کردن قوانین حوزه‌ رمزارز در آمریکا تمایل دارد و ارائه‌ طرح پیشنهادی جدید به کنگره، جدیدترین اقدام او در همین راستا خواهد بود. شایعه‌ها می‌گویند بایدن قصد دارد مالیاتی را که سرمایه‌گذاران موظف به پرداخت آن هستند، در مقایسه ‌با وضعیت کنونی، دو برابر بیشتر کند. خبر مربوط به تصمیم جدید بایدن که نخستین‌بار در بلومبرگ منتشر و سپس به سرعت در فضای وب پخش شد، می‌گوید ایده‌ بایدن این است که به منظور تقویت برخی برنامه‌‌های اجتماعی، حداقل ۴/۴۳ درصد مالیات را شامل سرمایه‌گذاران میلیونر کند.
بر اساس آنچه منابع مطلع می‌گویند، طرح پیشنهادی جو بایدن صرفا کسانی را دربر می‌گیرد که در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون دلار به دست می‌آورند و در این بازه‌ زمانی دارایی‌ها را نگه می‌دارند. در واژه‌نامه‌ حوزه‌ رمزارز از این افراد با نام نهنگ بازار ارز دیجیتال یاد می‌شود که همواره حجم عظیمی پول نگه می‌دارند. افزون ‌بر قانون فدرال جدید، در پروژه‌ای که به «مالیات بایدن» معروف است، سرمایه‌گذاران باید اضافه‌مالیات فعلی را برای درآمد سرمایه‌گذاری و دیگر هزینه‌هایی که براساس قوانین هر ایالت تعیین می‌شوند پرداخت کنند. بلومبرگ توضیح می‌دهد که سرمایه‌گذاران میلیونر در نیویورک و کالیفرنیا احتمالا بیشتر از بقیه از این قانون جدید متاثر خواهند شد. مطابق نوشته‌ بلومبرگ در ایالت‌هایی که نرخ مالیات زیادی دارند، نرخ مالیات بر سود سرمایه ممکن است ۵۰ درصد را هم رد کند. برای ساکنان نیویورک، این نرخ ممکن است به ۲۲/۵۲ درصد برسد. پیش‌بینی می‌شود نرخ مالیات بر سود سرمایه در کالیفرنیا ۷/۵۶ درصد باشد. گزارش‌ها می‌گویند گروه مهمی از سرمایه‌گذاران در سریع‌ترین زمان ممکن پوزیشن خود را بسته‌اند تا مجبور نباشند این مالیات زیاد را پرداخت کنند. این تصمیم قابل ‌پذیرش به ‌نظر می‌رسد چون برای برطرف شدن ضرر فروش امروز بیت‌کوین باید قیمت این رمزارز به ۸۵۰۰۰ دلار برسد.
پس از انتشار خبر مالیات جدید بایدنSP500 با افت یک درصدی مواجه شد و در زمانی کوتاه پس از این اتفاق، شاخص Dow Jones هم ۹۴/۰ درصد افت کرد. به‌ علاوه بازار بورس نزدک که بر حوزه‌ فناوری متمرکز است نیز افت ۹۴/۰ درصدی ثبت کرد. این موضوع نشان داد وحشت بازار، به شکل عمومی اتفاق افتاده. انتشار خبر افزایش مالیات بر دارایی توسط جو بایدن، اثر منفی محسوسی روی بیت‌کوین گذاشت. این رمزارز روز ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ فروردین ۱۴۰۰) را با قیمت تقریبا ۵۳۸۲۵ دلار آغاز کرد و در ادامه به ۵۵۰۰۰ دلار هم رسید. با این ‌حال یکسری فروش پی‌در‌پی در Coinbase و وحشت بازار که به دلیل انتشار خبر بلومبرگ اتفاق افتاد، باعث شد قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۰۰۰۰ دلار برسد. در ساعات آخر معامله، قیمت بیت‌کوین تا ۴۸۳۰۰ دلار هم پایین آمد. در مقایسه متوجه می‌شویم قیمت فعلی بیت‌کوین در مقایسه ‌با بالاترین رکورد قیمتی‌اش که در هفته‌ گذشته ثبت شده بود افت ۲۳ درصدی تجربه کرده (دومین افت بزرگ امسال). تحلیلگران می‌گویند اگر بیت‌کوین نتواند خودش را بازیابی کند احتمالا سطح حمایت بعدی بیت‌کوین به ۴۷۰۰۰ دلار یا حتی ۴۵۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد.